فونیکسریمکسبهتام

واردات سی کی دی به صرفه نیست

عصر خودرو- به اعتقاد یک فعال بازار خودرو، واردات سی‌کی‌دی سیاست کاهش مصارف ارزی دولت را تامین نمی‌کند.

واردات سی کی دی به صرفه نیست
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۰:۱۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» مدیر عامل شرکت نگین خودرو در گفتگوی مطبوعاتی با اشاره به مشکلات ارزی کشور گفت: وقتی یک محصول مشخص از یک کارخانه را بررسی می‌کنیم (بطور مثال یک خودروی چینی که در حال مونتاژ در کشور است)، مشاهده می شود که قیمت CKD (واردات قطعات منفصله) آن از CBU (واردات کامل خودرو) – آن هم با امکانات مساوی - اگر بیشتر نباشد کمتر نیست.
    جمشید حسینی افزود: در شرایط مساوی حتی واردات خودرو به صرفه تر است و اگر قرار به مدیریت ارزی است آیا واردات خودرو به صورت سی کی دی هدر رفت ارزی ندارد؟
    وی به درآمد دولت از واردات خودرو نیز اشاره کرد و ادامه داد: دولت به طور متوسط حدود 150 درصد قیمت هر خودرو از واردات خودرو درآمد دارد، که این شامل در آمدهای مستقیم مانند سود و عوارض گمرکی و غیر مستقیم شامل اسقاط خودرو، هزینه های شماره گذاری، دو موردفیش ده درصد، ارزش افزوده و سایر هزینه های واردات است؛ در حالی که در CKD حداکثر این درآمدزایی برای دولت  15 الی 40 درصد است، پس با توقف روند واردات، دولت هم از بعد خروج ارز ضرر می کند و هم از بعد درآمدزایی.
    وی افزود: این موضوعات غیر از مباحث کیفیت تولید و میزان مصرف و مسائل دیگر است، وقتی همه سیاست های دولت در بخش خودرو را در کنار هم می بینیم درک این موضوع سخت است که کاری را انجام می دهند که ارزبری بیشتری دارد و درآمد کمتری را برای دولت ایجاد می کند، شاید دولت بحث اشتغال را مطرح نماید اما مگر در واردات خودرو اشتغال نداریم؟
    طبق آمار رسمی انجمن واردکنندگان، تعداد افراد شاغل در صنعت واردات برابر با ٢٥۰۰۰ نفر است و این در حالیست که سهم واردکنندگان رسمی ٥ درصد از کل سهم بازار خودرو می باشد.
    حسینی با اظهار تاسف از سیاستهای اتخاذ شده طی دو سال گذشته در حوزه واردات تاکید نمود که تا چند ماه آینده تمامی نمایندگیهای رسمی با سرمایه گذاریهای عظیمی که در حوزه خدمات پس از فروش انجام دادند تعدیل نیروی بالای ٦۰ درصد خواهند داشت  و تمام شرکتها در این حوزه برای بقا مبارزه خواهند کرد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو