فونیکسریمکسبهتام

همراه با استاندار در جاده مرگ آذربایجان؛

بزرگراه تبریز- اهر به نصف راه رسید

عصر خودرو- پروژه بزرگراه تبریز- اهر که هم اکنون به نیمه راه رسیده و نیمه دیگر آن باسرعت نه چندان تند و نه چندان کند پیش می رود، حاضر به از دست دادن عنوان " جاده مرگ"، آن هم به این راحتی ها نیست.

بزرگراه تبریز- اهر به نصف راه رسید
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۵:۰۰

     به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از مهر ، شاید در میان تمامی پروژه های عمرانی آذربایجان شرقی، از هیچ کدام به اندازه بزرگراه تبریز- اهر در مطبوعات و رسانه های استان نوشته و گفته نشده و هیچ کدام از جاده های استان هم به اندازه این جاده، روی تصادفات رانندگی، کشته و مجروح به خود ندیده و از طرفی هم شاید هیچ کدام از پروژه های استان به اندازه این طرح عمرانی، گرفتار وعده و وعیدهای مسئولان مختلف از روسای جمهور، وزرا، استانداران و نمایندگان مجلس گرفته تا مدیران شرکت راه و شهرسازی و دیگر مدیران کشوری و استانی نشده و احتمالا هیچ پروژه ای هم خبرنگاران را تا به این حد مایوس از نوشتن های پی در پی در طول سالیان گذشته نکرده باشد.

    این روزها با وجود اینکه این پروژه با سرعتی نه چندان کند و نه چندان تند پیش می رود اما حاضر به از دست دادن لقب " جاده مرگ" و " جاده وحشت" خود به همین راحتی ها هم نیست، طوری که حتی در چند ماه و چند روز گذشته، این جاده باز هم دست از سر عابرانش بر نداشته و قربانی گرفته است، مساله ای که سبب می شود تا استاندار تصمیم بگیرد برای چهار هفته پی در پی و به منظور تسریع در اجرای این پروژه، هر هفته از این جاده و روند اجرایی شدن آن بازدید کند.

    به همراه استاندار آذربایجان شرقی و دیگر مسئولان استانی راهی جاده اهر – تبریز می شویم و از همان ابتدای مسیر تا خود 90 کیلومتر را با ماشین طی می کنیم تا متر به متر در روند اجرای پروژه باشیم هر چند این بازدید های از قبل تعیین شده در کنار خوبی هایی که دارد، سرعت کار را در روز بازدید به شکل کاملا ناگهانی بالا می برد و از فردایش سرعت اجرای کار باز به همان شکل کاملا ناگهانی افت می کند، البته این مربوط می شود به بیشتر بازدیدهایی که تا حالا دیده ایم و شاید این مورد از آن دست نباشد.

    به کارگاه اولی که می رسیم، پیمانکاران و مسئولان پروژه از مشکلات پیش رو و تقاضاهای خود به استاندار می گویند، هر چند در این میان از بنر خوشامدگویی به استاندار و مدیر کل راه و شهرسازی استان، آن هم در وسط جاده ای که در دست احداث است و هزینه های اضافی برای نصب چنین بنرهایی در برنامه های بازدید تمامی مسئولان بگذریم و از درج عنوان" مهندس خدابخش" به جای دکتر خدابخش بر روی بنر خوشامدگویی رد شویم و فکر کنیم که شاید بالاترین عنوان در میان جمعی مهندس، همین عنوان "مهندس" باشد هر چند در این میان طرف مهندس هم نباشد.

    دوباره سوار خودرو می شویم و راه را ادامه می دهیم، ادامه راه همچون ابتدای راه نیست و قسمت اعظمی از آن به بهره برداری رسیده و رفت و آمد بر روی آن انجام می شود و آرام آرام نسبت به اجرای سریع کار در این بخش ها امیدوارمان می کند، مثل اینکه مشکل اساسی راه همان قسمت های ابتدایی است.

    تا انتهای راه می رویم و حالا وقت مناسبی برای سوال از استاندار در خصوص روند اجرای پروژه است؛ مجید خدابخش می گوید: این جاده یکی از پروژه های بسیار مهم استان است که مردم بیش از 10 سالی می شود که منتظر اجرایی شدن آن هستند.

    استاندار آذربایجان شرقی مسافت کلی پروژه را 90 کیلومتر دانسته و می گوید: نصف این مساحت یعنی 45 کیلومتر آن آسفالت و تحویل بهره بردار شده و هم اکنون زیر بار ترافیک رفته است و از 45 کیلومتر باقی مانده آن امیدواریم که تا پایان سال، 31 کیلومترش هم زیر بار ترافیک برود.

    وی در خصوص تکلیف 14 کیلومتر باقی مانده راه نیز می گوید: در مجموع، بهره برداری 14 کیلومتر از راه می ماند برای سال بعد که تمامی تلاش خود را برای تکمیل هر چه سریعتر کل پروژه به کار می بندیم، هر چند با بهره برداری از 31 کیلومتر از 45 کیلومتر تا پایان سال مشکلی اصلی این بزرگراه حل می شود.

    خدابخش از نمایندگان مجلس استان هم برای تکمیل پروژه طلب کمک کرده و ادامه می دهد: برخی کارهای مربوط به پروژه نیاز به پیگیری از وزارت خانه و تهران دارد که اگر نمایندگان هم کمک کنند می توانیم تا قبل از بارش برف و پایان فصل کاری این 31 کیلومتر را به بهره برداری برسانیم.

    در راه بازگشت، سوار خودرو استاندار آذربایجان شرقی می شویم تا جزئیات بیشتری از پروژه را در طول راه از وی بخواهم و نظر او را در خصوص روند تکمیل جاده جویا شوم.

    خدابخش که به شدت پیگیر اخبار ریز و درشت استان است، خبر تصادف جدید در چندین جاده استان را در یکی از کانال های خبری می بیند و با تاسف و نگرانی بالایی، خبر را برای ما هم می خواند و بعد خدا را شکر می کند که حداقل تصادف، کشته ای به همراه نداشته است.

    مشاهدات امروز وی و شنیدن این خبر باعث می شود، اعلام کند که طی چهار هفته پی در پی، هر هفته از این راه بازدید خواهد کرد چرا که طبق نظر وی، این بازدید ها سبب تسریع در کار و نظارت بیشتر بر روند اجرایی پروژه می شود.

    خدابخش از تعداد کشته های بالای این جاده در طول سالیان گذشته تا امروز، اظهار تاسف کرده و می گوید: هر کشته و مجروح در تصادفات یعنی آواره شدن یک خانواده و گرفتاری فرد مجروح تا آخرعمر و اضافه شدن به آمار افراد تحت پوشش بهزیستی؛ به همین دلیل اصلاح و احداث جاده ها را در اولویت کارهای عمرانی استان قرار داده ایم و معتقدیم این نوع پروژه ها باید در ردیف اول قرار گیرند.

    از وی در خصوص علت لزوم پیگیری اجرای پروژه از طریق وزارت خانه می پرسم که می گوید: به عنوان مثال بعد از اتمام کار نیاز به قیر بالایی برای پروژه داریم که تهیه آن و چندین مرحله از پروژه نیز نیاز به پیگیری های بالا از مرکز و وزارت خانه دارد که این جریان کمی روند را طولانی می کند که بارها از طریق مسئولان رده بالا و نمایندگان مجلس خواسته ایم فکری به حال این پروسه اداری طولانی بکنند و برخی اختیارات را به خود استان ها تفویض کنند.

    استاندار آذربایجان شرقی، خودش هم چندان از سرعت کار به خصوص در بخش های اول راه راضی به نظر نمی رسد و از دستور خود مبنی بر بالا رفتن تعداد ماشین آلات به خصوص در همین بخش های ابتدایی راه خبر می دهد ولی در عین حال امید به پایان 30 کیلومتر اصلی راه تا قبل از فصل سرما دارد و آن را ضرورتی برای پاسخ به انتظارات چندین ساله مردم می داند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط