فونیکسریمکسبهتام

قیمت خودروهای خارجی در نمایشگاه‌های شهر تهران بیش از ۱۰۰ میلیون تومان کاهش یافت؛

ورود خودروهای احتکاری به بازار

عصر خودرو- مشاهدات خبرنگاران همشهری در راسته‌های فروش خودرو نشان می‌دهد قیمت خودروهای خارجی در تهران به شکلی محسوس کاهش یافته است.

ورود خودروهای احتکاری به بازار
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۶ تير ۱۳۹۷ - ۲۳:۳۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از همشهری آنلاین، فعالان بازار خودرو گفته‌اند اقدام نهادهای نظارتی و تشدید برخورد با محتکران خودرو و همچنین عرضه خودروهای خارجی دپوشده در پارکینگ‌ها موجبات کاهش قیمت برخی خودروهای وارداتی را در بازار آزاد فراهم آورده است؛ به طوری که میزان کاهش قیمت در بعضی خودروهای وارداتی از 100میلیون تومان هم فراتر رفته است.

    شرایط معکوس در بازار داخلی‌ها
    اما در بازار خودروهای داخلی شرایط به شکلی معکوس رقم خورده، کاهش عرضه برخی خودروهای تولید داخل یا مشترک زمینه افزایش 2تا 20میلیون تومانی قیمت این خودروها را در حاشیه بازار فراهم کرده است. تب افزایش قیمت‌ها در بازار هیجانی خودرو در چند‌ماه گذشته از سیاستگذاری‌های تعرفه‌ای دولت، ممنوعیت ثبت سفارش و از همه مهم‌تر افزایش نرخ ارز و ایجاد تقاضای کاذب متاثر بوده است.

    در عین حال علاوه بر دلایل فوق، بازار خودروهای وارداتی از روزهای پایانی سال گذشته به‌دلیل خودداری نمایندگی‌های رسمی از تحویل خودروهای پیش‌فروش‌شده به مشتریان، افزایش غیرقابل توجیهی را تجربه کرده است. رشد 100تا 500میلیون تومانی قیمت برخی خودروهای وارداتی در حاشیه بازار موجب شد تا خودروهای داخلی نیز به بهانه نوسان نرخ ارز و رشد تقاضای کاذب و دلال‌بازی افزایش چندین میلیون تومانی قیمت رسمی کارخانه تا حاشیه بازار را شاهد باشد.

    شکست‌قیمت‌ها با عقب‌نشینی محتکران
    رئیس اتحادیه صنفی دارندگان نمایشگاه و فروشندگان اتومبیل تهران در گفت‌وگو با همشهری از کاهش بیش از 100میلیون تومانی قیمت برخی خودروهای وارداتی در حاشیه بازار در یک هفته گذشته خبر داد و گفت: در چند روز گذشته با اقدام نهادهای نظارتی و برخورد با احتکار خودرو، برخی افراد یا نهادها که خودروهای وارداتی را در انبارها نگه داشته بودند، به ناچار خودروهای احتکار‌شده در پارکینگ‌هایشان را به نمایندگی‌های سطح شهر منتقل کردند یا در بازار فروختند که این امر موجب رشد جابه‌جایی استانی و داخل شهری خودروهای خارجی شد.

    سعید مؤتمنی، افزود: به‌عنوان مثال اخبار منتشرشده در مورد دپوی تعداد زیادی خودروی اپتیما در یکی از مال‌های تهران موجب افزایش عرضه این خودروی و کاهش قیمت‌ها در حاشیه بازار شد. نکته حائز اهمیت آن است که خودروهای اپتیمای عرضه شده در چند روز گذشته مدل 2016بوده که بیانگر واردات و دپوی این خودروها به امید افزایش قیمت‌است.

    او تأکید کرد: این شرایط موجب شده اکنون قیمت خودروی اپتیمای مدل 2016به 370تا 380میلیون کاهش یابد. تا چند هفته پیش قیمت این خودرو در حاشیه بازار 500میلیون تومان بود. رئیس اتحادیه صنفی دارندگان نمایشگاه و فروشندگان اتومبیل تهران، افزود: همچنین خودروهای توسان و اسپورتیج که در هفته گذشته 530تا 540میلیون تومان به مشتریان عرضه می‌شد، اکنون 430تا 435میلیون تومان معامله می‌شود.

    یا سانتافه که تا چندی پیش به 550میلیون تومان افزایش یافته بود اکنون با کاهش 80تا 90میلیون تومانی قیمت آن به 460میلیون تومان کاهش یافته است. مؤتمنی از کاهش 30تا 90میلیون تومانی برخی دیگر از انواع خودروهای خارجی در حاشیه بازار خبر داد و افزود: اکنون قیمت سوناتا هیبرید به 450میلیون، النترا به 300میلیون، سورنتو به 510میلیون، تویوتا RAW4 فول به 640میلیون، کمری هیبرید به 460میلیون و نیسان جوک به 260میلیون کاهش یافته است.

    او ضمن انتقاد از عملکرد نمایندگی‌های رسمی فروش خودروهای خارجی، گفت: در چند‌ماه اخیر نمایندگی‌های رسمی به بهانه‌های مختلف مانند افزایش نرخ ارز از عرضه خودروهای خارجی خودداری و به مشتریان اعلام کرده‌اند که نسبت به دریافت پول پیش‌خرید خودرو اقدام کنند. ثبت سفارش خودروهای مذکور قبلا و به هنگام دریافت پول از مشتریان صورت گرفته، زیرا واردکنندگان باید زمانی از مردم پول دریافت کنند که خودروها ثبت سفارش شده و در مسیر عرضه به بازار باشند، اما این خودروها را با قیمت دلار آزاد به مشتریان عرضه می‌کنند.

    ممنوعیت فروش مدت‌دار خودرو
    نابسامانی پیش‌فروش و عرضه خودروهای داخلی و وارداتی موجب شد تا دیروز سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان از ممنوعیت هرگونه فروش مدت‌دار ‌خودرو تا اطلاع ثانوی خبر دهد. غلامرضا کاوه، سخنگوی این سازمان با اشاره به ابلاغ دستورالعمل اخیر به مدیران عامل شرکت‌های وارد‌کننده خودرو به ایسنا، گفت: براساس این دستورالعمل شرکت‌های واردکننده موظف شدند تا اطلاع ثانوی نسبت به قطع تمام برنامه‌های فروش مدت‌دار بیش از 30 روز انواع خودرو با عناوین مختلف شامل پیش‌فروش، فروش مشارکتی و مشارکت در تولید سریعا اقدام کنند. به گفته او شهروندان موارد تخلف یا تخطی از توافقات به‌عمل‌آمده را با تلفن 124اطلاع دهند.

    کاهش عرضه و گرانی برخی خودروهای داخلی
    سعید مؤتمنی، رئیس اتحادیه صنفی دارندگان نمایشگاه و فروشندگان اتومبیل تهران در مورد شرایط کنونی بازار خودرو گفت: اکنون خرید و فروش در بازار خودروهای داخلی بسیار کم است و در مورد وارداتی‌ها به صفر رسیده است. با وجود این در هفته جاری کاهش عرضه محصولات گروه پژو و سمند موجب تشدید شکاف قیمتی این خودروها از کارخانه تا حاشیه بازار شده است به‌نحوی که قیمت پژو 405از 33میلیون و 800هزار به 36میلیون

    ، سمند ال ایکس از 36میلیون به 38میلیون و 500هزار و قیمت پژو پارس از 44به 46میلیون تومان افزایش یافته است. او افزود: به‌طور کلی اختلاف قیمت کارخانه و بازار در خودروهای رده قیمتی زیر 30میلیون تومان حدود 2تا 3میلیون، رده قیمتی 30تا 40میلیون 3تا 7میلیون و خودروهای رده قیمتی بالای 45تا 60میلیون 3تا 20میلیون تومان در برخی خودروهامانند خانواده ساندرو و یا 207اتوماتیک است.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
        آرشیو