فونیکسریمکسبهتام

با برقی شدن یک میلون موتورسیکلت؛

حذف آلودگی ۶ میلیون خودرو در اصفهان تا سه سال آینده

عصر خودرو- آلودگی هوا توسط هر دستگاه موتورسیکلت بنزین سوز معادل ۶ خودرو است و چنانچه یک میلیون موتورسیکلت بنزین سوز به برقی تبدیل شود به میزان دودزایی ۶ میلیون خودرو کاسته خواهد شد.

حذف آلودگی ۶ میلیون خودرو در اصفهان تا سه سال آینده
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۷ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از  ایرنا،  استاندار اصفهان پنجشنبه گذشته در مراسم افتتاح خط تولید موتورهای پیشرفته الکتریکی مغناطیس دائم در مرکز صنایع دریایی شهید قربانی شاهین شهر از برقی شدن یک میلیون موتور سیکلت در این استان تا سه سال آینده خبر داد که با تحقق آن میزان دودزایی 6 میلیون خودرو در این خطه کاسته خواهد شد.
    بنابر اعلام فرماندهی نیروی انتظامی استان اصفهان هم اکنون حدود یک میلیون و 500 هزار دستگاه موتورسیکلت بنزین سوز در این استان وجود دارد که بیش از نیمی از آن در کلانشهر اصفهان تردد می کنند و سهم بسیاری در آلودگی هوای این شهر تاریخی دارند.
    همچنین براساس تحقیقات انجام شده 70 درصد از آلودگی های هوای اصفهان ناشی از سوخت موتورسیکلت ها و خودروها است و همانگونه که بیان شد سهم هر موتورسیکلت بنزین سوز معادل 6 برابر یک دستگاه خودرو سواری می باشد.
    بر همین اساس و برای جلوگیری از کاهش آلودگی هوای کلانشهر اصفهان که در فصل سرما شدت آن نفس هر شهروندی را به شماره می اندازد، ایده ساخت موتورسیکلت برقی طی سال های اخیر در اصفهان مطرح شد .
    در سال 1393 اولین بار در اصفهان موتور سیکلت برقی توسط محققان دانشگاه آزاد اسلامی واحد خمینی شهر با اتکا به دانش بومی طراحی و ساخته شد و آماده قرارگرفتن در خط تولید قرار گرفت.
    بجز باطری، همه قطعات و بدنه این موتورسیکلت به دست محققان داخلی ساخته شد.
    این موتورسیکلت های برقی دارای قدرت موتور یکهزار و 500 وات و حداکثر سرعت 60 کیلومتر و شارژ اولیه چهار ساعته و همچنین دارای باطری دوم است.
    برای ساخت باطریهای قابل شارژ جهت استفاده در موتورسیکلت های برقی به همکاری سایر نهادها و دستگاهها از جمله وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح نیاز بود زیرا محققان وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح به دانش ساخت باطریهای قابل شارژ دست یافته بودند.
    گرچه در چند سال اخیر نمونه های مختلفی از موتورسیکلت های برقی در مراسم های مختلف با حضور مسئولان رونمایی شد اما تاکنون در چرخه تولید و عرضه انبوه قرار نگرفته و بازخورد آن مشاهده نشده است.
    پنجشنبه گذشته تفاهم نامه ای بین استانداری اصفهان، سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح مبنی بر حمایت از تولید و توسعه فناوری وسایل نقلیه برقی ساخت داخل امضا شد تا دغدغه های تامین تجهیزات مورد نیاز برای تولید موتورسیکلت های برقی بطور کامل برطرف شود.
    این تفاهم نامه به امضای عیسی کلانتری رئیس سازمان محیط زیست کشور، محسن مهرعلیزاده استاندار اصفهان، دریادار امیر رستگاری رئیس سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح رسید.
    از جمله مزایای استفاده از موتورسیکلت های برقی علاوه بر کاهش آلودگی هوا، برخورداری از سرعت مناسب بر اساس استاندارد شهری است که در پی آن میزان تصادفات و جرایم توسط موتورسواران به شدت کاهش خواهد یافت.
    براساس اعلام فرمانده نیروی انتظامی منطقه اصفهان 55 درصد جانباختگان تصادفات در این استان را راکبان موتورسیکلت ها تشکیل می دهند که این موضوع افزون بر تبعات اجتماعی، خسارت های مادی بالایی را به جامعه تحمیل می کند.
    استاندار اصفهان دی سال گذشته در مراسمی پس از رونمایی و بازدید موتورسیکلت های برقی گفت: استفاده از موتورسیکلت های برقی در کاهش آلودگی هوا نقش بسزایی دارد و لازم است در یک زمانبندی مشخص تمامی موتورسیکلت های شهر اصفهان برقی شود.
    محسن مهرعلیزاده با اشاره به قیمت بیش از هشت میلیون تومانی برخی از موتورسیکلت های برقی، کیفیت و قیمت را از شاخصه های مهم برای افزایش انگیزه شهروندان در استفاده از این وسایل نقلیه بیان و تاکید کرد: قیمت این موتور سیکلت ها باید کاهش باید و با طرح جایگزینی موتورسیکلت های برقی با بنزینی و با استفاده از تسهیلات بانکی، اصفهان پیشتاز در استفاده از این موتورسیکلت ها شود.
    در همین حال استاندار اصفهان روز پنجشنبه گذشته در مراسم افتتاح خط تولید موتورهای پیشرفته الکتریکی مغناطیس دائم در مرکز صنایع دریایی شهید قربانی شاهین شهر بار دیگر به این موضوع اشاره کرد و گفت: بانک ها مشوق های لازم را برای موتور سواران جهت برقی کردن موتور سیکلت ها فراهم کرده اند و ما با مشوق ها و تسهیلات ارزان قیمت به دنبال پیاده کردن این طرح هستیم.
    استاندار اصفهان با اشاره به اینکه بخشی از سود تسهیلات توسط یارانه دولتی و بخش دیگر توسط خریدار پرداخت می شود، افزود: برای حمایت از این تولیدها در اصفهان برنامه ریزی خوبی انجام شده به طوریکه با همکاری سازمان های حفاظت محیط زیست، بهینه سازی مصرف سوخت و صنایع دفاعی، گروهی متشکل از بانک ها، تولیدکنندگان و توزیع کنندگان برای اجرای این طرح ها تشکیل شده است.
    وی بیان کرد: هماهنگی لازم با نیروی انتظامی برای پلاک گذاری موتور سیکلت های برقی در استان انجام شده است و در این زمینه مشکلی نداریم.
    طرح جایگزین کردن موتورسیکلت های برقی با موتورسیکلت های بنزینی یکی از تصمیم های خوب زیست محیطی است که باید جدی گرفته شود.
    با تولید موتور سیکلت های برقی علاوه بر کاهش آلودگی هوا، میزان تصادفات نیز کاهش می یابد و بنزین کمتری به هدر می رود.
    جلوگیری از آلودگی هوا، پیشگیری از حداقل 30 درصد از مرگ و میرهای تصادفات موتورسواران، کمک به بهداشت روح و روان جامعه و آرامش دادن و جلوگیری از آلودگی صوتی، صرفه جویی در مصرف سوخت و کمک به اقتصاد کشور و کاهش ترافیک از جمله مزیت های استفاده از موتورهای برقی است.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۷۱
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        آخرین بروزرسانی ۴ روز پیش
        آرشیو