فونیکسریمکسبهتام

محققان ایرانی به تازه ترین فناوری باتری های خودرو دست یافتند

عصر خودرو- محققان یک شرکت دانش بنیان وابسته به دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی توانسته اند با توسعه آخرین فناوری های باتری خودرو به نام باتری های فلز- هوا به پیش نمونه اصلی نوعی از این باتری ها برسند.

محققان ایرانی به تازه ترین فناوری باتری های خودرو دست یافتند
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۴ تير ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایرنا ، فرشاد ترابی مدیر عامل شرکت یاد شده که در زمینه تولید سیستم های خورشیدی نیروگاه های بادی و انواع باتری ها فعال است، روز دوشنبه در مورد دستاوردهای این شرکت دانش بنیان به خبرنگار علمی ایرنا گفت: ما پنل های خورشیدی و محصولاتی مانند آب شیرین کن خورشیدی را می سازیم، ضمن اینکه روی توسعه باتری های metal- air یا فلز هوا نیز کار می کنیم.

    ترابی توضیح داد که شرکتت متبوعش با شرکت دیگری در شهرک صنعتی مامونیه استان مرکزی به عنوان شرکت همکار کار می کند.
    استادیار دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه خواجه نصیر در ادامه همچنین به طرح ایستگاه شارژ خورشیدی برای دانشگاه اشاره کرد و گفت: این طرح را کامل ارائه دادیم و می خواستیم برای دانشگاه اجرا کنیم، ولی هنوز بودجه آن تامین نشده است.
    وی در مورد آب شیرین کن های خورشیدی ساخت این شرکت توضیح داد: آب شیرین کن ها روی خودرو طراحی شده اند، محصولات ویژه ای هستند، در صنایع نظامی به صورت پورتابل و قابل حرکت استفاده می شوند و آب را در حد خوردن کاملا شیرین می کند و برق آن توسط پنل های خورشیدی تامین می شود.

    ***باتری های فلز- هوا؛ آخرین فناوری باتری خودرو
    دکتر ترابی در مورد باتری های مختلف محصول این شرکت نیز افزود: چند محصول داریم که باتری های زینک یا روی - هوا یکی از آنهاست. باتری های فلز- هوا که یک طرف فلز و طرف دیگر هوا باشد؛ آینده باتری های خودرو هستند.
    وی افزود: آخرین فناوری های باتری لیتیومی که اکنون قابل تصور است باتری های لیتیوم هوا است. بسیاری شرکت ها اکنون روی باتری لیتیومی کار می کنند تا باتری لیتیوم هوا قابل شارژ آنها به نتیجه برسد، عرضه شود و در خودرو قرار بگیرد.
    مدیر عامل این شرکت دانش بنیان دلیل اقبال به باتری های فلز- هوا را کم بودن وزن آنها و کاستن از وزن خودرو و در نتیجه صرفه جویی زیاد در مصرف بنزین دانست.
    وی افزود: این فناوری فعلا محقق نشده است؛ ولی در حال توسعه به شمار می آید. پایه همه این باتری ها به این صورت است که یک طرف باتری هوا و طرف دیگر فلز قرار دارد.
    ترابی ادامه داد: شرکت ما روی باتری زینک - هوا zink-air کار می کند و به یک محصول رسیده ایم که به پیش نمونه (پروتوتایپ) اصلی نزدیک است؛ قصد داریم آن را تجاری سازی کنیم.

    ***تلاش برای توسعه باتری های اسیدژل و سرب اسید
    این محقق حوزه انرژی توضیح داد: همچنین روی باتری اسید ژل و سرب اسید هم کار می کنیم، این باتری ها برای ذخیره سازی انرژی خورشیدی کاربرد زیادی دارند. زیرا در سیستم های خورشیدی یکی از گزینه ها سرب اسیدها هستند که فعلا تحقیقات را شروع کرده ایم.
    وی در مورد دلیل استفاده از زینک در باتری های زینک هوا که این شرکت در آن زمینه فعال است گفت: استفاده از زینک چند مزیت دارد؛ یکی از آنها این است که یک طرف هوا است که نیازی به ذخیره سازی آن نیست. در باتری های مختلف حتی در باتری سرب اسید هم سرب و هم اسید باید به صورت فشرده در باتری موجود باشد.
    ترابی افزود: به همین دلیل وزن باتری افزایش می یابد و موجب تحمیل بار بیشتر به خودرو می شود که نیاز به مصرف انرژی را بالا می برد، ولی در باتری زینک هوا یکی از مواد از خارج تامین می شود و ذخیره سازی نیاز نیست؛ در نتیجه چگالی انرژی این باتری بالاست یعنی یک کیلو باتری انرژی بیشتری می دهد.
    وی در اشاره به دیگر مزایای باتری های روی هوا اظهار داشت: از نظر ایمنی هم جزء باتری های خوب هست، عملکرد هم مناسبی دارد و از این جهت برای کشور ما هم اهمیت دارد که ایران از نظر معادن روی اگر کشور اول دنیا نباشد کشور دوم است و محتاج تامین روی از خارج نیستیم، وقتی هم مصرف شود قابلیت آب کردن و استفاده دوباره دارد و از نظر زیست محیطی هم بسیار مفید است.

    ***کار روی نرم افزار شبیه ساز باتری
    مدیر عامل این شرکت دانش بنیان با اشاره به زمینه دیگر فعالیت این شرکت برای تولید شبیه ساز نرم افزار باتری گفت: این نرم افزار کمک می کند باتری را پیش از ساخت آزمایش کنیم که از هزینه ها می کاهد، قطعا نتیجه 100 درصدی آزمایش باتری واقعی را به دست نمی دهد ولی دستکم 90 درصد موفقیت آمیز است؛ این نرم افزار در حال طراحی است و مرداد امسال به بازار عرضه می شود.
    به گزارش ایرنا، این شرکت دانش بنیان از 1 سال قبل فعالیت دارد و با افتتاح مرکز رشد دانشگاه خواجه نصیر در این مرکز مستقر است؛ اما هر کدام از اعضا به صورت مستقل در زمینه های مختلفی از مدتی قبل فعال بوده اند.
    در این شرکت دانش بنیان 5 نفر شاغل هستند که همه در رشته های مهندسی انرژی و مقطع کارشناسی ارشد و بالاتر تحصیل کرده اند.
    مرکز رشد دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی به نام مرکز نوآوری نصیر در محل دانشکده مهندسی مکانیک این دانشگاه با تغییر کاربری بخش های متروکه دانشکده یادشده و حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اخیرا آغاز به کار کرده، این مرکز 7 شرکت دانش بنیان وابسته به دانشگاه و ده ها استارتاپ را برای توسعه ایده ها به فناوری ها در خود جا داده است.
     

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو