فونیکسریمکسبهتام

نایب رییس اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی خودرو مطرح کرد:

ضرورت ترخیص هرچه سریع تر قطعات دپو شده در گمرکات

پیش بینی حالت فوق العاده بازار لوازم یدکی تا سه ماه آینده

عصر خودرو- نایب رییس اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی خودرو گفت: قطعات وارد شده در زمستان سال گذشته هنوز در گمرکات دپو شده که لازم است هرچه سریع تر نسبت به ترخیص آن ها اقدام شود چرا که در صورت وارد شدن این قطعات به بازار، بازار از حالت فعلی خارج خواهد شد.

ضرورت ترخیص هرچه سریع تر قطعات دپو شده در گمرکات
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۹:۰۰

    سید مهدی کاظمی در گفت و گو با پایگاه خبری «عصر خودرو»،  با اشاره به واردات انجام شده در روزهای پایانی سال اظهار کرد: تولیدکنندگان و واردکنندگان این حوزه به اندازه کافی جنس وارد کرده اند و در حال حاضر مشکلی بابت تامین قطعه وجود ندارد اما در صورت ادامه روند فعلی، در سه ماه آینده با مشکل جدی مواجه خواهیم شد.
    وی افزود: در شرایطی قطعه به اندازه کافی برای هر خودروی در حال ترددی وجود دارد که تولید و واردات به راحتی امکانپذیر باشد این در حالیست که تولید و واردات در حال کاهش بوده و تولید خودرو به دلیل کمبود مواد اولیه و همچنین نوسان نرخ ارز و تخصیص نیافتن ارز 4200 تومانی با چالش مواجه و کاهش تیراژ را منجر شده است.
    کاظمی ادامه داد: از سوی دیگر واردات نیز شرایط مشابهی را تجربه می کند به طوری که واردکنندگانی که پیش از این نیز با دلار 4 هزار تومانی اقدام به واردات قطعه می کردند باید در حال حاضر با دلار 9 هزار تومانی قطعه وارد کنند که در این شرایط تورم بیداد خواهد کرد.
    نایب رییس اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی خودرو با بیان این که علاوه بر قیمت تمام شده حدود 40 درصد از کشور به هزینه واردات اضافه خواهد شد، تصریح کرد: با این شرایط بررسی روند قیمتی نشان می دهد نسبت به اوایل فروردین ماه تا 200 درصد شاهد افزایش خواهیم بود که فاز تازه تری آغاز خواهد شد.
    وی راهکار چنین مشکلی را همکاری دولت با اتحادیه صنف لوازم یدکی اعلام و اظهار کرد: این اتحادیه آمادگی دارد قطعات مورد نیاز هر صنفی از جمله کامیون داران را تامین و نسبت به واردات قطعات با کیفیت خودروهای حمل و نقل عمومی از جمله اتوبوس ها و همچنین کامیون داران اقدام کند. لازم است در شرایط فعلی هرچه سریع تر دست به کار شده و قطعات پرمصرف را وارد کنیم تا ضمن تکمیل سبد محصولات در بازار، نیاز کامیونداران و اتوبوس داران را نیز تامین کنیم.
    کاظمی با اشاره به اظهارات وزیر راه و شهرسازی مبنی بر تامین قطعات کامیون داران تصریح کرد: این اظهارات در حالی مطرح می شود که این امر در اختیار اتحادیه لوازم یدکی بوده و فعالان این حوزه کارشناسان خبره در این حوزه به شمار می روند اما تاکنون تماس و گفت و گویی با این صنف انجام نشده و مشخص نیست در حالی که به گفته وزیر راه این نیاز تامین شده، فعالان این حوزه چگونه در جریان تامین قطعات قرار نگرفته اند.
    وی تاکید کرد: لازم است وزارت صنعت ، معدن و تجارت و همچنین وزارت راه و شهرسازی و دست اندرکاران این موضوع هماهنگی لازم را با اتحادیه انجام داده و از توان افراد خبره و با تجربه در این حوزه که توان تامین قطعات را دارند، استفاده کند. بنابراین صنف لوازم یدکی آمادگی خود را اعلام کرده و نمی تواند مقصر کمبود قطعه شناخته شود.
    نایب رییس اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی خودرو در ادامه با تاکید بر این که واردکنندگان این حوزه تاکنون موفق به دریافت ارز دولتی نشده اند، اظهار کرد: تاکنون تنها 3 تاجر که سال ها است اقدام به دریافت ارز دولتی می کنند، موفق به دریافت ارز 4200 تومانی شدند که کافی نیست این در حالیست که هم اکنون حدود 2 هزار واردکننده در صنف فعال است.
    کاظمی با بیان این که رکود در بازار لوازم یدکی همچنان وجود دارد، تصریح کرد: در حال حاضر 10 هزار نفر در تهران و 120 هزار نفر در کشوری در صنف لوازم یدکی فعال بوده که با احتساب خانواده های آن ها، حدود یک میلیون جمعیت ایران در این صنف مشغول به فعالیت هستند که با ادامه روند فعلی پیش بینی می شود ظرف سه ماه آینده مشکلات عدیده ای در این حوزه به وجود آید و این شرایط جز با همکاری اتحادیه ها بهبود نخواهد یافت.
    وی تاکید کرد: لازم است وزارت صنعت، معدن و تجارت از کارشناسان اتحادیه استفاده کند چرا که این ظرفیت در آن ها وجود دارد اما در حال حاضر هیچ ارگانی با این اتحادیه همکاری نمی کند و با وجود آن که برای حل مشکل مردم به سراغ آن ها می رویم با پاسخ درستی از سوی آن ها روبرو نمی شویم.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط