فونیکسریمکسبهتام

عضو هیئت عامل سازمان راهداری تشریح کرد

مقصر اصلی در برخورد نفتکش و اتوبوس کیست؟+جزئیات

عصر خودرو- در نخستین ساعات از ۲۰ تیر امسال، برخورد یک خودرو نفت‌کش با یک اتوبوس مسافربری در سنندج به کشته شدن تعدادی از مسافران منجر شد و گستردگی حادثه این سوال را به وجود آورد که چرا خودرویی با کالای خطرناک این گونه امکان برخورد با اتوبوسی پر از مسافر را دارد.

مقصر اصلی در برخورد نفتکش و اتوبوس کیست؟+جزئیات
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۹ تير ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۷:۰۰

     به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایسنا، در کنار سوالات به وجود آمده برای مردم، سخنگوی شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی نیز چند روز بعد در انتقاد از عملکرد سازمان راهداری گفت که خودروهای حامل سوخت باید ضوابطی را رعایت کنند و سازمان راهداری در اجرای این ضوابط اقدامات لازم را انجام نداده است، موضوعی که عضو عیئت عامل سازمان راهداری و نماینده تام الاختیار رئیس این سازمان در امور ایمنی راه‌ها آن را رد می کند.

    مهران قربانی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره چگونگی وقوع این حادثه توضیح داد: اطلاعات ارائه شده پس از انجام بررسی‌های ابتدایی از حادثه اخیر نشان می دهد که این اتفاق تلخ چهار مقصر اصلی داشته و در گزارش های ابتدایی راننده تانکر، راننده اتوبوس، شرکت حمل و نقل کننده تانکر و شهرداری سنندج هر یک سهمی در به وقوع پیوستن این حادثه داشته اند.

    وی درباره چرایی تقصیر راننده تانکر در این حادثه توضیح داد: از سال 1380 و بر اساس مصوبه هیئت وزیران، ما در کشور آیین نامه‌ای به نام آیین نامه حمل و نقل جاده ای مواد خطرناک داریم که بر اساس آن این کالاها بسته به میزان خطرناک بودنشان به 9 گروه اصلی تقسیم می شوند و فارغ از آن که بار تانکر حاضر در حادثه مربوط که کدام گروه است، یک تخلف مهم روی داده است. بر اساس آیین نامه حاملان این بارهای خطرناک اجازه تردد در شب را ندارند، اما تانکر مذکور در هنگام شب حرکت می کرده و این امر خلاف قانون است.

    به گفته نماینده تام الاختیار رئیس سازمان راهداری راننده تانکر با جاده محل تصادف نیز آشنایی نداشته و در کنار آن بررسی‌ها از محل حادثه نشان می‌دهد که تانکر در تلاش برای توقف نیز ناموفق بوده و نقص در دستگاه ترمز یکی از عوامل موثر در این اتفاق بوده است.

    قربانی با بیان این که تانکر حاضر در حادثه به دستگاه جی پی اس مجهز نبوده است، گفت: هر چند این تانکر مربوط به یک کشور خارجی است اما در ایران فعالیت می‌کرده و با شرکت پخش فراورده های نفتی در ارتباط بوده است. این در شرایطی است که با توجه به مجهز نبودن خودرو به فن آوری هایی که بتوان شرایط رفت و آمد آن را رصد کرد، عملا اقدامات خلاف قانون انجام شده و در نهایت به حادثه انجامیده است.

    وی شرکت حمل و نقل تانکر را یکی دیگر از مقصران این حادثه عنوان کرد و افزود: اینکه تانکر در زمان غیر مجاز حرکت می کرده و دستگاه های جی پی اس و کنترل کننده نداشته در کنار راننده، به شرکت حمل و نقل کننده نیز باز می گردد که در گزارش های ابتدایی این نقش بررسی شده و با رسیدن به مرحله نهایی برخوردهای لازم با آن صورت می گیرد.

    نماینده تام الاختیار رئیس سازمان راهداری درباره دو مقصر دیگر این حادثه نیز توضیح داد: اطلاعات ثبت شده نشان می دهد که راننده اتوبوس برای سوار کردن مسافر برای دقایقی در شانه سمت راست جاده توقف کرده که همین موضوع باعث برخورد دو خودرو با یکدیگر شده است. این در حالی است که طبق قوانین اتوبوس ها تنها مجازند که در پایانه های رسمی نسبت به مسافرگیری اقدام کنند. شهرداری نیز در نصب علایم هشدار دهنده و هدایت کننده عملکرد قابل قبولی نداشته و سهم این نهاد نیز قابل بررسی خواهد بود.

    قربانی با بیان اینکه توقف فعالیت های شرکت های حمل و نقل کننده اتوبوس و سوخت حاضر در این حادثه یکی از اصلی ترین برنامه هایی است که در دستور کار قرار دارد، توضیح داد: سازمان راهداری تلاش کرده با نظارت‌های مداوم امکان وقوع حوادث را به حداقل برساند. ما در طول روز 80 میلیون لیتر بنزین و رقمی نزدیک به همین عدد دیگر سوخت ها را در جاده های کشور جابجا می کنیم که خوشبختانه حوادث مربوط به آنها بسیار انگشت شمار است، اما با این وجود با حوادث این چنینی باید حداکثر برخورد صورت گیرد و محرومیت یک یا دو ساله این شرکت ها بخشی از این برخوردها خواهد بود.

    به گفته وی در حال حاضر بررسی گزارش ها ادامه دارد و جلسات با حضور افراد و نهادهای حاضر در این حادثه دنبال می شود. تلاش اصلی این خواهد بود که با اجرایی شدن برخی قوانین بازدارنده و از سوی دیگر مشوق هایی که شرکت ها و راننده را به رعایت کامل قانون ملزم می کند، از وقوع حوادث تلخ این‌چنینی پیشگیری شود.

     

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو