فونیکسریمکسبهتام

معاون فناوری مرکز تحقیقات راه تاکید کرد

ضرورت استفاده از فناوری‌های نوین در کاهش حوادث آتش‌سوزی در اتوبوس‌ها

عصر خودرو- معاون تحقیقات و فناوری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی دستکاری در فیوز و کابل را از جمله مهم‌ترین دلایل آتش‌سوزی در اتوبوس‌ها نام برد و گفت: تاکنون مقرراتی برای ایمنی اتوبوس‌ها در برابر آتش وجود نداشت، ولی در حال حاضر دستورالعمل‌هایی در این زمینه ابلاغ شده است که شامل ایمنی کابل‌ها و نازک‌کاری اتوبوس‌ها در برابر آتش می‌شود.

ضرورت استفاده از فناوری‌های نوین در کاهش حوادث آتش‌سوزی در اتوبوس‌ها
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۵ تير ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۷:۰۰

    به گزارش  پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایسنا، دکتر سعید بختیاری در سمینار ایمنی اتوبوس‌ها در برابر آتش، با بیان اینکه برخی از آتش‌سوزی‌ها جامعه را تحت تاثیر قرار می‌دهند، افزود: مشکل حوادث حریق در اتوبوس یکی از چالش‌های حمل‌ونقل جاده‌ای است که مختص به ایران نیست و بسیاری از کشورها با آن مواجه هستند.

    وی با بیان اینکه در بین سال‌های 1999 تا 2004 به طور متوسط سالی 49 حادثه آتش‌سوزی در نروژ و 22 حادثه در کشور سوئد رخ می‌دهد، خاطرنشان کرد: یک درصد این حوادث مربوط به آتش‌سوزی اتوبوس‌های در حال سرویس است.

    بختیاری با تاکید بر اینکه از سال 1998 تا 2001 حوادث آتش‌سوزی در اتوبوس‌ها در دنیا افزایش یافت، این امر را به دلیل مدرن بودن این نوع خودروها عنوان کرد و گفت: همانطوری که در ساختمان‌ها مدرن شدن باعث افزایش حریق می‌شود، این امر در مورد خودروهای اتوبوس نیز صادق است؛ به گونه‌ای که در سال 2008 آتش‌سوزی آلمان 20 کشته بر جای گذاشت و در حادثه‌ 2005 تگزاس نیز 25 نفر جان خود را از دست دادند.

    معاون تحقیقات و فناوری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اشاره به فعالیت‌های موسسه ملی تحقیقات سوئد در خصوص حوادث آتش‌سوزی، افزود: بررسی آماری حوادث حریق اتوبوس‌ها نشان می‌دهد که دلیل توسعه آتش در اتوبوس‌ها مصالح و تزئینات و همچنین صندلی داخلی اتوبوس‌ها است که این مصالح باید در برابر حریق ایمنی کافی را داشته باشند؛ از این رو این مرکز آزمون‌های مقاومت در برابر آتش را طراحی کرده‌اند.

    وی گرما، لرزش، خستگی مواد، مشکلات تعمیر و نگهداری و خرابی سیستم‌ها را از جمله دلایل حوادث آتش‌سوزی در اتوبوس‌ها عنوان کرد و یادآور شد: بر اساس تجربیات بین‌المللی دستکاری فیوز، کابل‌ها از جمله مواردی است که موجب حریق در اتوبوس‌ها می‌شود.

    بختیاری یکی از موارد مهم در حمل و نقل عمومی را بخش نازک‌کاری در اتوبوس‌ها عنوان کرد و ادامه داد: بسیاری از مصالح استفاده شده در داخل اتوبوس‌ها از جنس پلیمرها هستند که کندسوز نشده‌اند که این موجب تشدید حریق خواهد شد.

    وی با اشاره به تدوین و ارائه استانداردهای بین‌المللی برای ایمنی ساختمان‌ها و خودورها در برابر آتش، اظهارکرد: تجربیات جهانی نشان می‌دهد که تست‌هایی که در آن بر روی مواد از نظر ایمنی در برابر آتش انجام می‌شود، ناکافی است و این تست‌ها نمی‌تواند عملکرد مصالح در برابر آتش را به خوبی ارزیابی کند، از این رو در انجام این تست‌ها به تست‌های انجام شده در کشتیرانی ارجاع داده می‌شود.

    معاون تحقیقات و فناوری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی به اعطای گواهینامه از سوی موسسه ملی تحقیقات سوئد به یکی از شرکت‌های تولید کننده اتوبوس ایرانی اشاره کرد و گفت: این گواهینامه بر اساس تست‌هایی چون ارزیابی سیستم کنترل کیفیت، آموزش‌های ایمنی در برابر آتش و تهیه بانک‌های اطلاعاتی دمایی صادر شده است.

    بختیاری به فعالیت‌های آزمایشگاه آتش مرکز تحقیقات مسکن اشاره کرد و گفت: یکی از موارد مهم در خودروها این است که پارتیشن موتور اتوبوس‌ها باید به گونه‌ای باشد که از انتقال آتش به سمت اتاق خودرو جلوگیری کند و تاکنون مقرراتی برای ایمنی ساختمان‌ها در برابر آتش و همچنین خودروها وجود نداشته است، ولی در حال حاضر با مقررات مبحث 3 ایمنی ساختمان‌ها به صورت اجباری باید از استفاده از نمای قابل اشتعال جلوگیری شود.

    وی با بیان اینکه نماهای قابل اشتعال از جنس‌های کامپوزیت، ترموود، اتیکس است، افزود: علاوه بر آن از فوم‌ها و مواد پلیمری دیگر در ساختمان و همچنین حمل و نقل استفاده می‌شود که از دو سال گذشته مقررات اجباری در این زمینه اجرا شده، به گونه‌ای که باید بر روی نمای کل ساختمان و نازک‌ها تست آتش انجام شود.

    بختیاری اضافه کرد: بر این اساس مصالح نازک‌کاری ساختمان‌ها و خودروها از A بی‌خطر تا F پرخطر طبقه‌بندی شده‌اند.

    وی به انجام تست بر روی نمونه‌های نازک‌کاری ساختمان‌ها اشاره کرد و یادآور شد: از 11 نمونه مصالح نازک‌کاری که از خیابان شیراز تهران خریداری شده است، آزمون‌هایی به عمل آمد که جز در یک مورد، مابقی آن‌ها هیچ یک از تست‌های ایمنی در برابر آتش را پاس نکردند.

    این محقق مرکز تحقیقات راه‌، مسکن و شهرسازی با تاکید بر ضرورت استفاده از مصالح بهبود یافته در اتوبوس‌ها، اضافه کرد: ما در این زمینه نیاز به تحقیقات میدانی داریم، ضمن آن که باید به فناوری‌های تولید شده در کشور در این زمینه توجه بیشتری شود.

    بختیاری تولید منسوجات دیرسوز و کندسوز را از جمله این فناوری‌ها دانست و بر ضرورت کاربردی‌ شدن این فناوری‌ها در کشور تاکید کرد.

     

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
        آرشیو