فونیکسریمکسبهتام

یک کارشناس صنعت خودرو مطرح کرد؛

دولت ناگزیر به ممنوعیت واردات خودرو در شرایط بحرانی اقتصاد شد

عصر خودرو- یک کارشناس صنعت خودرو ممنوعیت فعلی واردات خودرو را ریشه در استراتژی های مرتبط با تجارت و بازار خودرو ندانست و گفت: علت این تصمیم در شرایط بحرانی به وضعیت اقتصادی کشور باز می گردد به طوری که دولت ناگزیر شد، به غیر از خودرو واردات بیش از هزار قلم به کشور را ممنوع کند تا بتواند مدیریت بهتری در ارز داشته باشد.

دولت ناگزیر به ممنوعیت واردات خودرو در شرایط بحرانی اقتصاد شد
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۸ تير ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۲:۰۰

    حسن کریمس سنجری در گفت و گو با پایگاه خبری «عصر خودرو» با تاکید بر این که این تصمیم ریشه در خودروسازی ندارد بر این اساس نمی توان بحث کارشناسی در این زمینه ارایه کرد، افزود: با توجه به چنین شرایطی نمی توان اقدام دولت را در این زمینه تصمیم درست و یا غلطی اعلام کرد.

    این کارشناس صنعت خودرو ادامه داد: در حال حاضر دولت با هدف مدیریت در بازار ارز، کالاهایی که هم اکنون ورود آن ها ضرورتی ندارد را از فهرست واردات حذف کرده تا بتواند فعالیت های ارزی و تقاضا برای ارز را تا اندازه ای کنترل کند.
    کریمی سنجری با بیان این که اگر دولت بتواند شرایط فعلی را به شکل بهتری مدیریت و کنترل کند، شرایط واردات خودرو به حالت عادی باز می گردد، تصریح کرد: تا زمانی که تلاطم فعلی بازار ارز و واردات به مسیر فعلی خود ادامه دهد و نرخ ارز بر روی قیمت مشخصی ثابت نشود، بحث ممانعت از واردات همچنان ادامه خواهد داشت.
    وی موضوع افزایش نرخ ارز و نوسانات قیمتی آن را دو موضوع جداگانه اعلام و اظهار کرد: نبود امکان کنترل بازار و همچنین نوسان قیمتی ارز به تجار و تولیدکنندگان ضربه می زند براین اساس یکی از راهکارهای دولت برای کنترل این بازار، ممنوعیت واردات تعدادی از کالاها است که خودرو نیز در این فهرست قرار دارد .
    کریمی سنجری با اشاره به تجربه دولت در زمینه محدودیت واردات در دوره ای از زمان گفت: در دوره ای از زمان تلاطم بازار خودرو به شکل دیگری بود و با وضعیت فعلی متفاوت بود. در حال حاضر بحث دولت تفاوت نرخ ارز نیست بحث تقاضای غیرعادی برای خرید ارز است، بنابراین دولت به دنبال محدود کردن تقاضای ارز است اما در دوره ای از زمان، طبقه بندی نرخ ارز وجود داشت و دولت دلیلی نمی دید که برای واردات خودروهای لوکس که تنها 5 درصد جامعه را شامل می شود، ارز با قیمت یارانه ای تخصیص دهد در حالی که کالاهای اساسی و همچنین دارو در اولویت تخصیص ارز هستند.
    این کارشناس صنعت خودرو با تاکید بر این که هم اکنون بحث تلاطم اقتصادی مطرح است و دولت در نظر دارد هیچ ارزی به واردات اختصاص ندهد، گفت: در چنین شرایطی دولت نمی تواند تقاضاهای دیگر ارز که ریشه آن مشخص نیست را کنترل کند بنابراین تقاضاهایی که در اختیار دولت است محدود می شود.
    وی ریشه این تصمیمات را اقتصادی دانست و افزود: این اقدام، تصمیمی استراتژیک در حوزه تجارت خودرو نبود بلکه تصمیمی بحرانی در حوزه اقتصاد است. بدون شک شرایط به وجود آمده، شرایط مورد تاییدی نیست در واقع به دلیل این که دولت در چند سال اخیر شرایط را با هدف اخذ تصمیم های درست تحت کنترل قرار داده و موفق نبوده، بنابراین تصمیمات غلط متوالی باعث ادامه این چرخه شده است.
    کریمی سنجری یادآور شد: از یک سال پیش تاکنون نتوانسته ایم در حوزه اقتصاد تصمیم درستی اخذ کنیم و هم اکنون نیز با ممنوع کردن واردات به دنبال انحصاری کردن بازار و تحت تاثیر قرار دادن کسب و کار واردکنندگان هستیم که چندان ضرورت نداشت. به طور قطع ممنوعیت واردات خودرو یک تصمیم آزاردهنده درست است که راهی جز اخذ آن به دلیل اشتباهات گذشته و شرایط اقتصادی و اجتماعی جامعه، در شرایط فعلی وجود نداشت.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو