فونیکسریمکسبهتام

تلاشی برای ساماندهی بازار خودرو

عصر خودرو- تصمیم خودروسازان داخلی برای ورود ۹۰ هزار دستگاه خودرو به بازار، تلاشی برای فرونشاندن التهاب بازار است. با این حال، برخی درباره تاثیر این اقدام بر کنترل قیمت تردیدهایی را مطرح می سازند.

تلاشی برای ساماندهی بازار خودرو
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۴ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایرنا ، ، روزنامه های امروز چهارشنبه 14 شهریور ماه، افزون بر تصمیم تازه خودروسازان، نطق میان دستور دیروز «پروانه سلحشوری» نماینده اصلاح طلب در مجلس و اظهارات اخیر آیت الله «احمد جنتی» در پنجمین اجلاسیه خبرگان رهبری را مورد بررسی قرار دادند. این گزارش به بررسی این محورها در روزنامه های صبح امروز پرداخته است.

    **90 هزار خودرو در راه بازار
    دو شرکت خودروسازی داخلی به زودی 90 هزار دستگاه خودرو را به بازار تزریق می کنند. این در حالی است که بازار خودرو این روزها از نابسامانی شدید رنج می برد.
    به نوشته روزنامه «ایران»، درست است که در جمعیت 80 میلیون نفری کشور، تولید یک میلیون و 200 هزار دستگاه خودرو عدد بزرگی به‌نظر نمی‌رسد و نباید جزو موضوعات روز کشور باشد. اما باید پذیرفت که خودرو بخش قابل توجهی از زندگی ایرانیان است. دوشنبه شب بعد از مدت‌ها سکوت خبری مدیران دو شرکت خودروسازی کشور به گفت‌و‌گوی ویژه خبری رفتند و از وضعیت تولید و بازار صحبت کردند. شاید بتوان گفت مهم‌ترین بخش صحبت آنها به موضوع پیش فروش خودرو بر می‌گشت. موضوعی که اکنون خریداران دنبال می‌کنند. سایپایی‌ها ساعت 10 امروز(چهارشنبه) را زمان پیش‌فروش 40 هزار خودرو تیبا، پراید و نیسان عنوان کردند و ایران خودرویی‌ها هم هفته آینده می‌خواهند 40 هزار خودرو را پیش فروش کنند که گفته می‌شود اکثر خودروها پژو 405 و سمند است.
    در ادامه می خوانیم: اما این پیش فروش با فروش‌های قبلی خودروسازان تفاوت‌های زیادی دارد. اول آنکه افرادی می‌توانند ثبت‌نام کنند که طی سال‌جاری خودرو خریداری نکرده باشند و البته تا یکسال هم امکان فروش ندارند چرا که سند در رهن خودروساز است. مسأله دیگر آنکه خودرو با قیمت روز محاسبه خواهد شد. با این تصمیمات دیگر خودرو به دست دلالان نخواهد رسید و خریداران واقعی برای ثبت‌نام اقدام می‌کنند. با اینکه این خودروها قرار است در ماه‌های دی و بهمن ماه تحویل مردم شود، اما قطعاً می‌تواند با خروج بخشی از نیازهای واقعی قیمت‌ها را کنترل و اجازه ندهد حاشیه بازار افزایش بیشتری پیدا کند.
    در گزارش روزنامه «شرق» با عنوان «ده ها هزار خودرو در انبار» نوشت: بازار خودرو نابسامان است. بازاری که یک سویش دو خودروساز داخلی قرار دارند و سوی دیگر مشتریانی که معتقدند از هر دو سو مورد اجحاف قرار گرفته اند. احتکار خودرو، زدو بند با دلالان و گران فروشی خودرو در بازار از طریق نمایندگی ها، گوشه ای از اتهاماتی است که علیه خودروسازان داخلی مطرح است و در عمل نیز دو خودروساز بزرگ کشور در عرضه خودرو متناسب با تقاضا ناکام و درمانده به نظر می رسند. خودروسازان راهکارهایی مانند پیش فروش خودرو، شرط گذاری برای خریداران، سلب امتیاز از نمایندگی های متخلف و گفتار درمانی از طریق مصاحبه های پیاپی درباره «آنچه خواهد شد» را در پیش گرفته اند، اما هیچکدام از این راه حل ها تاکنون کمکی به کاهش التهاب بازار نکرده است.
    روزنامه «همدلی» در گزارشی با عنوان «سردرد جامعه از جنجال قیمتی خودروسازان» آورد: در حالی دو روز پیش شورای رقابت با افزایش 15 تا 20 درصدی مورد درخواست خودروسازان مخالفت کردکه خبرهایی از حذف این شورا از چرخه قیمت‌گذاری خودرو به گوش می‌رسید. در این زمینه یک منبع آگاه به خبرگزاری خودرویی «باما» گفت که «حذف شورای رقابت از چرخه قیمت‌گذاری خودرو درخواست اصلی خودروسازان بود که بالاخره این امر در شرف اتفاق است». به گفته وی «حرف نهایی شورای رقابت این است که همه تغییرات قیمتی بر اساس فرمول‌های موجود اعمال شوند و نه با زور و تهدید به شوراندن کارگران و عدم عرضه خودرو به بازار.»
    روزنامه «خراسان» هم با استناد به گزارش ایسنا به نقل از وزارت صنعت در واکنش به برخی خبرها مبنی بر صدور مجوز افزایش قیمت خودرو نوشت: افزایش قیمت خودرو فعلا در دستور کار نیست و این وزارتخانه برنامه‌ای برای افزایش قیمت ندارد. طبق این گزارش و براساس مصوبه شورای هماهنگی سران سه قوه، از این پس شورای رقابت درباره همه کالاها از جمله خودرو مسئول قیمت‌گذاری نیست و می‌تواند پیشنهاد دهنده باشد و ستاد تنظیم بازار قیمت‌ها را تعیین و تصویب می‌کند. تا پیش از این شورای رقابت در بازار خودروهای زیر 45 میلیون تومان قیمت‌گذار بود.
    در روزنامه «جهان صنعت» در مورد ریشه های ناآرامی بازار خودرو می خوانیم: افزایش هزینه‌های تولید از سوی تولید‌کنندگان، همواره بهانه‌ای برای درخواست افزایش قیمت از شورای رقابت بوده که پس از اجرایی شدن برجام غیرمنطقی است، چون بسیاری از هزینه‌های تولید به دلیل کاهش برخی مشکلات شاید کمتر شده ولی دوباره سوءمدیریت، عامل افزایش هزینه‌های تولید است‌. درحالی که نباید فراموش کنیم بسیاری از خودروهای پرتیراژ و پرفروش مثل پراید ارزبری چندانی ندارند که بخواهیم به این بهانه، دنبال افزایش قیمت آنها باشیم‌.
    بر اساس گزارش سازمان بازرسی شرکت‌های سایپا و ایران‌خودرو از لحاظ تولید در ماه‌های گذشته با روند کاهشی روبه‌رو نبوده‌اند اما فضای روانی در جامعه باعث رشد تقاضا برای خرید خودرو شده و بازار را با مشکل روبه‌رو کرده است‌.
    روزنامه «آفتاب یزد» در گزارشی با عنوان «از پیش فروش های غیرواقعی تا سر و دست شکتن برای خرید؛ قیمت خودرو همچنان تخت گاز می تازد» نوشت: اینکه دولتی ها می گویند مدافع حقوق مصرف کننده هستند در واقع بیشتر به این ممعنی است که اجازه نمی دهند قیمت ها از حد معینی افزایش یابد وگرنه مسوولان دولتی هیچ مخالفتی با افزایش قیمت ندارند.

    **نطق آتشین در مجلس
    «پروانه سلحشوری» نماینده تهران در نشست علنی روز سه‌شنبه مجلس در نطق میان دستور سخنرانی کرد. روزنامه های امروز سخنان او را بازتاب دادند.
    روزنامه «خراسان» نوشت: پروانه سلحشوری نماینده دیگر تهران و عضو فراکسیون امید در نطقی که حاشیه ساز شد، با بیان این که مردم به ما نمایندگان می‌گویند حرف نزنید و عمل کنید، گفت: اما ما قوه مجریه نیستیم و اختیار نداریم وظیفه مجلس وضع قوانین و نظارت بر اجرای قانون است. وی در ادامه از آن چه ایجاد تداخل فعالیت های فرهنگی و نظامی در کشور به دلیل ورود نیروهای نظامی به عرصه سیاست و اقتصاد خواند ، انتقاد کرد و گفت: با بسته نگه داشتن دهان منتقدان اثری از جمهوریت باقی نمانده است. وی همچنین اعلام کرد قصد داشته است در نطق خود انتقاداتی را به رئیس جمهور، دستگاه قضایی، عملکرد صدا و سیما و عملکرد نمایندگان مجلس مطرح کند اما به دلیل بی نتیجه بودن ترجیح داده مطرح نکند.
    به نوشته روزنامه «ابتکار» از قول سلحشوری، می‌خواستم از نهادهای نظامی و شبه‌نظامی و حضور همه‌جانبه آنها در امور کشور انتقاد کنم ولی مگر می‌شود به گروهی که سه‌گانه قدرت، ثروت و نیروی نظامی را با هم دارند، اعتراض کرد، می‌خواستم از فقر، گرانی، بیکاری و درد مردم بگویم اما دیدم چه بگویم که آنقدر دولت آشکار و پنهان وجود دارد که نمی‌دانیم چه کسی مسئول اقتصاد است.
    سلحشوری عنوان کرد: به خدا پناه می‌برم و خطابم را مقام معظم رهبری قرار می‌دهم، زیرا اعتقاد دارم تنها راه برون‌رفت از ابرچالش‌های فعلی ورود رهبری برای نجات کشور است، همان‌گونه که 10 سال پس از انقلاب در زمان امام خمینی(ره) نیاز به بازنگری قانون اساسی دیده شد و چنین نیز شد، اکنون از مقام معظم رهبری تقاضا دارم در مواردی که به نظر می‌رسد جمهوریت و اسلامی بودن نظام آنطور که باید در جامعه شکل بگیرد، صورت نگرفته به تغییرات در این حوزه‌ها کمک کنند.
    در گزارش روزنامه «قانون» با عنوان «پرچمدار امید» می خوانیم: درد و غم‌ها این روزها گریبان‌گیر همه آن‌هایی است که دل در گروی این مرز وبوم دارند؛ آن‌هایی که مشکلات و معضلات مردم را با پوست و استخوان لمس می‌کنند و تنها به بولتون‌ها و داده‌هایی که مشاوران و اطرافیان‌شان برای آن‌ها تعبیه می‌کنند تا کشور را گلستان نشان بدهند بسنده نکرده و می‌کوشند که خود را همتراز مردم ببینند و در کنار آن‌ها برای حل بحران‌ها تلاش کنند. همین تعداد انگشت شمار پرچمداران امید در کشور ما هستند و گاهی که امید به آینده در باتلاق ناکارآمدی فرو می رود، برخی از مسئولان شریف هستند که دست‌ها را گرفته و از این وضعیت، جامعه را تا حدودی نجات می‌دهند. در همین راستا روز گذشته بعد از جلسه خسته‌کننده سوال از روحانی، مجلس ایران رنگ‌وبوی خاصی به خود گرفت و نطق‌های برخی ناطقان سبب شد تا لرزه بر افکار مرده‌ای بیفتد که نمی‌خواهند درد مردم را حس کنند.
    در ادامه از قول سلحشوری می خوانیم: اکنون از مقام معظم رهبری تقاضا دارم در مواردی که به نظر می‌رسد جمهوریت و اسلامی بودن نظام آن‌گونه که باید در جامعه شکل بگیرد، صورت نگرفته، به تغییرات در این حوزه ها کمک کنند. این نماینده مردم در مجلس دهم بیان کرد: در حوزه سیاست خارجی و نحوه اداره صداوسیما، نظارت استصوابی شورای نگهبان برای انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان که بُعد جمهوریت نظام را به شدت تضعیف کرده است که نیاز به همه پُرسی و رای و نظر مردم در این موارد داریم؛باشد تا به کمک مردم به سلامت از این پیچ تاریخی عبور کرده و به بازگشت اعتماد عمومی و انسجام ملی کمک کنیم تا اینکه دشمنان نتوانند به گزافه گویی در این مورد بپردازند.

    **توصیه آیت الله جنتی به سران قوا
    پنجمین اجلاسیه مجلس خبرگان رهبری (دوره پنجم) صبح روز گذشته در محل مجلس سابق برگزار شد. سخنان آیت الله جنتی رئیس این مجلس در روزنامه ها برجسته شد.
    روزنامه «اعتماد» نوشت: آیت‌الله جنتی با بیان اینکه مردم ناراضی هستند و حق هم دارند، تصریح کرد: سران سه قوه با مردم حرف بزنند و بگویند که مشکلات را حل خواهند کرد. ما مسوولان باید طوری عمل کنیم که قلب آنان آرام شود و بتوانند راحت‌تر این شرایط را پشت سر بگذارند و سیاست پولی و ارزی درست در کشور حاکم شود و جلوی احتکار سودجویانی که خون مردم را در شیشه کرده‌اند، گرفته شود. رییس مجلس خبرگان رهبری افزود: این محتکران به گونه‌ای عمل کرده‌اند که حتی پوشک نوزادان را در انبارها نگه داشته‌اند و مردم را حتی در این زمینه دچار مشکل کرده‌اند. در این شرایط نباید مدیری حقوق نجومی دریافت کند. در این شرایط باید اهتمام جدی مجلس و دولت برای حل مشکلات مردم وجود داشته باشد و تریبون‌ها باید در اختیار این موضوع باشند.
    روزنامه «اعتماد» در یادداشتی در ارتباط با این بخش از سخنان جنتی نوشت: آیت‌الله جنتی از بزرگانند و روزنامه‌نگار یک‌لاقبایی چون من را نرسد به اینکه معظم‌له را امر به معروف کنم و بابت عملکردشان در خبرگان یا شورای نگهبان سوال بپرسم. مقام شامخ آیت‌الله بر کسی پوشیده نیست، پیش از آنکه صاحب منصب باشند در زمره السابقون انقلابند و از حیث مبارزه و فعالیت انقلابی کمتر کسی را بتوان یافت که با ایشان برابری کند. مع‌ذلک نطق اخیرشان در خبرگان و تاکیدشان بر امر مهم و ضروری پاسخگویی... گستاخ‌مان کرد، بهتر بگویم، به ما این اجازه را داد تا متواضعانه و خیرخواهانه به ایشان عرض کنیم که اگرچه در پاسخگو بودن روسای قوا با شما هم‌آواییم، اما آیا بهتر نیست هر کس هر کجا هست پاسخگویی را از خود و از نهاد تحت امر خود شروع کند؟ آیا حضرتعالی هیچ وقت شده است که در مقام پاسخگو، سوالات مردم، لااقل سوالات روزنامه‌نگاران و اصحاب رسانه را جواب دهید و در اقناع منطقی جامعه بکوشید؟
    به نوشته روزنامه «مردم سالاری»، احمد جنتی در این اجلاسیه طی سخنانی گفت: ما مسئله ای که الان گرفتارش هستیم این است که نابسامانی‌هایی که در مملکت است را به پای رهبری می‌گذارند، انگار که فعال مایشا در همه امور اقتصادی و اجتماعی و سیاسی رهبری است و مجلس و دولت بیکاره هستند. باید مراقب باشیم که این نقشه شوم دشمن است و این درحالی است که رهبری پیگیری اجرای برنامه‌هایی برای حل مشکلات کشور است.
    به نوشته این روزنامه، جنتی با تاکید بر اینکه باید با آسیب‌های اجتماعی برخورد شود، گفت: این کار را چه کسی باید انجام دهد؟ معلوم است که وظیفه قوای اجرایی در کشور است. این کار نمایندگان مردم و قوای اجرایی است. رهبری هم مرتب دارند در این زمینه رهنمود می‌دهند و مسائل را پیگیری می‌کنند.
    به نوشته روزنامه «کیهان» از قول جنتی، در ماه‎های اخیر تلاش گسترده رسانه‎ای صورت گرفته تا ناکارآمدی دستگاه‎های مختلف به صورتی هماهنگ به پای رهبری معظم انقلاب نوشته و ثبت شود، این در حالی است که در موارد متعدد، رهبر معظم انقلاب بیشترین اختیارات را به دستگاه‌ها اعطا فرموده و بیشترین پیگیری را برای تحقق آن به عمل آورده‎اند.
    خراسان هم نوشت: رهبر معظّم انقلاب هر آن چه را برای مبارزه با مفاسد اقتصادی لازم بوده است، اجرا کرده‎اند؛ از اعلام مداوم لزوم مبارزه با مفاسد تا اعطای اختیارات خاص و فراتر از قانون به قوه قضاییه برای این مبارزه. قوه قضاییه باید مفسدان دانه درشت از هر جناح و دسته و در هر مقامی را احضار و در پیشگاه ملت به دست عدالت سپرد تا عملا راهبرد دشمن برای ایجاد نارضایتی را مختل کرده باشد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو