فونیکسریمکسبهتام

زمزمه‌های خروج شورای رقابت از قیمت‌گذاری خودرو

عصر خودرو- «دولت قول داد با خودروسازان همکاری کند» این گفته رضا رضایی یکی از قطعه سازان کشور است. چند وقتی است که خودروسازان خواهان خروج شورای رقابت از قیمت‌گذاری هستند و این مجموعه را عامل گرانی و ایجاد حاشیه بازار خودرومی دانند. آنها در جواب منتقدان خود می‌گویند وقتی قیمت‌گذاری خودرو به‌صورت ناصحیح اتفاق می‌افتد، بازار با چالش مواجه می‌شود و در نهایت مردم و خودروساز راضی نیستند.

زمزمه‌های خروج شورای رقابت از قیمت‌گذاری خودرو
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۶ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر خودرو» به نقل از روزنامه ایران، خودروسازان در جلسات مختلف با وزیر صنعت، معدن و تجارت آزادسازی قیمت‌ها را مطرح کردند و گفتند اگر مصوبه سال 76 شورای اقتصاد مجدد اجرایی شود ضمن کاهش قیمت، تولیدکننده از حاشیه بازاری که در محصولاتش ایجاد شده است، زجر نمی‌کشد. شورای اقتصاد دهه 70 به خودروسازان اجازه داد 3 تا 5 درصد کمتر از قیمت بازار محصولات خود را به فروش برسانند. تجربه 10 ساله اجرایی این قانون هم نشان داد که نرخ تورم در حوزه خودرو در مقایسه با سایر کالاها بسیار کمتر بوده است. اما قطعاً نمی‌توان تجربه موفق آن سال‌ها را به این روزها که صنعت خودرو تحریم است تعمیم داد.
    لذا این نگرانی وجود دارد که با افزایش قیمت‌ها و ناتوانی دولت در کنترل قیمت‌ها بازار خودرو با انفجار قیمتی روبه‌رو شود و دیگر دست مردم به خودروهای وطنی نرسد.
    تأیید و تکذیب یک خبر
    وزیر صنعت، معدن و تجارت هم موضوع آزادسازی و خروج شورای رقابت از قیمت‌گذاری را به دولت برد. آنگونه که عنوان شده، دولت به خودروسازان قول همکاری داده است. طی دو روز اخیر اخباری مبنی بر خروج شورای رقابت از قیمت‌گذاری مطرح شده است اما هیچ مقام مسئولی آن را تأیید نمی‌کند و البته وزارت صنعت هم خروج شورای رقابت از قیمت‌گذاری را تکذیب کرد. هر چند که نمایندگان مجلس و برخی از اعضای شورای رقابت خبر رفع انحصار از خودروساز را تأیید کردند اما گویا اعلام زودهنگام این خبر، به مذاق وزارت صنعت، معدن و تجارت خوش نیامده است.
    از این‌رو در حالی که مقامی خبر خروج شورای رقابت از قیمت‌گذاری خودرو را برعهده نمی‌گیرد و ابراز بی‌اطلاعی می‌کند، رضایی رئیس سابق انجمن قطعه سازان، گفت: قرار بود روز گذشته (چهارشنبه) دولت مصوبه‌ای که سال 92 توسط رئیس جمهوری وقت (احمدی نژاد) به شورای رقابت ارسال کرد تا خودرو کالای انحصاری شناخته و مشمول قیمت‌گذاری شود را پس بگیرد.دولت به خودروسازان قول داده است که برای رفع مشکل تولید خودرو همکاری کند.
    وی ادامه داد: فقط با مصوبه دولت شورای رقابت از قیمت‌گذاری خارج می‌شود. خروج این شورا به منزله آزادشدن قیمت‌ها نیست بلکه سازمان حمایت تنظیم‌کننده قیمت‌ها می‌شود. ماه‌های گذشته دولت حاضر نبود حتی جمله آزادسازی قیمت‌ها را بشنود اما اکنون با خودروسازان می‌خواهد تعامل کند و پیشنهاد وزارت صنعت مبنی بر حذف شواری رقابت را بپذیرد و این اتفاق خوبی برای صنعت خودرو است. البته نمی‌دانیم که چرا در حذف قیمت‌گذاری تأخیر صورت گرفت چرا که قول داده بودند روز چهارشنبه اعلام شود.
    مصوبه‌ای ابلاغ نشده است
    مدیر یکی از شرکت‌های خودروسازی هم در گفت‌و‌گو با «ایران» خبر حذف قیمت‌گذاری را رد نکرد و به این جمله بسنده کرد که هنوز خروج شورای رقابت از قیمت‌گذاری خودرو به ما ابلاغ نشده است. جالب آنکه رضا شیوا رئیس شورای رقابت این امر را نپذیرفته است و بعد از نشستی که با خودروسازان داشته، گفته است: افزایش قیمت خودرو به دریافت استعلام نرخ تورم بخشی از بانک مرکزی موکول شد.
    در شرایطی که موضوع قیمت‌گذاری خودرو با ابهام‌های متعددی روبه‌رو شده، بحث افزایش قیمت و پیش فروش هم در میان مردم بسیار داغ شده است. روز گذشته نایب رئیس کمیسیون صنایع مجلس خبر داد که با تصمیمی که گرفته شده خودرو‌های زیر 45 میلیون 20 تا 25 درصد افزایش قیمت خواهد داشت. اما این موضوع با سرعت از سوی وزارت صنعت و خودروسازان تکذیب شد و سایپایی‌ها هم اعلام کردند که در پیش فروش‌شان افزایش قیمتی ندیدند. اما این جمله قطعاً قابل استناد نیست چرا که قیمت خودروها به روز است و این احتمال وجود دارد که قیمت‌ها در زمان تحویل خودرو که به ماه‌های بهمن و اسفند می‌رسد گران شود.
    داستان تکراری ثبت‌نام اینترنتی
    پیش فروش سایپایی‌ها برای خریداران خودرو آمد نداشت. گویا در سه دقیقه 40 هزار خودرو پراید، تیبا و وانتنیسان فروش رفت و این امر در شرایطی اتفاق افتاد که ثبت‌نام برای کسانیکه 17 ماه خودرو نخریدند مجاز بود و اینکه اجازه فروش یکساله هم از صاحب خودرو گرفته شده است. بدین جهت به نظر می‌رسد که شرکت‌های خودروساز در محاسباتشان اشتباه کردند، چرا که تصور می‌کردند تنها دلالان خودروهایشان را خریداری می‌کنند و نیاز واقعی مردم بسیار کم است. سایپا همان دقایق نخست آغاز فروش خودرو یادآور شد حدود 6 میلیون نفر سایت را مشاهده کرده‌اند و در آنِ واحد 700 هزار نفر خواستار ورود به سایت برای ثبت نام شده‌اند که ثبت‌نام این میزان تقاضا اصلاً امکان‌پذیر نیست.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو