فونیکسریمکسبهتام

رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی CNG خبر داد

ارائه پیشنهاد پرداخت کارت اعتباری به خودروهای دوگانه سوز

کاهش سهم CNG در سبد انرژی کشور

عصر خودرو- رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی CNG گفت: طی ۳ الی ۴ سال گذشته مصرف این سوخت پاک در بازه ۲۰ تا ۲۱ میلیون متر مکعب بوده که این حجم با وجود افزایش تولید خودرو و رشد مصرف بنزین حاکی از کوچک شدن سهم این سوخت پاک در سبد انرژی کشور است.

ارائه پیشنهاد پرداخت کارت اعتباری به خودروهای دوگانه سوز
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۶ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از میزان ، اردشیر دادرس در خصوص روند مصرف صنعت CNG در کشور گفت: صنعت CNG کشور با توانمندی بالا برای جایگزینی سایر حامل‌های سوخت هم اکنون تنها از 60 درصد توان اجرایی و عملیاتی خود برای خدمات رسانی استفاده می‌کند.

    وی افزود: مصرف CNG در کشور طی سال‌های گذشته افزایشی نداشته به همین خاطر نیازمند بسته‌های حمایتی از سوی دولت برای جایگزینی CNG در مقابل بنزین هستیم، زیرا بر اساس برنامه ریزی‌ها حداقل باید افزایش مصرف 12 میلیون متر مکعب CNG داشته باشیم تا جایگزین 30 میلیون لیتر بنزین شود.

    رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی CNG در توضیح حجم مصرف این فرآورده گازی در کشور گفت: در حال حاضر میانگین تولید حدود 20 تا 21 میلیون متر مکعب است که این رقم درحدود 3 الی 4 سال در همین بازه باقی مانده است.

    دادرس عنوان کرد: ثابت بودن مصرف CNG در کشور با توجه به افزایش تولید خودرو و افزایش مصرف بنزین نشان دهنده کوچک شدن سهم این سوخت پاک در سبد انرژی بوده که این در شرایطی است طبق هدف گذاری‌ها باید سالانه 10 تا 15 درصد افزایش تولید داشته باشیم.

    ریئس هیئت مدیره انجمن صنفی CNG در خصوص دلایل ثابت ماندن مصرف این سوخت در کشور عنوان کرد: متاسفانه کارخانه‌های خودروسازی حمایت لازم در جهت تولید خودرو‌های دو گانه سوز و گاز سوز پایه گازسوز نداشته‌اند و در کنار این موضوع، قیمت CNG باید کاهش پیدا می‌کرد و نسبت آن از 42 درصد قیمت بنزین حداقل به 20 درصد برسد.

    دادرس در خصوص کاهش قیمت CNG عنوان کرد: آقای شریعتمداری وزیر صنعت، معدن نامه‌ای به معاون اول رئیس جمهور ارسال کردند و طی آن خواستار کاهش قیمت CNG به نصف بودند که متاسفانه این نامه مسکوک ماند که این موضوع به طور قطع تاثیر خود را در حوزه انرژی می‌گذارد.

    وی در توضیح فعالیت بخش خصوصی در این صنف گفت: در شرایطی که 2 هزار و 450 جایگاه CNG با 60 درصد ظرفیت خود فعال هستند و مابقی پتانسیل‌ها خالی مانده، بخش خصوصی جدید به این حوزه ورود پیدا نمی‌کند.

    رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی CNG در خصوص وظایف وزارت نفت در قبال صنعت CNG گفت: وزارت نفت نیز به عنوان یکی دیگر از مسئولان متولی درحوزه صنعت CNG می‌تواند در راستای کاهش قیمت CNG و یا پرداخت کارمزد جایگاه داران گام بردارد.

    دادرس خاطر نشان کرد: شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی همکاری خوبی در زمینه‌های هماهنگی اعلام کارمزد‌ها و روابط فنی و استاندارد جایگاه‌ها داشته اند، اما این اقدامات برای صنعت CNG با ظرفیت بالای آن در کشور کافی نیست.

    **کارمزد جایگاه داران پرداخت نشده است

    وی در خصوص کارمزد جایگاه داران CNG افزود: با وجود اتمام حدود 5 ماه از سال جاری هنوز کارمزد جایگاه داران در سال جاری اعلام نشده و ما به دنبال این هستیم که طریقه کارمزد همانند بنزین به حق العمل کاری تغییر کند و یا در پایان هر سال افزایش میزان کارمزد مشخص شود.

    رئیس هیئت مدیره انجمن صفنی CNG به ارائه پیشنهاداتی برای استفاده هر چه بیشتر از ظرفیت CNG کشور اشاره وخاطر نشان کرد: پیشنهاد نهایی ما این است که به جای هدفمندی یارانه‌ها کارت اعتباری سوخت برای 4 میلیون خودروی دوگانه سوز توسط دولت اعمال شود.

    دادرس در توضیح پیشنهاد خود گفت: سازمان برنامه و بودجه می‌تواند با کارت اعتباری سوخت خودرو به خودرو‌های دوگانه سوز از مبلغ 180 تا 800 هزار تومان امکان استفاده بیشتر از CNG را ایجاد کند که این پیشنهاد نیز با گذشت سه ماه از ارائه آن همچنان مسکوک مانده است.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو