فونیکسریمکسبهتام

دبیرانجمن قطعه سازان؛

۱۵۰۰۰میلیاردتومان طلب قطعه سازان ازخودروسازان

عصر خودرو- دبیرانجمن قطعه سازان کشور: متاسفانه بیش از ۱۵ هزار میلیارد تومان طلب تولید کنندگان قطعات خودرو از خودروسازان کشور است که با وضعیت موجود امکان وصول آن وجود ندارد.

۱۵۰۰۰میلیاردتومان طلب قطعه سازان ازخودروسازان
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۸ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از صدا و سیما ، آرش محبی نژاد   افزود: امروز قطعه سازان کشور سه مشکل اصلی دارند اول بحث قیمت قطعات است که هنوز با ارز 3200 تومانی حساب و کتاب می شود و از طرفی هم خودروسازان هنوز نتوانسته اند افزایش قیمت بدهند و تمام فشار بر روی قطعه سازان و تولیدکنندگان است .
    وی گفت: هزینه های در گردش ما نسبت به قیمت نهاده های تولید دو برابر شده و قیمت مواد اولیه هم دوبرابر شده است .
    محبی نژاد افزود: خرید مواد اولیه امروز فقط نقدی است و این با وضع موجود اصلا همخوانی ندارد اول پول می گیرند بعد مواد اولیه را می دهند چه آنها که دولتی هستند و چه غیر دولتی ها ، مشکل بعدی ما تامین ارز است، ارزی را که مورد نیاز است به ما نمی دهند، مثلاً یورو اروپا می خواهیم اما به ما می گویند یوآن چین می دهیم یا لیر ترکیه می دهند و هزینه های نقل و انتقالی بین این ارزها بسیار سنگین است تا حدی که حدود ده درصد کل هزینه صرف این امر می شود.
    وی گفت : پروسه تامین ارز در کشور واقعاً پیچیده است از مقررات داخلی تا گمرکات کار تولید کنندگان را فلج کرده است امیدواریم با مصوبات جدید دولت در جهت ترخیص کالا از گمرک مشکلات حل شود اما خیلی از مایحتاج ما همچنان در گمرک مانده است.
    محبی نژاد افزود: مشکل بعدی ما در زمینه کالاهای اعتباری است که با اسناد بلند مدت تهیه شده و بخشی از پول را قبلاً داده ایم و حالا باید الباقی پول را با نرخ جدید حساب و کتاب کنیم و این تفاوت قیمت به 300 درصد رسیده که بانکها هم زیر بار کم کردن آن نمی روند .
    وی گفت: بعضی از خریدهای اعتباری انجام شده هنوز با طرفهای خارجی حساب باز دارند و امروز اگر بخواهند کالاها را از گمرک خارج کنند باید پول طرف مقابل را بدهند و برای گمرک تسویه حساب بیاورند تا بتوانند مجدد ثبت سفارش کنند که با قیمت ارز فعلی این کار ممکن نیست بنابراین مشکلات ارزی و گمرکی کاملاً به هم مرتبط و پیچیده هستند .
    وی افزود : الان قطعه سازانی داریم که بیش از یک سال است پولی از خودروسازان دریافت نکردند و پول امروز با پول یکسال پیش ارزشش تفاوت بسیار دارد و اگر این سرمایه در گردش جان تازه ای نگیرد و این خون در رگهای صنعت خودرو و کشور جریان پیدا نکند مانند پیکری است که جان در آن متوقف می شود و کم کم از بین می رود .
    محبی نژاد گفت : به مسئولین و سیاستمداران هشدار می دهم که بیش از 550 هزار شاغل مستقیم در قطعه سازی در معرض بیکاری هستند که اگر فکر عاجل نشود متاسفانه با یک فاجعه ملی و بحران بزرگی روبرو هستیم .
    وی افزود : امروز به هر کجا که مراجعه می کنیم برای حل مشکلاتمان دیگر کسی حوصله ما را ندارد و مسئولین به ما می گویند چقدرغرغر می کنید !
    وی گفت: حدود 17 درصد ارزش افزوده در بخش صنعت را قطعه سازی خودرو به خود اختصاص داده و بالای سه درصد تولید ناخالص کشور، نقش این صنعت به قدری مهم است که دشمن مستقیم آن را هدف گرفته اما مسئولین ما همچنان در خواب بسر می برند.
    محبی نژاد افزود: ما تجربه تحریم اول را داریم و باید از این تجربه در تحریم های جدید استفاده کنیم سرعت عکس العملها از سمت مسئولین برای حل مشکلات بسیار ضعیف است و عدم هماهنگی بین ارگانهای مختلف مخصوصاً مجلس و دولت بسیار مشهود است دشمن برای تحریم های ما کارگروه ویژه و یک مسئول مشخص کرده اما ما در داخل همچنان هیچ برنامه ای برای مقابله با این تحریم ها نداریم .
    وی گفت : متاسفانه بیش از 100 واحد قطعه سازی در مرحله تعطیلی و تعلیق هستند که در حدود 100 هزار نفر را در بر می گیرد که از این تعداد حدود 20 هزار نفر تسویه حساب کرده و رفته اند و 80 هزار نفر در خانه نشسته و به مرخصی اجباری رفته اند ، باید گفت همان 80 هزار نفر هم با این وضع باید تسویه حساب کنند اما هنوز این صنعت امید دارد تا مسئولان ذیربط تصمیمی عاجل گرفته و به کمک آنها بیایند تا دوباره کارها رونق و کارخانه ها فعال شود.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو