فونیکسریمکسبهتام

کامیونداران؛ عبوراز گردنه سختی ها به همت دولت

عصر خودرو- تعدادی از رانندگان وسایل حمل و نقل عمومی و بار از چندی قبل به آنچه پایین بودن کرایه، افزایش قیمت لاستیک، لوازم یدکی و روغن، بیمه، مطالبه مبالغ نامتعارف با عنوان حق کمیسیون و نبود نظارت بر فعالیت پایانه ها عنوان می کردند، معترض بودند.

کامیونداران؛ عبوراز گردنه سختی ها به همت دولت
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۲ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۹:۰۰

    به گزارش  پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایرنا، بعد از اعتراض تعدادی از رانندگان و حضور آنان در مقابل استانداری ها، توقف حمل بار در برخی استان ها، با تدابیر دولت بیشتر مشکلات این صنف با مشورت نمایندگان آنها رفع شد.
    از جمله این موارد مشکل بیمه تکمیلی بود که به گفته رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای از اول مرداد ماه جاری برای بهبود کیفیت فعالیت رانندگان، 900 هزار راننده و خانواده های آنها در کشور بیمه تکمیلی می شوند.
    عبدالهاشم حسن نیا، افزود: سالانه 600 میلیون تن کالا در جاده‌ های کشور جابجا می‌ شود که 430 میلیون تن آن با بارنامه است و 90 درصد از طریق کامیون ها و ماشین های سنگین جابه جا می شود.
    وی شنبه هفته جاری در ایین معارفه مدیرکل جدید راهداری استان یزد اظهار داشت: هم اکنون 600 هزار راننده حمل و نقل بار و مسافر، 340 هزار نفر در بخش حمل و نقل کامیون ، 80 هزار نفر در حمل و نقل مسافر فعالیت دارند.
    وی افزود: در 2 ماه گذشته تلاش هایی برای بهبود کیفیت خدمات ارایه شده به رانندگان و خانواده های آنان در کشور انجام شد که بیمه تکمیلی این قشر برای نخستین بار تنظیم و فرآیند کنترل هزینه بار بین صاحب کالا، شرکت حمل و نقل و راننده بررسی شکایت آنها از طریق سامانه 3000141 و تلفن گویای 141 بخشی از این موارد است.
    معاون وزیر راه و شهرسازی نمونه عملی رسیدگی به مشکل رانندگان را ارایه 14 هزار و 100 فقره شکایت از سوی آنها و تعطیلی 70 شرکت به صورت دایم و موقت اعلام کرد.
    حسن نیا ادامه داد: تعریف سیستم توزیع لاستیک مورد نیاز ناوگان سنگین به صورت عادلانه ، ساماندهی توزیع بار، نظارت بر دریافت کمیسیون های دریافتی شرکت های باربری و برخورد قاطع با شرکت های متخلف و پیگیری برای تعیین قیمت حمل بار بر اساس تن - کیلومتر از جمله این موارد است.
    در ارتباط با مشکل کامیونداران در یزد بعد از جلسات مختلف با نمایندگان این صنف ، تلاش های زیادی برای حل مشکل آنها انجام شد.
    طول راه های استان ، چهار هزار و 602کیلومتر است که نقش موثری در برقراری ارتباط استان های جنوبی، شرقی و جنوب غرب کشور به تهران ، شمال و شمال شرق ایران دارد.
    سالانه بیش از 22 میلیون تن کالا از یزد به نقاط مختلف کشور حمل و 1.5میلیون مسافر از مبدا استان جابجا می شود.
    هم اکنون 209 شرکت حمل و نقل کالا و 41 شرکت حمل و نقل مسافر در استان فعالیت دارد.
    ناوگان باری استان هشت هزار و 708 دستگاه خودرو و تعداد ناوگان مسافربری 750 دستگاه اتوبوس است و هم اکنون 14 هزار راننده خودروی باربری و یک هزار و 105 راننده مسافربری در یزد، مشغول فعالیت هستند.

    ** حمل سالانه 22 تا 24 میلیون تن بار در یزد
    معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری یزد می گوید: استان به دلیل موقعیت جغرافیایی و قرار گرفتن در مرکز کشور، صنعتی و معدنی بودن استان و تولید بار و حمل و نقل جایگاه خوبی در کشور دارد.
    محسن صادقیان به ایرنا گفت: جابجایی رسمی بار سالانه استان 22 تا 24 میلیون تن است.
    وی افزود: نخستین اقدام با نمایندگان این قشر و اعضای انجمن صنفی رانندگان استان افزایش 22 درصد کرایه حمل بار بود که با آن موافقت کردند.
    صادقیان تصریح کرد: آنها از قبل با مشکل بیمه روبرو بودند و این حرفه در ردیف مشاغل سخت و زیان آور قرار نداشت و با آزاد سازی حامل های انرژی ،دولت برای کمک به رانندگان، نیمی از حق بیمه آنها را پرداخت می کرد.
    معاون استانداری یزد افزود: با پایان یافتن مدت زمان اجرای این طرح که پنج ، شش سال بود، کمک دولت قطع شد و مجددا نیمی از سهم دولت پرداخت می شود.
    وی با بیان اینکه سخت و زیان‌آور بودن شغل رانندگان در حال پیگیری است، اظهار داشت: از گذشته، 30 درصد لاستیک مورد نیاز بخش حمل و نقل از داخل تامین و بقیه از خارج وارد می شد.
    وی یادآور شد: برای توزیع عادلانه لاستیک با قیمت مناسب سامانه ای راه اندازی شد تا اطلاعات لاستیک‌های وارده به استان و محل‌های پخش آن در سامانه ثبت و رانندگان با استفاده از کارت هوشمند می‌تواند لاستیک را دریافت کند.

    ** نظارت بر لاستیک و خدمات خودرویی در اولویت باشد
    علی زینی وند، معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع انسانی استانداری یزد هم در آخرین جلسه ستاد تنظیم بازار استان ، اولویت اصلی گشت های مشترک سازمان صنعت ، تعزیرات حکومتی و اتاق اصناف را مبارزه با احتکار ، توزیع و قیمت لاستیک و خدمات خودرویی عنوان کرد.

    ** ارتباط مستقیم رانندگان با راهداری
    همچنین معاون اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای یزد از امکان برقراری ارتباط رانندگان وسایل نقلیه عمومی با مسئولان این اداره کل به طور مستقیم خبر داد.
    سعید برازنده مقدم با اشاره به برخی درخواست‌ها افزود: افزایش نرخ حمل و نقل بار، حذف واسطه توزیع تایر و برخورد با شرکت ‌های متخلف بخشی از این درخواست‌ها بود.
    وی اضافه کرد: برای رسیدگی به این مشکل، با تشکیل کمیسیون ماده 12، پنج شرکت حمل و نقل یک تا سه ماه تعطیل و در مجموع 57 خواسته رانندگان انجام شد یا در حال پیگیری است.
    وی راه های ارتباط مستقیم رانندگان با مسئولان سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور برای اعلام شکایت و پیشنهاد را از طریق سامانه تلفن 141 با داخلی 5 یا سامانه پیامکی 3000141 یا پایگاه اطلاع‌رسانی www.141.ir یا صندوق پستی 141553773 اعلام کرد.

    ** 1.2 میلیارد تومان به نفع رانندگان با توزیع لاستیک از طریق سامانه
    معاون سازمان صنعت ، معدن و تجارت یزد در باره رفع مشکل لاستیک کامیونداران در حاشیه جلسه اخیر ستاد تنظیم بازار به ایرنا گفت: گرانی این کالا از جمله اعتراض رانندگان بود و با تعریف سامانه و صدور حواله رفع شد.
    علی افشارپور به ایرنا افزود: در مرحله اول توزیع لاستیک ، 1.2 میلیارد تومان با حذف دلالان عاید رانندگان شد و در هفت مرحله ، 6 هزار و 300 حلقه لاستیک به رانندگان تحویل داده خواهد شد.

    ** مشکلی برای تامین لاستیک نیست
    مسئول اتحادیه صنف لاستیک‌فروشان یزد یادآور شد: قیمت لاستیک های حواله ای برند ایران و سایر کشورها20 تا 25 درصد کمتر از بازار آزاد است.
    وی لاستیک های توزیعی را در اندازه های 385 و 315 و 1224 اعلام کرد .
    ناصر صادقیان با بیان اینکه برای تامین لاستیک کامیون مشکلی وجود ندارد، گفت: به دلیل نوسان قیمت ارز، وجود کالا در گمرک، تغییر تعرفه ها و تغییری که باید در سامانه نیما اعمال می شد، سبب شد تا ترخیص لاستیک از گمرک با تاخیر مواجه شود.
    وی تصریح کرد: کامیونداران به گمان اینکه در آینده با کمبود لاستیک مواجه خواهند شد اقدام به تامین لاستیک مازاد بر نیاز خود کردند که تقاضای کاذب، بازار لاستیک را با التهاب روبرو کرد.

    ** همت دولت برای حل مشکل رانندگان
    رئیس هیأت‌ مدیره انجمن صنفی رانندگان یزد اظهار داشت: 550 نفر لاستیک به قیمت دولتی دریافت کرده اند، در حالیکه 30 درصد لاستیک تولید داخلی است و به همین دلیل تأمین لاستیک با مشکلات خاصی روبروست.
    مهدی زارع خاطرنشان کرد: با وجود مشکل اقتصادی ، دولت بیشتر مشکل رانندگان را رفع کرد و نمی‌توان زحماتی که صورت می‌ گیرد نادیده گرفت.
    همچنین رئیس اتحادیه لوازم یدکی خودرو یزد به برخی تارنماهای خبری استان گفته بود که گرانی لوازم یدکی اختصاص به کامیون ها و خودروهای سنگین ندارد بلکه ناشی از نوسان قیمت ارز در بازار است.
    محمدصادق رادخواه با بیان اینکه چند ماهی است لوازم یدکی از سوی بنکداران تهران به بازار عرضه نشده است، گفت: در حالیکه بازار پس از افزایش 2 برابری قیمت وارد مرحله ثبات شد، هنوز فروشی از تهران انجام نمی شود.
    وی تأکید کرد: عمده فروشان لوازم یدکی در یزد باید اجناس را با چهار درصد سود و خرده فروشان با 15 درصد سود عرضه کنند و هرگونه قیمت اضافه بر این موارد تخلف و با آن برخورد خواهد شد.
    با وجود مشکلاتی که در این عرصه وجود داشت، کامیونداران با کمک دولت و با همراهی اصناف و انجمن ها از این گردنه پرپیچ و خم عبور کردند و امروز چرخ کامیون ها سریع تر از سال قبل به حرکت درآمده است تا بازار از رونق نیفتد.
     

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو