فونیکسریمکسبهتام

سخنگوی کمیسیون صنایع مجلس:

احتکار برای خودروساز توجیه اقتصادی ندارد

عصر خودرو- سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: در شرایط کنونی احتکار خودرو برای خودروسازان توجیه اقتصادی ندارد و طرح این مساله با توجه به استقرار سازمان بازرسی در شرکت ها، غیرمنطقی است.

احتکار برای خودروساز توجیه اقتصادی ندارد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۶ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۳:۰۰

    به گزارش  پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از تارنمای وزارت صنعت، معدن و تجارت، سعید باستانی افزود: سازمان بازرسی در سه ایستگاه برای نظارت بر کار خودروسازان مستقر شده است و بنابراین در این زمینه نظارت مستقیم دارد.
    باستانی ادامه داد: با توجه به حجم تولیدی خودروها، این مساله در شرایط کنونی نه تنها نمی تواند به عنوان مشکل اساسی بازار خودرو مطرح شود بلکه منطقی نیز به نظر نمی رسد زیرا در واقع سازمان بازرسی در خودروسازی مقیم است و همه فعالیت ها را زیر نظر دارد؛ بنابراین اتهام احتکار خودرو منطقی نیست.
    وی گفت: تغییراتی که در بازار خودرو اتفاق افتاده است با افزایش قیمت تفاوت دارد اما بالا رفتن قیمت‌ خودروهای داخلی بعد از تغییر نرخ ارز طبیعی است.
    سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: بخش زیادی از قطعات خودروهای تولیدی وارد می شود و این باعث تاثیرگذاری نرخ ارز بر بازار این خودروهاست.
    «قطعات داخلی نیز از نظر مواد اولیه به خارج از کشور وابسته‌است».
    باستانی یادآوری کرد: برای نمونه مواد اولیه ساخت فرمان که یک قطعه داخلی به شمار می رود در داخل کشور وجود ندارد، یا قطعاتی که بیشتر در سپر خودروها وجود دارد از مواد پلیمری، فولاد، مس، آلومینیوم و غیره ساخته می شود که به صورتی که بتوان از آنها در این صنعت استفاده کرد در داخل وجود ندارد و تولیدکننده مجبور به وارد کردن آنهاست.
    به گزارش وزارت صنعت، معدن و تجارت، ایران خودرو و سایپا روزانه بیش از سه هزار خودرو تولید می کنند که عملیات تجاری سازی و واگذاری آنها به مشتری حداکثر هفت روز طول می کشد.
    با توجه به پیش فروش بخشی از تولیدات ایران خودرو و سایپا که تا پاییز 1398 ادامه دارد، موضوع انبار خودروهای پیش فروش شده، منطقی به نظر نمی رسد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط