فونیکسریمکسبهتام

رئیس حمل‌ و نقل بار و مسافر شهرداری:

صنعت حمل و نقل عمومی شهر یزد متحول می شود

عصر خودرو- رئیس سازمان حمل‌ و نقل بار و مسافر شهرداری یزد با بیان اینکه از زمان ساخت ۸۰ درصد ناوگان عمومی مورد استفاده این شهر بیش از ۱۳ سال می گذرد ، تاکید کرد: این نهاد سعی دارد با برنامه های متنوع و با حمایت شورای شهر، صنعت حمل‌ و نقل عمومی را در مرکز استان متحول کند.

صنعت حمل و نقل عمومی شهر یزد متحول می شود
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۴ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایرنا ، محمدرضا شفیعی درباره ناوگان شهری افزود: سازمان اتوبوسرانی 263 دستگاه اتوبوس فعال دارد و خودرو‌های مدل سال های 1375 و 1380 دیگر پاسخگوی نیاز شهری در مرکز استان نیست.
    وی افزود: در سال 94 تنها پنج دستگاه اتوبوس و سال 95 همین تعداد این وسیله نقلیه به ناوگان اتوبوسرانی شهری افزوده ‌شد که این تعداد به ‌هیچ ‌عنوان تأثیری در فرآیند نوسازی ناوگان حمل ‌و نقل شهری ندارد .
    رئیس سازمان حمل‌ و نقل بار و مسافر شهرداری یزد اضافه کرد: ناوگان اتوبوسرانی مرکز استان نیازمند نوسازی است و هزینه این مهم باید توسط دولت، شهرداری و مردم به عنوان اضلاع یک مثلث تأمین شود که متأسفانه از سال 91 تاکنون دولت به این طرح هیچ کمکی نکرد.

    ** نوسازی اتوبوس ها در دستور کار شهرداری / سهم دولت پرداخت نمی شود
    به گفته شفیعی، موضوع خرید و نوسازی اتوبوس‌ها در دستور کار شهرداری است ولی به دلیل نوسان قیمت ها در بازار برای نوسازی هر اتوبوس حدود هشت میلیارد و 700 میلیون ریال اعتبار نیاز است در حالیکه این مبلغ در سال 83 برای هر خودرو سه میلیارد و 250 میلیون ریال بود.
    وی یادآور شد: برای خرید هر دستگاه اتوبوس یا نوسازی ، دولت می بایستی 82.5 درصد و بهره بردار یک میلیارد و 750 میلیون ریال پرداخت کند که 6 سال گذشته دولت کمک نکرد و با توجه به قیمت های روز ، هیچ بهره برداری حاضر به خرید خودرو جدید نیست.
    این مسئول اظهار داشت: به دستور شهردار یزد قرار است برخی اتوبوس های یزد با هزینه بسیار کمتر از خرید یک دستگاه جدید ، بازسازی شود که شامل تغییر و تقویت موتور برای استفاده از کولر ، تغییر بدنه به مدل 2018 و صندلی ها خواهد بود.
    شفیعی ادامه داد: هم اکنون موضوع تامین بودجه برای خرید اتوبوس‌ های نو وجود ندارد و 17 دستگاه گازسوز مدل 86 متعلق به این سازمان به دلیل گازسوز بودن و هزینه‌های سرسام‌آور در شهر تردد نمی کند.
    وی ادامه داد: یکی از این اتوبوس ها به کارخانه فرستاده ‌شد تا به دیزلی تبدیل شود و بزودی با تغییراتی در بدنه، صندلی‌ها و نصب کولر وارد ناوگان حمل و نقل شهری خواهد شد.

    ** میانگین عمر مینی بوس ها 27 سال است
    وی در ادامه به طرح نوسازی ناوگان مینی بوسرانی یزد اشاره کرد و افزود: از یکهزار و 50 دستگاه مینی بوس در شهر یزد از زمان ساخت 928 دستگاه آن 15 سال می گذرد و در مجموع میانگین عمر مینی بوس ها 27 سال است.
    رئیس سازمان حمل و نقل عمومی شهرداری یزد با بیان اینکه در این بخش دولت به تشویق و تنبیه برای حمایت از بهره برداران عمل نکرد، یادآور شد: با توجه به رشد قیمت ها برای خرید مینی بوس ، بخش خصوصی توانایی خرید ندارد با این حال نوسازی این وسیله نقلیه در دستور کار قرار دارد.

    ** فرسودگی 30 درصد تاکسی ها
    شفیعی در باره طرح نوسازی تاکسی های شهری هم اظهار داشت: بیش از 30 درصد تاکسی های شهری یعنی از یکهزار و 501 دستگاه ، 546 دستگاه فرسوده و میانگین عمر آن نیز 9.3 سال است.
    وی با انتقاد از بسته شدن سایت نوسازی از آذر سال 96 تاکنون تصریح کرد: با این وجود با همکاری بخش خصوصی توسعه ناوگان و نوسازی تاکسی ها در حال پیگیری است .
    وی در همین ارتباط اظهار داشت: یک نوع خودرو از طرف اتحادیه تاکسیرانی تایید شد که با یکی از مؤسسه ها و چند بانک عامل مذاکره برای پرداخت وام با بهره 2 درصد و بازپرداخت 2 ساله برای خرید 200 دستگاه خودرو آغاز شد ولی به دلیل بسته بودن سایت ، طرح متوقف شد.

    ** ورود فضای مجازی و اینترنت به حمل و نقل
    به گفته این مسئول شهرداری پیگیر فعال کردن تاکسی امداد با هماهنگی جمعیت هلال احمر و دانشگاه علوم پزشکی یزد ، هوشمندسازی ناوگان اتوبوسرانی ،ایستگاه ها،طراحی اپلیکیشن تعیین زمان ورود اتوبوس ها و خروج آنها در تلفن همراه است.
    شفیعی، ارائه اینترنت در ایستگاه ها و داخل اتوبوس ها ، طراحی نرم افزار دریافت و پرداخت هزینه در تاکسی ها با تلفن همراه ، ارائه طرح اصلاح خطوط شهری به شورای شهر برای استفاده از حمل و نقل ترکیبی در نقاط پرترافیک و آموزش های جدید به رانندگان با توجه به ثبت بخشی از بافت تاریخی را از دیگر برنامه ها عنوان کرد.
    شهرداری یزد در سال 1305 هجری شمسی تاسیس شد، هم اکنون با درجه 11 مسئولیت خدمات رسانی به جمعیت استان را بر عهده دارد.
    هم اکنون 21 شهر استان شهرداری دارد و 85 درصد جمعیت آن در این شهرها زندگی می کنند.
    200 هکتار از 750 هکتار محدوده بافت کهن شهر یزد در 18 تیر ماه سال 1396 نزد یونسکو در فهرست میراث جهانی ثبت شد.
    این شهر با 530 هزار نفر جمعیت حدود نیمی از یک میلیون و 138 هزار نفر استان را در خود جای داده است.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو