فونیکسریمکسبهتام

همزمان با تعیین راهکارهای تامین ارز واردات خودرو مطرح شد

قیمت گذاری ارز حاصل از صادرات، چالش جدید واردکنندگان خودرو

عصر خودرو- همزمان با تشریح سیاست های دولت در خصوص نحوه تامین ارز کالاهای وارداتی، واردکنندگان خودرو بیش از گذشته نگران ادامه فعالیت هستند چرا که بر اساس شنیده ها، ارز واردات خودرو تنها از محل ارز حاصل از صادرات تامین خواهد شد که سازوکار تعیین قیمت این ارز نیز همچنان در ابهام قرار دارد.

قیمت گذاری ارز حاصل از صادرات، چالش جدید واردکنندگان خودرو
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» ، به گفته مسئولان بانک مرکزی و سازمان توسعه تجارت، سه راهکار برای تامین ارز کالاهای وارداتی وجود خواهد داشت که راهکار دوم شامل فروش ارز حاصل از صادرات فرآورده های نفتی، پتروشیمی و اقلام معدنی فلزی است که در سامانه نیما فروخته می شود که در فاز نخست حدود 70 درصد صادرات غیرنفتی را پوشش می دهد و تا سقف 80 درصد قابل افزایش عنوان شده است. در ماده یک بخشنامه ای که در تاریخ 22 اردیبهشت ماه از سوی معاون اول رییس جمهوری ابلاغ شده است، 95 درصد ارز ناشی از صادرات کالاها باید در یکی از 4 روش واردات در مقابل صادرات، پرداخت بدهی ارزی خود، فروش ارز به بانک ها و صرافی های مجاز و سپرده گذاری ارزی نزد بانک ها و یا ترکیبی از آن ها در چرخه اقتصادی کشور به کار گرفته شود. اما با این وجود، واردکنندگان معتقدند، تعیین قیمت این ارز تبدیل به چالشی شده چرا که ساز و کار آن هنوز تعریف نشده است.
    مدیرعامل شرکت ستاره ایران نماینده انحصاری بنز در ایران در گفت و گو با پایگاه خبری عصر خودرو با تاکید بر این که قیمت ارز صادراتی برای واردکنندگان خودرو هنوز در هاله ای از ابهام قرار دارد، گفت: هنوز قیمت نهایی این ارز و همچنین روند قیمت گذاری ارز حاصل از صادرات و انجام آن احراز نشده و مکانیزم پرابهام است.
    غلامرضا رزازی افزود: واردکنندگان درگیر این موضوع، هنوز از روند کار اطلاع درستی ندارند و لازم است سازوکاری با هدف جلوگیری از سوء استفاده در این زمینه تعریف شود.
    وی با بیان این که هرچند روند ثبت درخواست ها اعلام شده اما هنوز قیمت مشخصی برای ارز حاصل از صادرات و فروش ان به واردکننده تعریف نشده است، تصریح کرد: شنیده ها حاکی از آن است که این قیمت از طریق چانه زنی با واردکننده و توافق دوطرفه تعیین خواهد شد که این رویه، چندان جالب به نظر نمی رسد چرا که کمبود عرضه امکان غیر واقعی بودن ارزها را تا اندازه زیادی به وجود می آورد.
    مدیرعامل شرکت ستاره ایران ادامه داد: در حال حاضر این نگرانی وجود دارد که هنوز رویه مشخصی برای تعدادی از خودروها که بدون انتقال ارز و با سیستم قبلی وارد کشور شده، تعریف نشده این در حالی است که پرداخت ها با ارز آزاد و روند واردات نیز پیش از مصوبات جدید انجام شده که لازم است این فرایند دوباره طی شود در حالی که پرداخت ها انجام شده و ارزی مورد نیاز نیست هرچند که گفته می شود در حال پیش بینی راهکاری هستند که واردات خودروهایی که پیش از این انجام شده، بدون انتقال ارز میسر باشد
    رزاری بر تعیین هرچه سریع تر شرایط نرخ ارزگذاری ارزها تاکید و اظهار کرد: هم اکنون قیمت ارز حاصل از صادرات بر اساس عرضه و تقاضا مشخص می شود و از آن جا که این عرضه به طور قطع در مقاطع مختلف نوسان خواهد داشت،  این کار به لحاظ حساب و کتاب امری دشوار است زیرا ارزی نیست که امکان برنامه ریزی بر روی آن وجود داشته باشد و در عین حال نیز تجربه ای در این زمینه وجود ندارد.
    وی اختصاص ارز حاصل از صادرات به واردکنندگان خودرو را دنیایی پر از ابهام اعلام و تصریح کرد: این که چه حجمی از واردات از محل این ارز اختصاص می یابد و آیا با عرضه تناسب خواهد داشت یا خیر از نگرانی های عمده در این زمینه است چرا که به طور قطع قیمت این ارز به بالانس عرضه و تقاضا بستگی دارد این در حالی است که این نگرانی وجود دارد شرایط ناپایدار فعلی، شرایط و تصمیم گیری های اقتصادی را تحت تاثیر قرار دهد.

    نویسنده : میترا ممسنی

     

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو