فونیکسریمکسبهتام

سمند سورن ELX را بشناسید

عصرخودرو- خودروی سمند سورن با ظاهری جدید و در باطن سورنی قوی‌تر و چالاک‌تر که از سال ۱۳۹۲ عرضه شده است.

سمند سورن ELX را بشناسید
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۰ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۳:۰۰
  • سمند
  • سمند
  • سمند سورن ELX را بشناسید

به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، ایران خودرو با پیروی از راه کمپانی‌هایی نظیر تویوتا و نیسان که محصولات لوکس‌تر خود را با نام‌هایی متفاوت نظیر لکسوس و اینفینیتی ( شرکت خودروسازی ژاپنی) عرضه می‌کنند، تصمیم گرفت تا مدل لوکس سمند را با نام تجاری سورن به بازار‌ها معرفی کند.

سمند برای بازار‌های کشور‌های خاصی نظیر ترکیه و روسیه فاقد حداقل استاندارد‌های لازم زیست محیطی و ایمنی بود، بدین سبب ایران خودرو ناچار از معرفی گونه‌ای ارتقا یافته از سمند شد.

سورن‌های فعلی از نظر فنی تفاوت آنچنانی با سایر سمند‌ها ندارند. با اینکه گونه‌های صادراتی آن به موتور TU5 پژو مجهز است ، اما مدل‌های داخلی باید با موتور قدیمی سمند‌های معمولی کنار بیایند. در قسمت تجهیزات نیز نمی‌توان آن را نسبت به مدل‌های LX سرآمد دانست؛ اما متاسفانه در بخش ایمنی هنوز تنها دارای یک عدد کیسه هوا برای راننده است و سرنشینان آن بی بهره مانده اند.

در قسمت طراحی ظاهری چراغ‌های متفاوت جلو و عقب که در جلو بزرگتر و زاویه دار‌تر و در عقب کوچکتر و پله‌ای شکل  است و تغییر در فرم سپر‌ها و جلو پنجره، چهره ساده سمند سورن را آرایش کرده اند. فضای داخلی این خودرو نیز بدون تغییر نسبت به سایر انواع سمند ارائه شد که جای انتقاد دارد. اما نبود اقبال کافی به این محصول نسبت به سایر خودرو‌های نسبتاً لوکس بازار نظیر پژو پارس، باعث شد که ایران خودرو تغییراتی را در ظاهر و باطن آن تدارک دیده و آن را با نام سورن ELX مهیای بازار کند.

سورن جدید با تغییرات اندکی در جلو پنجره مواجه شده و پنجره رادیاتور آن از شکل شبکه لانه زنبوری به خطوط افقی تغییر یافته اند. در قسمت عقب تغییر چندانی مشاهده نمی‌شود.

اما تغییرات داخلی چشمگیرتر بوده و کنسول و داشبورد کاملاً جدید به همراه صندلی‌های جدید را شامل می‌شود. طرح جدید داشبورد این امکان را فراهم آورده تا برای سرنشین کناری نیز بتوان کیسه هوا نصب کرد.در قسمت فنی این خودرو شاهد یک جهش چشمگیر بوده و بر کلیه تصوراتی که پیش از این از سمند و خانواده آن در ذهن وجود داشت، خط بطلان می‌کشد؛ زیرا با استفاده از یک موتور ارتقا یافته از خانواده EF7 که مجهز به توربو شارژر نیز شده است و با توان تولیدی 150 اسب بخار بسیار توانمند شده است،اگرچه سورن هنوز با موتور‌های سابق نیز تولید خواهد شد.

وزن سورن تیپ یک هزار و 220 کیلوگرم، طول آن 4 و نیم متر، عرض آن 1/7 متر و ارتفاع آن 1/4 متر است و ظرفیت صندوق عقب این خودرو 500 لیتر است. موتور سورن تیپ یک XU7JPL 3 بوده و دارای 4 سیلندر است. حجم موتور این خودرو هزار و761 سی سی و حداکثر توان آن 100 اسب بخار است و ماکزیمم گشتاور آن 153 نیوتن بر متر است. رینگ‌های این خودرو آلومینیمی و 15 اینچ (مانند زانتیا و پارس ELX) است.

در پایان می‌توان مزایای سورن جدید را امکانات رفاهی خوب نظیر تهویه اتوماتیک و صندلی‌های راحت‌تر و ایمنی بیشتر و موتور بهتر دانست.

 

برچسب ها
کرمان موتوراکستریم
مطالب مرتبط
پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
    پربازدیدترین های هفته
      دکه مطبوعات
      • خودرو امروز ۶۶۹
      • خودرو امروز ۶۶۸
      • خودرو امروز ۶۶۷
      • خودرو امروز ۶۶۶
      • خودرو امروز ۶۶۵
      • خودرو امروز ۶۶۴
      • خودرو امروز ۶۶۳
      • خودرو امروز ۶۶۲
      • خودرو امروز ۶۶۱
      آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
      آرشیو