فونیکسریمکسبهتام

اختصاصی «عصرخودرو»

مروری بر ۲۵ سال تاریخچه ولوو FH

عصر خودرو- در بین خودروهای تولیدی سنگین در دنیا، کمتر محصولاتی هستند که توانسته باشند به عمری بیش از ۲۰ سال برسند و هنوز هم در چرخه تولید باقی مانده باشند. ضمن اینکه وقتی به این ساخته‌های بشر نگاهی می‌اندازیم، خواهیم دید که راز ماندن آنها در این کوران رقابت‌ها، برتری آنها و داشتن تکنولوژی‌هایی خاص در مقابل رقبا بوده است که توانسته آنها را در این سال‌ها در میدان نبرد و بازار زنده نگه دارد.

مروری بر ۲۵ سال تاریخچه ولوو FH
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۸ تير ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۲:۰۰
  • مروری بر 25 سال تاریخچه ولوو FH
  • مروری بر 25 سال تاریخچه ولوو FH
  • مروری بر 25 سال تاریخچه ولوو FH
  • مروری بر 25 سال تاریخچه ولوو FH
  • مروری بر 25 سال تاریخچه ولوو FH
  • مروری بر 25 سال تاریخچه ولوو FH
  • مروری بر 25 سال تاریخچه ولوو FH
  • مروری بر 25 سال تاریخچه ولوو FH
  • مروری بر 25 سال تاریخچه ولوو FH
  • مروری بر 25 سال تاریخچه ولوو FH
  • مروری بر 25 سال تاریخچه ولوو FH
  • مروری بر 25 سال تاریخچه ولوو FH
  • مروری بر 25 سال تاریخچه ولوو FH
  • مروری بر 25 سال تاریخچه ولوو FH
  • مروری بر 25 سال تاریخچه ولوو FH
  • مروری بر 25 سال تاریخچه ولوو FH
  • مروری بر 25 سال تاریخچه ولوو FH
  • مروری بر 25 سال تاریخچه ولوو FH
  • مروری بر 25 سال تاریخچه ولوو FH
  • مروری بر 25 سال تاریخچه ولوو FH

به گزارش پایگاه خبری «عصرخودرو»، بی‌شک ولوو FH که در ادامه سری موفق F ساخته شد، یکی از این محصولات پرطرفدار گفته شده است که از زمان معرفی و بدو تولد تا امروز، به کمک طراحی‌های مدرن و تکنولوژی‌های مختلف فنی، رفاهی و ایمنی در بازار رقابت داغ اروپا و دیگر نقاط جهان در حال تاخت‌و‌تاز است که امسال به بیست‌وپنجمین سالگرد تولد خود رسید.

ولوو در ساخت FH از شاسی جدید و پیشرفته‌ای استفاده کرد که نهایت راحتی و پایداری را در حین حرکت برای راننده به ارمغان بیاورد. ضمن اینکه همچون سری F برای ولوو FH نیز اتاق‌های مختلفی طراحی شد که این تنوع بالاتر از سری‌های قبلی‌اش بود.

ولوو در زمان طراحی داخل اتاق، همه عناصر خاص طراحی را در جهت رسیدن به بالاترین راحتی و ایمنی راننده به کار گرفت و در این راه، تماما از راننده‌های واقعی برای این کار استفاده کرد. به همین خاطر نسل اول FH از نظر ارگونومی یک جهش نسبت به آخرین نسل سری F محسوب می‌شد.

ولوو FH در سال 1993 معرفی شد که در آن زمان با توجه به آیرودینامیک اتاق، از این نظر بالاترین جایگاه را در بین رقبا داشت. می‌توان گفت دیگر شرکت‌های سنگین‌ساز نیز از همین دوره به بعد به آیرودینامیک ساخته‌های خود اهمیت بیشتری دادند.

ولوو در نسل اول FH از سیستم ترمز کمکی خاصش به نام VEB استفاده کرد که توان توقفی بالایی به این خودرو می‌داد و از استهلاک و تنش روی ترمز‌های چرخ‌ها به میزان زیادی کاست.

ولوو FH در سال 1993 با نام FH12 معرفی شد که از قرارگرفتن یک موتور 12 لیتری در سینه‌اش خبر می‌داد. موتور D12A از نوع  میل سوپاپ بالا و دارای 4 سوپاپ در هر سیلندر بود. این موتور از سیستم ریل مشترک تزریق استفاده نمی‌کرد و هر سیلندر، تزریقی جداگانه داشت.

در سال 1995 ولوو برای اولین‌بار در دنیا از ایربگ راننده در ولوو FH استفاده کرد و این رویه کم‌کم در دیگر شرکت‌های سنگین‌ساز مطرح دنیا نیز به کار گرفته شد.

ولوو در سال 1996 توانست به عنوان اولین کامیون با طراحی جاذب نیروی تصادف و انتقال این نیرو به سمت عقب، در برخورد با خودروهای سواری معرفی شود. این ویژگی بعد‌ها به یک اجبار در طراحی خودروهای سنگین تبدیل شد.

در سال 1999 روی FH سیستم ترمز EBS نصب شد. به کمک این روش در کنار وجود سیستم‌های هیدرولیکی و پنوماتیکی، سیستم ترمز به شکل الکترونیکی نیز می‌تواند عمل کند که این سیستم بعدها زمینه‌ساز طراحی تکنولوژی‌های دیگری شد.

برگ برنده ولوو یعنی گیربکس اتوماتیک و هوشمند I-shift در سال 2001 معرفی شد. ولوو برای اولین‌بار به شکل انبوه برای یک کشنده بلند‌برد از گیربکسی خودکار استفاده کرده بود.

با تغییراتی در ساختار کلی اتاق FH، این کامیون در تست‌های تصادف در جهت جذب نیرو و انرژی حاصل از برخورد موفق‌تر عمل کرد. دریافت انرژی حاصل از تصادف و انتقال آن به دیگر بخش‌ها و رو به عقب، باعث شد آسیب کمتری به راننده در تست‌های تصادف وارد شود.

در سال 2001 ولوو برای اولین‌بار اقدام به استفاده از برنامه کنترل پایداری هم برای کشنده و هم تریلر کرد. این برنامه با کنترل قدرت تولیدی موتور و همچنین به‌کارگیری ترمز در برخی از چرخ‌ها در زمان اضطرار، کمک شایانی به پایداری خودرو و بازگشت آن به مسیر صحیح حرکت می‌کرد.

در همین سال نسل دوم FH با تغییرات گسترده در طراحی کابین و همچنین تغییراتی در نمای بیرونی عرضه شد. آیرودینامیک این اتاق بهتر از نسل قبلی بود و راحتی رانندگی بالاتری داشت.

نسل دوم ترمز موتوری ولوو به نام VEB+ در سال 2006 معرفی شد. این سیستم نسبت به نسل قبلی که در سال 1993 روی کار آمد، دارای 25 درصد کارایی بیشتر بود.

ولوو برای داشتن یک رانندگی ایمن‌تر در سال 2007 اقدام به نصب سیستم کنترل رانندگی در بین خطوط کرد. این کار با استفاده از دوربین‌هایی که به اسکن خطوط جاده می‌پرداختند، انجام شد.

سیستم اخطار به راننده در صورت تشخیص خواب‌آلودگی و خستگی او در سال 2008 رونمایی شد. این سیستم اگر تشخیص به خستگی راننده می‌داد با استفاده از هشدار‌های صوتی و تصویری از او می‌خواست که کمی استراحت کند.

در همین سال نسل سوم FH معرفی شد که در نمای بیرونی تغییرات اندکی در چراغ‌ها و جلوپنجره داشت. اما درون کابین تغییرات کلی‌تری داشت که باز هم در جهت افزایش راحتی و آسایش راننده بود.

زمان عرضه نسل چهارم FH برای مقابله هرچه بیشتر با مرسدس بنز آکتروس فرا رسیده بود. ولوو در سال 2012 نسل فعلی FH را معرفی کرد که هم در اندازه‌های اتاق بزرگ‌تر از سری قبلی بود و هم مشخصات فنی قابل توجهی داشت.

برای اولین‌بار در دنیای خودروسازی خودروهای سنگین، ولوو از محور جلو سه‌تکه و غیر‌یکپارچه در نسل چهارم FH استفاده کرد تا به این ترتیب، رانندگی این خودرو تا بالاترین حد ممکن به خودروهای سواری نزدیک شود.

یکی از سیستم‌هایی که در نسل چهارم FH پیاده‌سازی شد، سیستم I-Park Cool است که دمای کلی اتاق با کمک این سامانه در طول شبانه‌روز و خصوصا در حین خواب راننده، ثابت باقی خواهد ماند.

در جهت کاهش مصرف سوخت، گیربکس هوشمند I-shift به تکنولوژی I-see نیز مجهز شد. تغییر دنده‌ها در این گیربکس در زمان استفاده از کروز کنترل، با توجه به مسیر پیش‌رو و عبور از پستی و بلندی‌ها صورت می‌گرفت تا کمترین نیاز به تغییر دنده‌ها باشد.

روی این نسل، ترمز اضطراری برای جلوگیری از تصادف از پشت نصب شد که با کمک رادارها و دوربین عمل می‌کرد. در صورت تشخیص این سیستم مبنی بر نزدیکی بیش از حد با سرعت بالا به خودرو جلویی، ابتدا با هشدارهایی از راننده درخواست می‌شود که اقدام به ترمز‌گیری کند و در صورت عدم انجام این کار از سوی راننده، کشنده به صورت خودکار با تمام توان ترمز خواهد گرفت.

اما بی‌شک یکی از مهم‌ترین سیستم‌های نصب شده روی نسل چهارم ولوو FH، سامانه Volvo Dynamic Steering است که در آن با کمک سنسورهایی که بیش از 2هزار بار در ثانیه رفتار راننده را پیش‌بینی می‌کنند، کمک قابل توجهی به فرمان‌گیری نرم‌تر خودرو و گردش فرمان خواهند کرد به طوری که با کمک این سیستم فرمان، خستگی گردن و پشت در راننده به حداقل خواهد رسید. همچنین این فرمان الکترونیکی کمک قابل توجهی به کنترل بهتر خودرو در عبور از طوفان و بادهای جانبی می‌کند.

ولوو در سال 2014 با معرفی گیربکس دوکلاچه خود، سر‌وصدای زیادی در دنیای خودروهای سنگین به پا کرد. استفاده از یک گیربکس دوکلاچه در یک خودروی سنگین به صورت تولید انبوه، برای اولین‌بار در طول تاریخ خودروسازی رخ داد. شرکت دایملر بنز این کار را قبلا برای کامیونت‌های فوسو در سال 2010 اجرا کرده بود.

در سال 2015، ولوو امکان بالا دادن محور سوم دارای دیفرانسیل را در برخی کشنده‌هایش ایجاد کرد تا راننده بتواند انتقال قدرت به محور سوم را در صورت عدم نیاز، قطع کند و به این ترتیب استهلاک تایر و محور را کاهش دهد. این کار منجر به کاهش 4 درصدی در مصرف سوخت می‌شد.

ولوو با معرفی نمونه LNG سوز FH در سال پیش، توانست رکورد‌هایی در کاهش تولید گاز CO2 از خود به جای بگذارد. کشنده گازسوز ولوو در طول مسیر می‌تواند بین 20 تا 100درصد گاز CO2 کمتری تولید کند.

نویسنده: علیرضا داودی

 

برای اطلاع از جدیدترین اخبار جهان خودرو به کانال عصر خودرو در روبیکا بپیوندید.

برچسب ها
کرمان موتوراکستریم
پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
    پربازدیدترین های هفته
      دکه مطبوعات
      • خودرو امروز ۶۶۹
      • خودرو امروز ۶۶۸
      • خودرو امروز ۶۶۷
      • خودرو امروز ۶۶۶
      • خودرو امروز ۶۶۵
      • خودرو امروز ۶۶۴
      • خودرو امروز ۶۶۳
      • خودرو امروز ۶۶۲
      • خودرو امروز ۶۶۱
      آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
      آرشیو