فونیکسریمکسبهتام

اختصاصی «عصر خودرو»

آشنایی با شاخص‌ترین آثار مفهومی خانه طراحی Bertone

عصر خودرو-خانه طراحی Bertone در قلب ایتالیا به عنوان یکی از مهم‌ترین قطب‌های مد و طراحی در جهان شناخته می‌شود. این استودیو چندین سال است که با مشکلات مالی دست و پنجه نرم می‌کند و حتی در معرض ورشکستگی نیز قرار گرفته است.

آشنایی با شاخص‌ترین آثار مفهومی خانه طراحی Bertone
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۵ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، با نگاهی به آرشیو خودروهای مفهومی طراحی شده توسط این مرکز می‌توان نمونه‌هایی را مشاهده کرد که بسیار از دوره خود پیش بوده‌اند و همگان را شگفت‌زده کرده‌اند. در ادامه این مقاله به معرفی برخی از برترین طرح‌های مفهومی برتونه خواهیم پرداخت.

    Lancia Stratos Zero concept
    این خودرو در سال 1970 با طراحی افراطی  مارسلو گاردینی معرفی شد. استراتوس به عنوان یکی از زیبا‌ترین خودروهای تاریخ شناخته می‌شود که بیشتر عمر خود را به جای کوچه‌پس‌کوچه‌های لوکس مونت کارلو، ‌روی جاده‌های گل‌آلود و خشن رالی سپری کرد. این طراحی به خوبی ترکیب هنر و ورق‌های فولاد را به نمایش می‌گذارد.

     

    Lamborghini LP500 Prototype
    LP500 در جریان نمایشگاه ژنو سال 1971 رونمایی شد و تمام توجهات را به خود جلب کرد. این خودرو درواقع به عنوان نخستین نسخه مفهومی لامبورگینی کونتاش شناخته می‌شود و شاید یکی از زیباترین سوپراسپرت‌های تاریخ نیز باشد. طراحی خاص بدنه و فرم عضلانی این خودرو‌، الهام‌بخش طرح‌های بسیاری دیگر از خودروهای پس از خود شد.

     

    Bertone Z.E.R
    استودیوی طراحی برتونه در سال 94 مدل مفهومی Z.E.R ‌  را در کلاسی جدید معرفی کرد. این خودرو که از یک پیشرانه الکتریکی بهره می‌برد، با طراحی خاص و عجیب خود موفق به شکستن چندین رکورد در میان خودروهای الکتریک شد. این خودرو برای نخستین‌بار از مرز 300کیلومتر بر ساعت گذر کرد و سرعتی معادل با 304 کیلومتر بر ساعت را به ثبت رساند.

     

    Alfa Romeo Carabo
    این آلفا‌رومئو 3 سال پس از نخستین نسخه مفهومی استراتوس معرفی شد و ‌روی پلت‌فرم Alfa Tipo 33 Stradale ساخته شده بود. این مدل از طراحی بسیار جسورانه‌تری نسبت به مدل‌های پیشین برخوردار بود و با استفاده از فرم‌های جدید و شکستگی‌ها و تغییرات ضخامت و عمق‌، مفهوم جدیدی از هنر را القا می‌کرد. همچنین استفاده از چراغ‌های مخفی‌و در‌‌های قیچی‌شکل نیز از جمله ویژگی‌های این خودرو بر شمرده می‌شوند.

     

    1966 Iso Grifo Coupe
    در سال 1966 این استودیو مدل مفهومی ایزو گریفو را تولید کرد که ترکیبی از ظرافت اروپایی با خشونت عضلانی آمریکا را به نمایش می‌گذاشت. این خودرو هر‌چند در ریشه از خطوط و ویژگی‌های اروپایی بهره می‌برد اما زیر کاپوت خود به پیشرانه 327 کوچک 8سیلندر شورولت مجهز شده بود تا دو فرهنگ غالب این صنعت را به هم پیوند بزند.

     

    1959 Ferrari 250 GT SWB
    نوچیو برتونه علاقه فراوانی به فراری‌ها داشت اما ترجیح می‌داد خودرویی را سوار شود که خود آن را طراحی کرده باشد. وی در سال 1959 نسخه‌ای از مدل 250 GT را به کمک استودیوی طراحی برتونه تغییر داد و شکل کلی خودرو را دگرگون کرد. این خودرو از قوس‌ها و شکستگی‌های جسورانه‌ای برخوردار است و به عنوان یکی از زیباترین فراری‌های تاریخ شناخته می‌شود.

     

    Fiat X1/9
    یکی از چشم‌نواز‌ترین فیات‌های تاریخ قطعا مدل X1/9 دو‌نفره است که با فرم خود مخاطبان بسیاری را جلب کرد. این خودرو در سال 1972 کار خود را در بازار آمریکا آغاز کرد و پس از ترک‌کردن آمریکا توسط برند فیات‌، تحت عنوان محصول تولیدی برتونه به فروش رسید. بسیاری از قطعات این مدل مانند ترمز‌دستی و دسته باز‌کردن کاپوت این خودرو در لانسیا استراتوس قابل مشاهده است.

     

    1973 Alfa Romeo Montreal
    اگر نگوییم که دهه 70 میلادی شاخص‌ترین سال برای صنعت خودرو بوده، اما می‌توان این ادعا را کرد که قطعا به عنوان یکی از طلایی‌ترین برهه‌های زمانی این صنعت شناخته می‌شود. استودیوی برتونه در سال 1970 از مدل مفهومی آلفا رومئو مونترئال رونمایی کرد که از طراحی ویژه‌ای برخوردار است. از جمله ویژگی‌های این مدل می‌توان به دریچه NACA روی کاپوت‌، دریچه‌های هوای روی ستون B و چراغ‌های مخفی‌اشاره کرد. این خودرو همچنین در بخش فنی از یک پیشرانه 2.6‌لیتری 8 سیلندر استفاده می‌کند که با قوای محرکه
    Tipo 33 Stradale مشترک بوده است.

     

    نویسنده: محمدرضا برخورداری

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط