فونیکسریمکسبهتام

اختصاصی «عصرخودرو»

بدترین مفهومی‌های تاریخ

عصر خودرو- برای طراحی یک خودرو مفهومی‌، تیم سازنده تخیل خود را پرواز می‌دهند و محصولاتی را خلق می‌کنند که خطوط تولید هنوز برای آنها آماده نخواهد بود. برای شکل‌گیری یک خودرو مفهومی کارآمد باید به پله‌های پیش‌رو و گام‌های بعدی به خوبی اندیشید. اما در تاریخ می‌توان نمونه‌هایی از خودروهای مفهومی (کانسپت) را یافت که با خط فکری اشتباه و در جهتی نا‌مناسب طراحی و ساخته شده‌اند.

بدترین مفهومی‌های تاریخ
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۲ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۰:۳۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرخودرو»،  این خودروها نه‌تنها کاربردی نخواهند بود بلکه شرکت تولید‌کننده نتایج مورد نظر خود را نیز دریافت نخواهد کرد. در ادامه این نوشتار به چند نمونه از خودروهای مفهومی ناموفق تاریخ اشاره خواهیم کرد.

    The Dodge Super 8 Hemi
    یک خودرو‌ مفهومی باید آینده‌نگر باشد و اشاره به گذشته چندان جایگاهی در طراحی یک کانسپت ندارد اما دوج با طراحی مدل سوپر 8 همی‌، اشاراتی به دهه 50 شورولت داشته و از این رو نمی‌توان این خودرو را کارآمد دانست. خودروهای عضلانی آمریکایی باید همواره  دو مقوله تکنولوژی و حس نوستالژیک خود را حفظ کنند اما این ماندگاری اصالت به معنی از دست دادن خط‌مشی اصلی نیست

     

    Toyota A-BAT
    بزرگ‌ترین اشتباه ‌حین طراحی یک خودرو مفهومی عدم توجه به هیجان و خلق یک محصول ساده است. در طراحی خودروهای مفهومی تخیل از مرزهای فعلی عبور می‌کند و موزه‌های جدیدی مورد بررسی قرار می‌گیرند که در نتیجه‌، خودرویی متفاوت را حاصل خواهند شد اما در A-BAT چنین نیست و گویا مدیران تویوتا در حال گذراندن تعطیلات تابستانی خود بوده‌اند زیرا هیچ هیجانی در این موجود قدبلند دیده نمی‌شود و نمی‌توان عنوان مفهومی را به آن اتلاق کرد.

     

    Studebaker-Packard Astral
    البته تخیل در طراحی خودروهای مفهومی جایز است اما اصرار بیش از اندازه ‌روی این ویژگی ممکن است محصول غیرکاربردی و عجیبی را نتیجه دهد. این خودرو در سال 1957 و در عصر انرژی اتمی طراحی شده است. در شرح این مدل بیان شده ‌که پیشرانه اتمی برای آن در نظر گرفته شده و تعادل توسط یک ژیروسکوپ برقرار می‌شود. همچنین عبور از آب مانند ‌هاورکرافت‌ها در ارتفاع کم نیز برای این خودرو میسر بوده و حتی یک پرده انرژی نیز از آن در مقابل برخوردها محافظت می‌کنند!

     

    BMW 328 Hommage
    این خودرو یکی از کانورتیبل‌های مفهومی ب‌ام‌و است که در نگاه نخست بسیاری از چشم‌ها را به خود جلب کرد اما با نگاهی دقیق‌تر به آن می‌توان دریافت که این مدل‌، از مشکلات فراوانی در زمینه طراحی برخوردار است. 328 Hommage ترکیبی ناهمگون از ویژگی‌های خودروهای موفق و ناموفق امروزی است که از نسبت‌های متناسب بی‌بهره است. این خودرو مثالی بارز برای اشارات نامناسب طراحی و خطوط متقاطع به همراه شکستگی‌ها و بافت‌های غیر‌منطقی است.

     

    Mercedes-Benz SLS AMG E-Cell
    با کمال احترام برای شرکت مرسدس بنز برای تولید یک خودرو الکتریک سوپراسپرت‌، اما به نظر می‌رسد e-cell بیشتر برای مقالات مجلات خودرویی و سبز طراحی و ساخته شده و عملا نمی‌تواند سردمدار حرکتی بزرگ در جهت آینده به شمار رود. برای اشاره به ویژگی الکتریک این خودرو‌، رنگ سبز آن گویای تمام داستان است اما اشاره مستقیم ممکن است کمی مفهوم را تحت تاثیر قرار دهد.

     

    Ford Seattle-ite
    خودروهای عظیم‌الجثه آمریکایی مانند این فورد اتمی نقش بسیار مهمی در پیشبرد اهداف توسعه‌طلبانه در صنعت این کشور داشته‌اند اما نمی‌توان آنها را در دسته خودروهای کاربردی و واقع‌گرا شناخت. بسیاری از این خودروها گویا از افکار کودکانه نشأت گرفته‌اند و می‌توان آنها را نمونه‌های دور از واقعیت شناخت. فورد در ساخت این خودرو از تمام کلیشه‌های تخیل‌محور در طراحی بهره برده و سعی در طراحی نسخه‌ای نوگرایانه داشته که هرگز به موفقیت دست پیدا نکرده است.

     

    Tang Hua Detroit Fish
    اصولا تفاوت در خودروهای مفهومی چیز جدیدی نیست اما با وجود مرزهای گسترده این حوزه‌، نمی‌توان از برخی فرم‌ها و اصول تخطی کرد. در مدل مفهومی  Tang Hua Detroit Fish به خوبی می‌توان کم‌تجربگی شرکت چینی سازنده در عرصه خودروهای مفهومی را مشاهده کرد. این خودرو هر‌چند ظاهری عجیب به خود گرفته اما عملا کاربرد چندانی نداشته و بیشتر مایه طنز دارد.

    نویسنده: محمدرضا برخورداری 

     

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو