فونیکسریمکسبهتام

اختصاصی «عصرخودرو»

معرفی ۸ خودرو عضلانی برتر دهه ۱۹۸۰ میلادی

عصر خودرو- اوایل دهه ۷۰ میلادی عصر طلایی خودروهای عضلانی آمریکایی بود. مدل‌هایی مانند باراکودا، AMX و چارجر، سلاطینی هستند که از آن دوره به یادگار باقی مانده‌اند و امروزه این خودروها به صورت بازسازی‌شده و کلاسیک در موزه‌ها و یا گاراژهای شخصی قابل رویت هستند. اما اگر این دهه را کنار بگذاریم و به دهه ۸۰ برویم، در‌می‌یابیم که در این برهه از زمان نیز خودروهای عضلانی خوبی پیدا می‌شود که کمتر به آنها توجه شده است.

معرفی ۸ خودرو عضلانی برتر دهه ۱۹۸۰ میلادی
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۸ تير ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، خودروهای عضلانی آن سال به تبعیت از خودروهایی مانند سوپرا و RX-7 سبک‌تر، مهندسی‌تر و همچنین از هندلینگ بهتری برخوردار شدند.

    Buick Regal Grand National/GNX 1987
    قطعا انتظار داشتید خودرو اول این لیست یکی از محصولاتی باشد که بالاتر به آنها اشاره کردیم اما اگر از طرفداران پر و پا قرص خودروهای آمریکایی باشید، باید بدانید که بهترین خودرو عضلانی آمریکایی در دهه‌80 کدام خودرو است. Buick Regal GNX در سال 1987 معرفی شد و از یک پیشرانه 6 سیلندر 276 اسب بخاری بهره‌ می‌برد که در آن سال از بقیه خودروهای هم‌رده خود سریع‌تر و قوی‌تر بود. این خودرو 400 متر را در 12.7 ثانیه با حداکثر سرعت 182 کیلومتر در ساعت طی می‌کرد. از این خودرو 547 دستگاه ساخته شد و امروزه اگر طالب این خودرو باشید، مجبورید پول هنگفتی را برای خرید آماده کنید. در سال‌های اخیر یک دستگاه از این خودرو به قیمت  163هزار دلار به فروش رسید که گران‌ترین GNX تا‌کنون شناخته می‌شود.

     

    Ford Mustang 5.0 1987
    فورد در سال 1979 تصمیم گرفت تا دستی بر سر و صورت پونی‌کار میدسایز خود بکشد. در سال 1987 انتظار دوستداران ماستنگ به پایان رسید و این فورد با طراحی جدید و همینطور پیشرانه جدید به بازار آمد. فورد همه چیز را برای به‌روز‌رسانی و ماندگار‌شدن ماستنگ تغییر داد و نتیجه درستی را هم گرفت؛ چراغ‌های گرد جلو جای خود را به چراغ‌های کشیده و افقی دادند و پیشرانه جدید 8 سیلندر 5 لیتری نیز با 225 اسب بخار جای پیشرانه قبلی را گرفت. شتاب صفر تا 96 کیلومتر در ساعت این مدل، 6.3 ثانیه بود.

     

    Chevrolet Monte Carlo SS 1983
    در سال 1983 شورولت بعد از 12 سال تولید نکردن مونت کارلو SS، آن را دوباره ‌روی خط تولید برد. در سال 1984 این مدل به عنوان یکی از محبوب‌ترین خودروهای مسابقات نسکار شد و انتخاب اول رانندگان بود. در زیر کاپوت SS یک پیشرانه 8 سیلندر به حجم 5 لیتر نهفته بود که  180 اسب بخار نیرو تولید می‌کرد. در همان سال 24هزار دستگاه از این خودرو تولید شد و تولید آن، تا سال 1988 نیز ادامه داشت.

     

    Chevrolet Camaro IROC-Z 1985
    در آن سال‌ها که پونتیاک ستاره فیلم‌های ‌هالیوود بود، شورولت یک مدل تازه را بر مبنای نسل سوم کامارو رونمایی کرد که یک پک ویژه برای مدل‌های Z28 بود.نام این مدل مخفف International Race of Champions است و دارای سیستم تعلیق ارتقا‌یافته، ارتفاع کم خودرو، سیستم فرمان جدید، دماغه فیس‌لیفت شده و زیر سپر و اسپویلر عقب جدید بود. این خودرو از یک پیشرانه 8 سیلندر 5‌لیتری استفاده می‌کرد که با توجه به نوع، 165 الی 215 اسب بخار نیرو داشت. این نیرو توسط یک گیربکس 5 دنده دستی که بعدها به 4 سرعته اتوماتیک تبدیل شد به چرخ‌های عقب منتقل می‌شد.

     

    Pontiac Firebird Trans Am 1982
    در سال 1977 بارت رینولدز در فیلم Smokey and the bandit در سینما غوغایی به پا کرد. خاطره‌انگیز‌ترین و جذاب‌ترین بخش این فیلم حضور پونتیاک ترنزام سال 1977 با یک پرنده آتشین ‌روی کاپوت خودرو است. سال 1982، پونتیاک تصمیم گرفت مسیر متفاوتی به ترنزام خود که امروز به خاطره‌ها پیوسته، بدهد. در سال 1982 پونتیاک تغییرات اساسی مانند طراحی داخلی و خارجی و همین‌طور پیشرانه ‌روی این مدل انجام داد. این خودرو در فیلم Knight Rider با بازی دیوید ‌هاسلهاف نیز حضور داشته و در زیر کاپوت از یک پیشرانه 8 سیلندر 5 لیتری با توان 150 اسب بخار استفاده می‌کرد.

     

    Ford Thunderbird SC 1989
    فورد در سال 1989 Thunderbrid SC را تولید کرد. این مدل دارای یک پلت‌فرم مشترک با لینکلن مارک 8 و مرکیوری کوگار بود. این خودرو تا سال 1997‌ روی خط تولید قرار داشت و بعد از آن دیگر تولید نشد. در مقطعی از سال 2002 فورد دوباره به فکر تولید این مدل محبوب افتاد اما این تصمیم به سرانجام نرسید. طراحی خودرو کاملا ساده و به دور از هیجان است اما پیشرانه‌ای که زیر کاپوت قرار دارد، کاملا با آن در تضاد است؛ پیشرانه 6 سیلندر 3.5‌لیتری تاندربرد 210 اسب بخار قدرت تولید می‌کرد.

     

    Dodge Shelby Dakota 1989
    در سال 1989 و درست 3 سال قبل از اینکه GMC Syclone پا به بازار بگذارد، داج و شلبی با هم قراردادی را امضا کردند تا سریع‌ترین وانت محور کوتاه را به تولید برسانند. نسخه استاندارد این خودرو از یک پیشرانه 6 سیلندر 3.9 لیتری بهره می‌برد که با یک پیشرانه 8 سیلندر 5.2 لیتری تعویض شد. این خودرو تا قبل از GMC Syclone و Ford F-150 Light سریع‌ترین وانت عضلانی آمریکا بود. تنها 1475 دستگاه از این خودرو به تولید رسید که 480 دستگاه به رنگ سفید و 995 دستگاه به رنگ قرمز بودند.

     

    Pontiac Grand Prix 2+2 1986
    پونتیاک گران‌پری شاسی یکسانی با بسیاری از هم‌دوره‌های خود دارد که از مهم‌ترین آنها می‌توان به شورولت مون‌کارلو و اولدزموبیل کاتلاس اشاره کرد. این نمونه از گران‌پری از نسل چهارم این خودرو است که در سال 86 برای مسابقات نسکار آماده شده بود و دارای یک پیشرانه 8 سیلندر 5 لیتری است که نیرو را با یک گیربکس 4 سرعته به چرخ‌های عقب منتقل می‌کند. این مدل در سال 1987 از خط تولید خارج شد و تنها 1225 دستگاه 2+2 تولید شد.

    نویسنده: سید امیرحسین شکوهی

     

    برای اطلاع از جدیدترین اخبار جهان خودرو به کانال عصر خودرو در روبیکا بپیوندید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم