فونیکسریمکسبهتام

علیخانی مطرح کرد؛

بی اثر بودن فیلتر دوده در اتوبوس های فرسوده

عصر خودرو- رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران گفت: نصب فیلتر دوده بر روی اتوبوس های فرسوده تأثیری بر کاهش آلودگی هوا ندارد و بهتر است این اعتبارات را هزینه خرید اتوبوس نو کنیم.

بی اثر بودن فیلتر دوده در اتوبوس های فرسوده
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۶ تير ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از مهر ، محمد علیخانی  درخصوص بخشنامه اخیر معاونت حمل و نقل و ترافیک در خصوص توقف اتوبوس های دودزا و خرید فیلتر دوده گفت: در این بخشنامه سخنی از خرید فیلتر دوده نشده است اما زمینه ساز خرید فیلتر دوده است. بیشتر اتوبوس های تهران چه آنها که به بخش خصوصی واگذار شده و چه اتوبوس های شرکت واحد به جز اتوبوس های بی آر تی از رده خارج هستند و عمرشان بالای 8 سال است و براساس قانون تردد آنها در سطح شهر ممنوع است و اگر راهنمایی و رانندگی تاکنون در خصوص برخورد با آنها اغماض کرده به خاطر کمبود اتوبوس در ناوگان اتوبوسرانی پایتخت است.

    وی افزود: در حال حاضر تهران دو هزار اتوبوس کم دارد و اگر این اتوبوس ها نیز قبل از ورود اتوبوس های جدید متوقف شود، خدمات رسانی به مردم دچار مشکل خواهد شد.

    فیلترهای دوده تولیدی به درد اتوبوس های فرسوده نمی خورد

    علیخانی در پاسخ به این پرسش که مدت هاست نصب فیلتر دوده در دستور کار شهرداری است اما به دلیل چالش های موجود تنها 200 اتوبوس به این فیلترها مجهز شده اند و آیا مدیریت شهری راهکار جدیدی برای اجرایی شدن نصب فیلتر دوده بر روی اتوبوس ها پیش بینی کرده است، تصریح کرد: این فیلتر های دوده به درد اتوبوس های ما نمی خورد. فیلترهای DPF از سوی کارخانه سازنده تولید شده و تناسبی با بنزین ما ندارند. تنها نصب فیلتر دوده برای مهار دود کافی نیست باید این فیلترها با کل قطعات خودرو تناسب داشته باشد که از سوی کارخانه تولید کننده اعلام شده که این فیلترها تناسبی با سوخت و خودروی ما ندارد و بنابراین نصب آنها هدر دادن پول است. همچنین فیلتر دوده قدرت موتور را کاهش می دهد و این سبب می شود راننده پس از مدتی فیلترها را باز کند. در دوره گذشته نیز 50 فیلتر سفارش داده شده بود که با مواد افزودنی که برای مصرف آن نیاز است، حدود 50 میلیون تومان هزینه برای شهرداری داشت.

    کارشناسان تحت فشار نقشه مار می کشند

    وی افزود: متخصصان زیرمجموعه حمل و نقل و ترافیک با این راهکار مخالف هستند و معتقدند تاکنون تأثیری بر کاهش آلودگی هوا نداشته اما طی مکاتبات رسمی به دلیل فشارهایی که وجود دارد مجبور هستند نقشه های مار بکشند و تصویر این فیلترها را بر کاهش آلودگی هوا مثبت نشان دهند. دقیقا مانند طرح ترافیک که نتایج اعلام شده با واقعیت ها تناسبی ندارد. نصب فیلترهای دوده هزینه کرد بیهوده است و در حال حاضر دوباره 200 فیلتر دوده سفارش داده شده که قبل از گرانی های اخیر براساس محاسبات کارشناسان کمیسیون 70 میلیون تومان هزینه دارد.

    رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران گفت: به جای خرید بیهوده این 14 میلیارد را صرف خرید 20 اتوبوس نو کنید. به نظر می آید این نوع بخشنامه ها و این اظهارنظر ها مشکوک باشد و زمینه ساز برای خریدهایی که برای برخی جذاب است. هزینه کرد برای این اتوبوس های فرسوده حاصلی ندارد و کمیسیون حمل و نقل با این خرید مخالف است. زیرا رضایت مندی مسافران را در پی نخواهد داشت.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط