فونیکسریمکسبهتام

مدیرکل دفتر حمل و نقل عمومی سازمان شهرداری‌ها عنوان کرد

هدایت شهرهای کوچک به استفاده از دوچرخه

ولع شهرها برای احداث مترو

عصر خودرو- مدیرکل دفتر حمل و نقل عمومی و ترافیک شهری سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور گفت: باید شهرهای کوچک را به سمت پیاده‌محوری و استفاده از دوچرخه هدایت کنیم. زیرا این شهرها نیاز بسیار کمتری به توسعه زیرساخت‌های‌ مرتبط با حمل و نقل موتوری دارند.

هدایت شهرهای کوچک به استفاده از دوچرخه
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایسنا ، مرضیه حصاری  با بیان اینکه بایستی شهرهای کوچک در کشور را به سمت پیاده‌محوری و استفاده از دوچرخه هدایت کنیم، اظهارکرد: با وجود اینکه بسیاری از شهرهای ایران وسعتی مانند برخی از شهرهای اروپایی دارند که در آنها دوچرخه مد اصلی حمل و نقل است؛ اما متاسفانه این شهرهای کشور نیز به دنبال این هستند که مترو یا تراموا داشته باشند. در حالی که می‌توان با توسعه زیرساخت‌های پاک در کنار فرهنگ‌ سازی، مردم را تشویق به استفاده از دوچرخه و پیاده روی کرد تا دیگر نیازی به استفاده از حمل و نقل موتوری نداشته باشند.

    وی ادامه داد: نمی‌توان گفت که کلانشهرها و خصوصا تهران به سمت‌ مد حمل ونقلی دوچرخه حرکت کنند چون آلودگی های هوا، آلودگی صوتی، تردد زیاد خودرو و مسافت‌های طولانی این امکان را فراهم نمی‌کند که شهروندان از این مد حمل و نقلی به عنوان مد جایگزین استفاده‌ کنند.اما این مد برای شهرهای کوچک موثر خواهد بود.

    مدیرکل دفتر حمل و نقل عمومی و ترافیک شهری سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور اضافه کرد: در مطالعاتی که در زمینه حوزه‌ حمل و نقل کشورهای پیشرفته و بررسی تعداد شهرهایی که  سیستم حمل ونقل ریلی دارند انجام شد، این نتیجه به دست‌آمد که در کشورهای پیشرفته هم تنها چند شهرشان مترو داشته و باقی شهرها از مدهای دیگری استفاده می‌کنند و ایران جزو معدود کشورهایی است که 9 شهر آن قطار شهری دارد.

    وی با اشاره به اینکه شهرهای با جمعیت بیش از یک میلیون نفر امکان احداث مترو را دارند اما گاهی دیده می‌شود که شهرهای بیش از 500 هزار نفر هم درخواست مترو یا تراموا دارند، اظهار کرد: در کریدوری که تعداد مسافرش با ناوگان بی آر تی قابل جابه جایی باشد نیاز به سیستم‌های ریلی وجود ندارد، زیرا مد حمل ونقل ریلی گرانتر است و توجیه اقتصادی ندارد و در مباحث محیط زیستی هم می‌توان به استفاده از اتوبوس‌های برقی اشاره کرد که به مراتب آلودگی کمتری نسبت به باقی اتوبوس‌ها دارند.

    حصاری در ادامه تصریح کرد: شهرداری‌ها ملزم هستند که مطالعات جامع حمل و نقل ترافیک شهرها را به سبب قانون تشکیل شورای عالی هماهنگی ترافیک رعایت کنند. همچنین در کنار این قانون، قانون حمایت از سامانه‌های ریلی وجود دارد و علت وضع این قانون هم جلوگیری از ولع شهرها برای احداث و راه‌اندازی مترو بود؛ زیرا هزینه احداث و بهره‌برداری خطوط ریلی بسیار گران است. به عبارت دیگر به دلیل افزایش تمایل شهرها برای احداث خطوط ریلی این قانون وضع شد تا به نوعی به این حوزه چارچوب دهند

    به گفته وی، به استناد این قانون شهرهای بیش از 500هزار نفر باید  مطالعات جامع حمل و نقل و ترافیک  داشته باشند و اگر در مطالعات جامع به کریدور ریلی رسیدند در شهرهای بالای یک میلیون نفر این اجازه داده شده است که مطالعات امکان سنجی صورت گیرد.

    مدیرکل دفتر حمل و نقل عمومی و ترافیک شهری سازمان شهرداری‌ها در پایان اضافه کرد: در حوزه حمل و نقل عمومی ایده‌آل این است که از خطوط ریلی استفاده شود زیرا خطر تصادف با این مد کمتر و آلودگی آن نیز به مراتب کمتر است ضمن اینکه افراد زیادی را جابه جا می‌کنند اما در کشور بودجه در این حوزه محدود و اولویت‌ها متفاوت است.

     

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو