فونیکسریمکسبهتام

اختصاصی «عصرخودرو»

آشنایی با خودروهای مفهومی اتحاد جماهیر شوروی

عصر خودرو- /روسیه امسال میزبان رقابت‌های جام‌جهانی فوتبال بوده و تکنولوژی و صنعت خود را به رخ جهانیان می‌کشد اما این کشور حاصل فروپاشی نظام کمونیستی شوروی سابق است که به عنوان یک ابرقدرت در جهان نقش داشته و در جریان جنگ سرد نیز سایه‌به‌سایه آمریکا حرکت کرده است.

آشنایی با خودروهای مفهومی اتحاد جماهیر شوروی
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۹ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، اتحاد جماهیر شوروی به جهت وسعت و فرهنگ خاص خود‌، دنیایی موازی با سایر جهان را به پیش برده و از اصول و قواعد خاص خود نیز تبعیت می‌کرده است. کلیه آثار به‌جا‌مانده از این دوران ، در عین حفظ اصول کلی و جای‌گرفتن در چارچوب منطقی جهان‌، از ویژگی‌های خاصی بهره می‌برند که با شرایط محلی و محیطی این کشور سازگار بوده‌اند. صنعت خودرو نیز در این حکومت از همین قوانین تبعیت می‌کرده و عموما می‌توان محصولاتی عجیب و غریب را در کارنامه شوروی یافت. این تولیدات اکثرا نگاهی نوآورانه را به نمایش می‌گذارند و می‌توان به خوبی مفهوم «خارج از چارچوب» را در آنها مشاهده کرد. در ادامه این مقاله به معرفی اجمالی برخی از جالب‌ترین خودروهای مفهومی تولید‌شده در حکومت اتحاد جماهیر شوروی خواهیم پرداخت.

    ZIS-112
    در سال 1951 شرکت ZIS از مدل 112 رونمایی کرد که خودرویی الهام‌گرفته شده از ‌GM LeSabre بود و با ظاهری کشیده و عضلانی عرض‌اندام می‌کرد. طول این خودرو در حالت استاندارد در حدود 6 متر برآورد می‌شود و وزن آن در مدل‌های اولیه در حدود 2450 کیلوگرم بوده است. قوای محرکه این خودرو از یک پیشرانه 8سیلندر با توان تولید 140‌اسب بخار تامین می‌شد و سپس به یک پیشرانه با توان تولید 186 اسب بخار قدرت و 4 کاربراتور مجهز شد. از جمله ویژگی‌های منحصر‌به‌فرد این خودرو می‌توان به قرار‌دادن یک چراغ در دماغه جلویی این خودرو اشاره کرد که با الهام‌گیری از Cyclops طراحی شده است.

     

    Torpedo-GAZ
    شرکت GAZ در سال 1951 اژدر خود یعنی Torpedo را معرفی کرد که با نام SG3 نیز شناخته می‌شد. این خودرو به الهام‌گیری از فرم اشک طراحی شده و در ساخت آن از تکنولوژی‌های مربوط به صنعت هوانوردی نیز بهره‌گیری شده است. اژدر در واقع برای رقابت طراحی شده بود و فرم آیرودینامیک خاص آن به خودرو اجازه دستیابی به سرعت 191 کیلومتر بر ساعت را نیز داده است. قوای محرکه این خودرو یک پیشرانه 4 سیلندر خطی با حجمی معادل 2.5 لیتر به همراه یک سوپرشارژر است و می‌تواند این خودرو 1100 کیلوگرمی را به یک اژدر واقعی بدل کند. این شرکت برای حمله به رکوردها و ساخت یک نسخه فوق‌سریع از Torpedo تلاش‌هایی را نیز انجام داد و این خودرو را به یک موتور جت مجهز کرد اما این مدل هرگز به مرحله تولید دست نیافت.

     

    VNIITE-PT TAXI
    شرکت Vnite بر اثر تلاش وزارت صنایع شوروی برای ارتقای کیفی محصولات تاسیس شد. این شرکت در واقع یک نهاد دانش‌بنیان بوده که در میان کارمندان خود از تاریخ‌نویسان‌، طراحان‌، روانشناسان و بسیاری دیگر از متخصصان برجسته برای ساخت محصولات خاص استفاده می‌کرده است. یکی از معدود خودروهای طراحی‌شده توسط این موسسه‌، تاکسی مینی ون است که از یک پیشرانه 1358سی‌سی با توان 50 اسب بخار بهره می‌برد و تنها توان دستیابی به سرعت 105 کیلومتر بر ساعت را داراست. طراحی این تاکسی بدین صورت است که به لطف در‌‌های جانبی می‌توان به‌راحتی حتی کالسکه یا چرخ ویلچر را نیز به آن سوار کرد.

     

    MAZ 2000
    ماز در سال 1988 میلادی از یک کامیون کشنده کانسپت رونمایی کرد که در واقع یک طراحی مدولار برای توسعه قطارهای جاده‌ای به شمار می‌رود. این خودرو در ظاهر تفاوت خاصی با یک کشنده معمولی نداشته و می‌توان کاربری‌های معمول را از آن انتظار داشت اما به لطف خلاقیت این تیم طراحی‌، مشکل مانور‌پذیری و شعاع عملکرد خودرو به کمک محورهای لغزنده بهبود پیدا کرده بودند. کلیه محور‌های این خودرو عملکردی مستقل داشته و با چرخیدن حول محوری عمودی‌، شعاع عملکرد خودرو را نیز افزایش می‌دهند. این خودرو از دو پیشرانه D2866 بهره می‌برد و می‌تواند قدرتی معادل با 580 اسب بخار را نیز تولید کند.

    نویسنده: محمدرضا برخورداری‌

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو