فونیکسریمکسبهتام

یک فعال بازار خودرو تشریح کرد

پیش بینی بازار خودرو در روزهای پیش رو

عصر خودرو- یک فعال بازار خودرو گفت: روند کاهشی قیمت خودروها در روز گذشته در حالیست که هرسال به دلیل نزدیک شدن به پاییز و کاهش سفرهای تابستانی شاهد کاهش قیمت ها و افت معاملات در بازار هستیم اما اعلام پیش فروش های جدید، کاهش قیمت ها را به دنبال داشته است.

پیش بینی بازار خودرو در روزهای پیش رو
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۶ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۰:۰۰

    کاظم محمدی نیکخواه در گفت و گو با پایگاه خبری «عصر خودرو»،  با بیان این مطلب افزود: در این شرایط اعلام پیش فروش 40 هزار خودرو از سوی ایران خودرو نیز مزید بر علت شده و کاهش قیمت ها را به دنبال داشته است.
    وی ادامه داد: البته تعیین شرایطی خاص برای ثبت نام تصور خرید سهمیه ای را در بین خریداران ایجاد می کند که این امر می تواند بر تب بازار بیفزاید و قیمت ها را دوباره افزایش دهد.
    این فعال بازار با اشاره به پیشنهاد مطرح شده مبنی بر تعیین قیمت خودرو در حاشیه بازار بر اساس تجربه دهه 70 تصریح کرد: قیمت خودروها در آن سال ها با قیمت های فعلی بسیار متفاوت بود به طوری که شاهد تورم ارزی 25 درصدی بودیم این در حالیست که تورم ارزی کنونی  در حدود 200 درصد است.
    محمدی نیکخواه با تاکید بر این که در حال حاضر عرضه و تقاضا با شرایط تولید فعلی، تطابق داشته و مشکلی بابت تامین تقاضاها وجود ندارد، تصریح کرد: در حال حاضر تنها مشکل موجود ایجاد وحشت عمومی در میان مردم است چرا که با هدف حفظ ارزش پول خود اقدام به پیش خرید خودرو می کنند بنابراین آن چه هم اکنون در بازار خودرو دیده می شود تقاضای کاذب و سرگردان است و در این شرایط تعیین قیمت در حاشیه بازار توجیهی ندارد چرا که برخی از خودروها شاهد افزایش 100 درصدی قیمت هستند.
    وی ادامه داد: در حال حاضر شورای رقابت برای افزایش 20 درصدی خودروهای زیر 45 میلیون تومان با چالش جدی مواجه است چرا که برخی خودروها 80 تا 120 درصد و بیش از دو برابر افزایش قیمت داشتند که با این شرایط نمی توان نسبت به تعیین قیمت خودرو در حاشیه بازار اقدام کرد.
    او راهکار فعلی حذف حاشیه سود بازار را  جذب نقدینگی بلاتکلیف تحت اختیار مردم دانست.
    بر اساس این گزارش در سال 1376 شورای اقتصاد پس از سال ها سعی و خطا، فروش 5 درصد کمتر از قیمت حاشیه بازار را تصویب کرد. در این روش سازمان حمایت قیمت عادله (قیمت تمام شده به علاوه سود عادله) را به خودروساز پرداخت می کرد و ما به التفاوت آن با قیمت حاشیه بازار( منهای 5 درصد) را به خزانه دولت واریز می کرد.

    گزارش :میترا ممسنی

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو