فونیکسریمکسبهتام

تلفات ۴۵۰ نفری طی یکسال؛

۵۹ نقطه حادثه‌خیز همدان در انتظار اصلاح

عصر خودرو- درحالی ۵۹ نقطه حادثه خیز در استان همدان همچنان اصلاح نشده باقی مانده که ۷۰ درصد تصادفات این استان در نقاط حادثه‌خیز اتفاق می‌افتد.

۵۹ نقطه حادثه‌خیز همدان در انتظار اصلاح
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۲ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۵:۰۰

     به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از مهر ،  هرساله با وقوع تصادفاتی در جاده‌های استان همدان که شمار آن از ماهی به ماه دیگر افزایش و یا شاید کاهش دارد شاهد وارد آمدن خسارات اقتصادی و اجتماعی فراوان و جبران‌ناپذیری هستیم.

    این تصادفات نه‌تنها خسارت‌های جانی بلکه خسارت‌های مالی و روانی قابل‌توجهی به دنبال دارند که تا مدت‌ها و گاه تا پایان دوران زندگی گریبان خانواده‌ها را خواهد گرفت.

    طبق بررسی‌های انجام‌شده تعداد قابل‌توجهی از این تصادفات در نقاط خاص و شناسایی‌شده‌ای به‌عنوان نقاط حادثه‌خیز رخ‌داده که شناسایی و رفع مشکل این نقاط را مورد تأکید قرار می‌دهد.

    سال گذشته بیش از 450 تن در تصادفات رانندگی استان همدان جان باختند

    بر اساس آمار پلیس‌راه استان همدان سال گذشته بیش از 450 تن در تصادفات رانندگی استان همدان جان باختند و بیش از 6 هزار نفر مصدوم شدند.

    آنچه مسلم است سهم عمده تصادفات متعلق به جاده‌های برون‌شهری است و بر همین اساس توجه به شناسایی نقاط حادثه‌خیز و شناسایی و اولویت‌بندی این نقاط برای انجام اقدامات اصلاحی اهمیت بالایی دارد.

    توزیع تصادفات در شبکه راه‌های استان همدان تصادفی نیست

    طبق بررسی‌های صورت گرفته توزیع تصادفات در شبکه راه‌های استان همدان تصادفی نیست و در محل‌های مشخصی تحت عنوان نقاط حادثه‌خیز مشاهده می‌شود.

    به اعتقاد کارشناسان چنانچه تصادفات این مکان‌ها موردبررسی قرار گیرد، اغلب مشخص می‌شود که عوامل مهندسی و اشتباه راننده در این وقایع به شکلی متداول دخالت دارند که با اصلاح مناسب یک جاده می‌توان از وقوع تصادفات مشابه در آینده جلوگیری کرد و یا تعداد آن‌ها را کاهش داد.

    کارشناس راهنمایی و رانندگی استان همدان در گفتگو با خبرنگار مهر بابیان اینکه آسیب‌ها در حوزه تصادفات بالاست و خسارت‌های مادی و معنوی غیرقابل جبرانی دارد، گفت: باید با رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی و فرهنگ‌سازی به‌منظور کاهش تصادفات اقدامات بیشتری صورت پذیرد.

    آموزش و فرهنگ‌سازی مؤثرترین راهکار در کاهش تصادف‌

    امین رسولی بابیان اینکه هرساله تعدادی از هموطنان درراه‌های استان همدان براثر تصادف جان خود را از دست می‌دهند که عامل انسانی خودرو و راه دلایل این تصادفات است، گفت: آموزش و فرهنگ‌سازی از مؤثرترین راهکارها در کاهش تصادف‌های رانندگی به شمار می‌رود.

    وی با اشاره به اینکه عوامل مؤثری در بروز حوادث جاده‌ای دخالت دارند که درراه، عامل طبیعی، وسیله نقلیه و عامل انسانی تقسیم می‌شوند و هرکدام از این عوامل زیر بخش‌های گوناگونی را دربرمی گیرند، گفت: وضعیت نامناسب راه‌ها و جاده‌ها یکی از عوامل حوادث جاده‌ای است.

     

    وی یادآور شد: راه‌ها و جاده‌ها به‌عنوان یکی از مهم‌ترین علت‌های ایجاد حوادث جاده‌ای باید موردتوجه باشد و مسئولان برای ایجاد جاده‌های ایمن تلاش بیشتری انجام دهند.

    رسولی بابیان اینکه سطوح جاده، کیفیت آسفالت و شیب عرضی جاده‌ها در بروز یا کاهش تصادف‌ها و واژگونی خودروها تأثیر دارند، گفت: درصد قابل‌توجهی از تصادفات در نقاط حادثه‌خیز استان همدان رخ می‌دهد و این در حالی است که نقاط حادثه‌خیز در بخش‌های مختلف استان همدان پراکنده هستند.

    70 درصد تصادفات استان همدان در نقاط حادثه‌خیز اتفاق می‌افتد

    رئیس پلیس‌راه استان همدان نیز در این خصوص در گفتگو با خبرنگار مهر بابیان اینکه نزدیک 70 درصد تصادفات استان همدان در نقاط حادثه‌خیز اتفاق می‌افتد، گفت: ازجمله نقاط حادثه‌خیز محور آور زمان مابین شهر نهاوند و ملایر است که طول محور نزدیک به 34 کیلومتر است اما سالانه 24 نفر در این جاده 34 کیلومتری براثر تصادف جان خود را از دست می‌دهند.

    سرهنگ رضا عزیزی بابیان اینکه از 80 نقطه حادثه‌خیز در استان همدان 21 مورد تاکنون اصلاح‌شده و 59 نقطه باقی‌مانده است، گفت: اصلاح این نقاط نیاز به همت مسئولان استانی دارد تا نسبت به اصلاح پیچ‌ها، تعریض جاده و اصلاح عرض و شانه‌های خاکی اقدام کنند.

    احتیاط مهم‌ترین شرط سلامت در عبور از راه‌ها است

    وی بابیان اینکه تا زمان رفع تمامی نقاط حادثه‌خیز احتیاط مهم‌ترین شرط سلامت در عبور از راه‌ها است، گفت: با اصلاح نقاط حادثه‌خیز درراه‌های استان همدان میزان تصادفات در حد قابل‌ملاحظه‌ای کاهش می‌یابد.

    سرهنگ عزیزی بابیان اینکه در بحث ایمنی جاده‌ها اقدامات مناسبی انجام‌گرفته است اما باید تمام سعی و تلاش خود را در راستای ارتقای شاخص‌های حمل‌ونقل و راهداری استان به‌کارگیریم، افزود: فراهم‌سازی بستر مناسب برای عبور و مرور ایمن مردم در جاده‌های استان عمده هدف اصلی است، که باید به آن توجه شود.

    رئیس پلیس‌راه استان همدان با اشاره به اینکه متأسفانه تصادفات در محورهای فرعی و روستایی رخنه کرده و طبق گزارش‌ها 54 درصد تصادفات جاده‌ای در محورهای غیرشریانی رخ می‌دهد، گفت: یک‌چهارم تصادفات استان همدان مربوط به راکبان موتورسیکلت است.

    وی همچنین به شمار تلفات جاده‌های همدان اشاره کرد و بابیان اینکه 32 کودک به علت سهل‌انگاری والدین در پنج‌ماهه نخست امسال در سوانح جاده‌ای استان همدان جان خود را ازدست‌داده‌اند، گفت: استفاده از کمربند ایمنی نقش بی‌بدیلی در حفظ جان افراد و کاهش صدمه به بدن، هنگام بروز سوانح رانندگی دارد.

    شناسایی 70 نقطه پر تصادف در استان همدان

    سرپرست راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان همدان نیز در گفتگو با خبرنگار مهر بابیان اینکه نقاط حادثه‌خیز استان همدان از سال گذشته موردتوجه بوده و اداره کل حمل‌ونقل جاده‌ای تلاش دارد نسبت به رفع این نقاط اقدام کند، گفت: طی سال‌های قبل بر اساس بررسی‌هایی که به‌اتفاق مسئولان پلیس‌راه انجام شد 70 نقطه پر تصادف در استان همدان شناسایی و 36 نقطه نیز دارای تصادف اعلام شد.

    وی ادامه داد: از مجموع بررسی 116 نقطه دارای تصادف در استان همدان 70 نقطه به‌عنوان نقاط پر تصادف شناسایی‌شده و با تعیین پیمانکار این نقاط در ردیف ساماندهی قرار گرفت.

    مصطفی پناهنده بابیان اینکه 17 نقطه از این 70 نقطه را اصلاح کردیم و باقی نقاط به‌وسیله آشکارسازی از اولویت نقاط حادثه‌خیز دور شدند، گفت: 5 تقاطع نیز ازجمله مواردی بود که اصلاح شد که می‌توان تقاطع کفراش، سرخ‌آباد، شاه زید و شهرک را نام برد که برای ایمن‌سازی اولویت داشتند.

    ایمن‌سازی در برخی تقاطع‌ها انجام‌شده است

    وی بابیان اینکه ایمن‌سازی در برخی از این تقاطع‌ها انجام‌شده و در برخی در دست اقدام است، گفت: تقاطع سرخ‌آباد در جاده ملایر هم‌اکنون در دست اجرا است.

    وی با تأکید بر اینکه هدف این است که با حذف تقاطع خطرناک؛ نقاط حادثه‌خیز را به حداقل ممکن برسانیم، گفت: اگر 100 درصد این نقاط را که اعتبار بالایی نیاز دارد نیز اصلاح و حذف شود بازهم تصادفات به صفر نخواهد رسید چراکه مهم رانندگی درست است.

    پناهنده بابیان اینکه مردم می‌توانند با رعایت مقررات و رعایت احتیاط و سرعت مطمئنه حافظ جان خود باشند و از تصادفات جلوگیری کنند، گفت: در این زمینه فرهنگ‌سازی بیشترین نقش را دارد.

    سرپرست راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان همدان بابیان اینکه هرجایی را که اصلاح کنیم در نقطه دیگری شاهد حادثه سازی خواهیم بود، گفت: امسال سعی شده در هر شهرستان با استفاده از اعتبارات ملی اصلاح نقاط حادثه‌خیز را به انجام برسانیم.

    پناهنده عنوان کرد: در برنامه است که برای شهرهای اصلی استان همدان ازلحاظ مسائل ایمنی و استفاده از علائم افقی، خط نوشته و خط‌کشی‌ها وضعیت بهتری رقم بخورد.

    عمده نقاط حادثه‌خیز در محورهای فرعی و روستایی است

    وی با یادآوری اینکه عمده نقاط حادثه‌خیز در محورهای فرعی و روستایی بوده که تمامی آن‌ها آشکارسازی شده است، عنوان کرد: نصب تابلو، خط‌کشی، نصب مانع و علائم ایمنی از فعالیت‌های اجراشده برای آشکارسازی این نقاط است.

    پناهنده اظهار داشت: شناسایی نقاط پرحادثه و آشکارسازی، ایمن‌سازی پل‌ها و پرتگاه‌ها در محورهای شریانی از اقدامات مهم این اداره کل در افزایش ایمنی است.

    وی بابیان اینکه 2 هزار و 678 کیلومتر راه روستایی آسفالته در استان همدان وجود دارد، عنوان کرد: بیشتر حمل‌ونقل کالا و مسافر استان همدان از طریق جاده و در محورهای ارتباطی به وسعت پنج هزار و 114 کیلومتر انجام می‌شود و 85 کیلومتر از جاده‌های همدان آزادراه و در محور همدان - ساوه است که حدود 4.3 درصد از آزادراه‌های کشور را شامل می‌شود.

    وی با تأکید بر اینکه هدف اصلی این اداره کل افزایش ایمنی و حمل‌ونقل روان است، یادآور شد: متأسفانه بیشتر تصادفات رخ‌داده در حوزه استحفاظی راه‌های تحت نظارت این اداره کل از نوع واژگونی بوده و مطابق نظر کارشناسان، دلیل این نوع تصادفات تخطی از سرعت مجاز، خستگی و خواب‌آلودگی راننده است.

    مطالب عنوان‌شده نشان می‌دهد که همدان به لحاظ شمار نقاط حادثه‌خیز از استان‌های صدر کشور است که باید برای رفع آن‌ها تلاش کرد چراکه به‌طور منطقی اصلاح این مناطق می‌تواند به میزان زیادی، مشکلات موجود و شمار حوادث و تصادفات رانندگی را کاهش دهد

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط