فونیکسریمکسبهتام

معرفی نسخه های مفهومی فورد موستانگ بین سال های ۱۹۶۲ تا ۱۹۸۰

سرچشمه موستانگ

عصر خودرو - شرکت فورد با دستیابی به هدف تولید ۱۰ میلیون دستگاه از پونی‌کار محبوب خود، ماستنگ، این اتفاق را جشن گرفت و نشان داد که ماستنگ همچنان بر قله دسته خودروهای عضلانی و پونی‌کار آمریکایی قرار دارد.

سرچشمه موستانگ
نسخه قابل چاپ
جمعه ۳۰ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۵:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، این خودرو نه تنها آغازگر سگمنت پونی‌کارها بوده، بلکه  پرفروش‌ترین شرکت کننده در این رده نیز شناخته می شود. پس از حدود 60 سال تولید این خودرو می‌توان نگاهی به تاریخچه شکل‌گیری و مراحل تولید نسل های مختلف موستانگ انداخت و سرنوشت‌سازترین نسخه های مفهومی آن را معرفی کرد. با این مقدمه، در ادامه این نوشتار به بررسی اجمالی مهمترین نسخه های مفهومی فورد موستانگ خواهیم پرداخت.

1962 Mustang Cougar
در دهه 60 میلادی فورد یک مسابقه طراحی برای خودروی کوپه مورد نظر خود برگزار کرد و این مدل که با نام Cougar شناخته می شد، به عنوان برنده رقابت شناخته شد؛ البته نام کوگار چند سال بعد بر روی محصول دیگری از فورد نهاده و به بازار عرضه شد.

1967 Mustang Allegro II Concept
این رودستر جذاب ، یکی از طرح های اولیه رد شده ماستنگ در دهه 60 بوده است که به جهت ظاهر و حذف سقف هیچ گاه توانایی ورود به خطوط تولید را نداشت و از ابتدا به عنوان یک نسخه مفهومی شناخته می شد اما فرم چراغ ها و جلو پنجره به نحوی منطقی به نظر می رسند و در مدل 1974 قابل مشاهده هستند.

1965 Mustang Shelby GT350 Prototype
موستانگ در حالت استاندارد حتی در دهه 60 نیز به عنوان یک خودرو قدرتمند شناخته نمی‌شد اما کارول شلبی با تقویت این خودرو، نسخه عملکردمحور ماستنگ را عرضه کرد. این خودرو در نتیجه تیون‌های انجام شده از 35 اسب‌بخار قدرت بیشتر در مقابل نمونه استاندارد بهره می‌برد و همچنین فرمان‌پذیری نیز به میزان 14 درصد بهبود یافته‌بود. تنها 513 دستگاه از این خودرو ساخته و روانه بازار شد اما در سال 1965 این مدل به عنوان نسخه اصلی پرفورمنس موستانگ شناخته شد.

1967 Mustang Mach I Concept
مدل mach1 در سال 1966 وارد پیست های نمایشگاه های خودرویی شد و راه پیش روی ماستنگ را به خوبی به تصویر کشید. البته مدل تولیدی به دریچه های هوای جانبی مجهز نبود و چراغ ها نیز با گوشه های قوس دار عرضه نشدند. اما به هر حال فرمت عضلانی و جذاب این خودرو در ماستنگ مک‌وان مدل 1969 به خوبی مشهود است.

1964 Mustang Shorty Concept III
موستانگ همواره با چیدمان کابین 2+2 به بازار عرضه می شد اما در سال 1964 مفهومی کوپه دو نفره این خودرو نیز روی میز طراحی فورد قرار گرفت. این خودرو که از طول کمتری نسبت به نمونه اصلی برخوردار بود، از پیشرانه قدرتمند 302 هشت سیلندر بهره می برد و طراحی چشم‌نوازی نیز داشت. متاسفانه این نسخه هیچ گاه رنگ خطوط تولید فورد را ندید و این شرکت دستور پیاده کردن و انهدام آن را صادر کرد اما طراح آن اقدام به مخفی کردن تنها نسخه موجود کرد و در سال 2015 این خودرو با قیمت 500 هزار دلار در یک حراجی به فروش رسید.

1970 Mustang Milano Concept
در حالی که موستانگ mach1 مدل 1967 در شرف رونمایی بود، مدل میلانو 1970 نیز در لباس مفهومی وارد عرصه شد. این مدل که از دماغه کشیده ای بهره می برد، بلافاصله توجهات را به خود جلب کرد. در پس این طرح می توان روح فورد تورینو و در بخش های دیگر نیز، Ford Falcon XB مدل 1973 را مشاهده کرد. برخی از ویژگی‌های این مدل مانند کشیدگی بدنه در ماستنگ های 1971 تا 1973 نیز قابل مشاهده است.

1974 Mustang Sportiva II Concept
این یک حقیقت است که فورد در نسل دوم موستانگ مسیر جدیدی را پی گرفت که منجر به عدم موفقیت این خودرو در بازار شد اما مدل اسپووریتیوا 2، یک خودرو جذاب با سقف بازشو را به نمایش می گذارد که به مراتب از نسخه استاندارد جذاب تر است.

1980 Mustang RSX Concept
فورد در برهه ای حتی قصد ورود به رقابت های رالی را نیز داشت و به همین منظور اقدام به طراحی نسخه RSX کرد. فاصله محور در این نسخه کاهش یافته بود و ارتفاع از زمین نیز برای دستیبابی به بهترین عملکرد در رالی اروپا تغییراتی پیدا کرده بود. طراحی این خودرو به عنوان شروع مسیر در راه رسیدن به نسل سوم ماستنگ نیز شناخته می شود.

 

*محمدرضا برخورداری

برچسب ها
کرمان موتوراکستریم
پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
    پربازدیدترین های هفته
      دکه مطبوعات
      • خودرو امروز ۶۶۹
      • خودرو امروز ۶۶۸
      • خودرو امروز ۶۶۷
      • خودرو امروز ۶۶۶
      • خودرو امروز ۶۶۵
      • خودرو امروز ۶۶۴
      • خودرو امروز ۶۶۳
      • خودرو امروز ۶۶۲
      • خودرو امروز ۶۶۱
      آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
      آرشیو