فونیکسریمکسبهتام

ضعف ایمنی

عصر خودرو- ما در ایام نوروز نیز در این راستا اقداماتی انجام داده ایم و با صحبت هایی که انجام شد برای بهبود اوضاع سفرها و امنیت بیشتر مسافرین، حضور فیزیکی راهور را افزایش دادیم و سازمان راهداری محل ‌های اسکان موقت را در جاده ‌ها افزایش داد تا به هم میهنان خدمات مناسب ارائه گردد.

ضعف ایمنی
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» ، روزنامه روزان در یادداشتی که به قلم محمدرضا رضایی کوچی نماینده مجلس نگاشته شد، آورده است: حضور پر رنگ این زحمتکشان و تلاش‌های بی وقفه اورژانس و هلال احمر سبب شد تا میزان تلفات جاده‌ای کاهش یابد. در ایام تابستان با موج دوم گسترده سفرها رو به رو خواهیم بود که باتوجه به تعطیلی‌ های اخیر اندکی زودتر آغاز خواهد شد. پیش بینی ‌های لازم در این راستا صورت گرفته است و در نشستی که در کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با مسئولین مربوطه داشتیم، تمهیدات لازم و برنامه ریزی هایی صورت گرفت که در تابستان پیش رو این روند حفظ شود و با کاهش تصادفات و تلفات جاده‌ای رو به رو شویم.

    هفته گذشته در کمیته‌ای که در کمیسیون عمران مجلس تشکیل شده بود به بررسی این موضوع پرداختیم. در این کمیته به بررسی سهم تصادفات خودروهای مختلف پرداختیم. متاسفانه در کشور ما خودروهای تولیدی کیفیت لازم را ندارند. باید اعتراف کنیم که خودروهای تولید داخل در زمینه ایمنی نیز ضعیف هستند.

    در بررسی‌های انجام شده مشاهده کرده ایم که تعداد انحرافات از جاده آمار قابل توجهی از تصادفات را تشکیل می‌دهد و در این زمینه خودروها و ضعف فنی آنها نقش اصلی را دارد که اگر ما اقدامات لازم را در این زمینه انجام داده بودیم حجم تصادفات به شدت کاهش می‌یافت. شعار امسال حمایت از تولید داخلی و کالای ایرانی است. طبیعی است برای اینکه مردم به تولید داخلی اعتماد کنند نیازمند این هستیم تا با ارتقای سطح کیفی تولیدات نظر آنها را جلب کنیم.

    متاسفانه در بررسی‌ های انجام شده شاهد هستیم که بالاترین رقم تلفات مربوط به سرنشینان یک خودرو خاص است. ما تاکید زیادی در این زمینه داشته ایم و بارها گفته ایم که باید در استانداردهای موجود خودروها بازنگری صورت پذیرد.

    حدود 2000 نقطه حادثه خیز جاده‌ای داریم که سالانه تعدادی از این نقاط اصلاح می‌شود. این امر در برنامه سازمان راهداری کشور نیز گنجانده شده است که امسال نقاط حادثه خیزی که در نوروز بیشترین تلفات را داشته اند با قید فوریت اصلاح شوند. در این زمینه، در سال جاری اعتبارات ویژه‌ای در نظر گرفته شده است و امید است تا شاهد این باشیم که در ایام تابستان سهم ناایمن بودن مسیرها و جاده‌ها در تصادفات کاهش یابد.

    قطعا فرهنگ سازی در این زمینه می‌تواند تاثیرات مثبتی داشته باشد. ما شاهد این امر هستیم که سرعت بالا و خواب آلودگی نیز سهم عمده‌ای در تصادفات جاده‌ای دارند که باید رسانه‌ها در این زمینه اطلاع‌رسانی کافی را انجام دهند و با اختصاص منابعی در این راستا فرهنگ سازی انجام شود. به نظر من پلیس راهنمایی و رانندگی در زمینه گواهینامه و داوطلبان اخذ گواهینامه باید سختگیری‌های بیشتری انجام دهد.

    پلیس راهنمایی و رانندگی باید علاوه بر تایید سلامت جسمانی و روانی رانندگان در زمینه آگاهی دهی و انتقال فرهنگ صحیح رانندگی به آنها تلاش‌های لازم را انجام دهد. در تمامی زمینه‌ها مبحث آموزش و ایجاد فرهنگ راهگشا و موثر است. امیدواریم صدا و سیما نیز در این عرصه نقش اساسی خود را ایفا کند و کمک بسزایی به این حوزه انجام دهد.

    پلیس راهنمایی و رانندگی در زمینه نیروی انسانی با محدودیت ‌های زیادی رو به رو است از سوی دیگر امکانات و تجهیزات لازم در اختیار این نیرو قرار نگرفته است. قطعا باید از مشارکت‌های اجتماعی در این عرصه استفاده کرد و طرح‌ هایی همچون همیاران پلیس در این زمینه می‌تواند تاثیرات مثبتی داشته باشد. امید است از این ظرفیت نیروی انسانی داوطلب بتوان به خوبی استفاده کرد تا قسمتی از نقاط ضعف در این عرصه پوشش داده شود.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط