فونیکسریمکسبهتام

ماجرای طرح ترافیک خبرنگاران مسئله شد

انجمن صنفی روزنامه‌نگاران پیگیری حقوقی کند

عصر خودرو- با قرار گرفتن موضوع اختصاص سهمیه طرح ترافیک خبرنگاران در مسیری پیچیده و مبهم و همچنین برخوردهای متناقض شهرداری تهران در این باره، رسانه‌ایها خواستار پیگیری حقوقی این مسئله از سمت خبرنگاران و روزنامه‌نگاران ایران شدند.

ماجرای طرح ترافیک خبرنگاران مسئله شد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۶ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از تسنیم ،  موضوع توزیع ناکارآمد و تخصیص سلیقگی طرح ترافیک گروه‌های خاص نظیر خبرنگاران و اصحاب رسانه توسط شهرداری تهران ظاهرا تبدیل به مسئله‌ای شده که مسئولانش هم قادر به حل آن نیستند.

    در حالیکه اصحاب رسانه و خبرنگاران برخلاف سنوات گذشته، برای نخستین بار از سمت معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران اقدام به احراز صلاحیت خبرنگاری برای دریافت طرح ترافیک شدند که مسئولیت انجام این کار براساس قانون با معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و جز این مرجع، نهاد دیگری قادر به انجام عمل صلاحیت‌سنجی نخواهد بود.

    علاوه بر دور زدن این پروسه قانونی توسط معاونت شهرداری تهران، باز هم سهمیه طرح ترافیک خبرنگاران به تمامی فعالان این حوزه اختصاص نیافت؛ در حالیکه شاخصها و معیارهای متفاوتی برای صلاحیت‌سنجی خبرنگاران در سایت تعبیه شده توسط شهرداری تهران در نظر گرفته شده بود و خبرنگاران مجبور بودند فرآیند طولانی و البته تکراری (اطلاعات تمامی خبرنگاران کشور در سامانه جامع رسانه‌های وزارت ارشاد موجود است) را طی کنند، اما در نهایت این طرح به صاحبان صلاحیت هم داده نشد و این شائبه در جامعه رسانه‌ای کشور به وجود آمد که شهرداری تهران طرحهای ویژه خبرنگاری را به چه کسانی داده است که حتی لیست اسامی آنان را منتشر نمی‌کند؟!

    این شائبه‌ها منجر به بروز واکنشی از سمت مسئولان حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری شد و وعده افزایش سهمیه طرح ترافیک خبرنگاران را تا حدی که به تمامی خبرنگاران و اهالی رسانه تعلق گیرد، را دادند.

    اما دیری نپایید که مسئولان این نهاد بار دیگر با عبور کردن از این وعده، اعلام کردند که سهمیه طرح ترافیک خبرنگاران افزایش نمی‌یابد.

    این ماجرای پر فراز و نشیب اگر تا پیش از این صرفا به مسئله‌ای ساده شبیه بود اکنون با اظهارات جدید معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران به شائبه و مسئله‌ای مبهم تبدیل شده است.

    پورسیدآقایی؛ معاون شهردار تهران در یادداشتی و در پاسخ به این پرسش که چرا توزیع این سهمیه به وزارت ارشاد یا تشکلهای صنفی خبرنگاری واگذار نشد؟ نوشت: «واقعیت این است که ما از ابتدا به‌ دنبال همین کار بودیم و مشخصا به انجمن صنفی روزنامه‌نگاران تهران، وزارت ارشاد، انجمن مدیران غیر دولتی رسانه‌ها و... پیشنهاد دادیم که این مسئولیت را بر‌ عهده بگیرند ولی همه آنان سر باز زدند و تنها خواهان افزایش سهمیه به تعداد سه‌ برابر سهمیه تعیین‌شده بودند تا بتوانند به همه افراد واجد و غیر واجد شرایط، طرح را واگذار کنند.»

    این اظهار نظر کافی بود تا سریعا انجمن صنفی روزنامه‌نگاران تهران واکنش نشان دهد و مراتب اعلامی را صراحتا تکذیب کند.

    انجمن صنفی خبرنگاران و روزنامه‌نگاران تهران در نامه‌ای به کانون انجمنهای صنفی خبرنگاران و روزنامه‌نگاران ایران به عنوان تنها مرجع رسمی رسیدگی به امور صنفی خبرنگاران و به عنوان یکی از دفاتر این کانون، مراتب اعتراض خود به اظهارات اخیر آقای پورسیدآقایی را اعلام و عنوان کرد هم‌اکنون این کانون در حال پیگیری موضوع از طریق مراجع ذیصلاح است.

    این نحوه برخورد مسئولان شهرداری تهران با جامعه رسانه‌ای و خبرنگاران که سابقه مشابهی ندارد، توهینی ضمنی و غیرمستقیم به اهالی این صنف با زیرپا گذاشتن حق و حقوقشان محسوب می‌شود.

    طبیعتا اگر شهرداری تهران به عنوان تنها متولی امر نظم و انضباط بخشی به ساختار شهر درصدد حذف سهمیه خبرنگاران یا اختصاص سهمیه آنها به دیگر بخشها و صنوف است، بهتر است که این موضوع را به صورت روشن و شفاف اعلام کند؛ در این صورت خبرنگاران نیز با دانستن اصل ماجرا بین اظهارات متناقض و ادعاهایی که سریعا تکذیبیه آن صادر می‌شود، پاسکاری نمی‌شوند.

    این برخورد دوگانه، متناقض و غیرشفاف مسئولان معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران بار دیگر باعث بروز نارضایتی در بدنه صنف اهالی رسانه، خبرنگاران و مطبوعاتیها شده است.

    بیژن مقدم که پیش از این در گفت‌وگویی با خبرنگار رسانه باشگاه خبرنگاران پویا گفته بود «از اول مشخص بود نحوه توزیع آرمهای طرح ترافیک برای اهالی رسانه با ناراحتیهایی مواجه می‌شود»، این بار هم با تأکید بر این موضوع اظهار کرد: اشکال اساسی در طرح تخصیص سهمیه طرح ترافیک خبرنگاران این بود که مشورتی با اهالی رسانه صورت نگرفت و خود معاونت شهرداری برای نخستین بار دست به ابداع مکانیزمی برای تخصیص این سهمیه زد.

    مدیر مسئول سایت الف گفت: با اینکه وزارت ارشاد مسئولیت سنجش صلاحیت خبرنگاران را برعهده دارد، اما با این حال شایسته بود زمانیکه مکانیزم احراز هویت توسط شهرداری راه‌اندازی شده و خبرنگاران نیازمند به این طرح تقاضای خود را روی بستر مورد نظر اعلام کرده‌اند، به تمامی صاحبان صلاحیت این طرح اعطاء شود.

    وی همچنین در واکنش به اظهارات پورسیدآقایی مبنی بر پیشنهاد این معاونت به تشکلهای صنفی برای برعهده گرفتن امر تخصیص سهمیه‌های ترافیکی خبرنگاران، گفت: بعید می‌دانم چنین پیشنهادی مطرح شده باشد زیرا هیچ اعلامی از سمت شهرداری و معاونت آن انجام نشد؛ از طرفی معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران در انجام این کار به صورت مستقل عمل و سامانه‌ای برای انجام آن راه‌اندازی کرد.

    این پیشکسوت رسانه‌ای تصریح کرد: معاونت مذکور در روند تخصیص سهمیه طرح ترافیک خبرنگاران، لیستهای اسامی رسانه‌ایهای صاحب صلاحیت را برای مدیران رسانه‌ها فرستاد تا مدیران انتخاب کنند به چه کسانی طرح ترافیک داده شود که این کار، ناشایسته بود.
    وی ادامه داد: با این حال شرایط برای پیگیری حقوقی نهادها و تشکلهای صنفی نظیر  فراهم است تا به این طریق پیگیر حق و حقوق اهالی این صنف شوند و زوایای اظهارات اخیر معاون شهردار تهران نیز روشن شود.

    به گزارش تسنیم، کانون انجمنهای صنفی خبرنگاران و روزنامه‌نگاران ایران در اطلاعیه‌ای از شهردار تهران درخواست کرد تا ضمن ورود به ماجرای طرح ترافیک، ترتیبی اتخاذ کند تا یک بار برای همیشه به سریال توهین به جامعه خبری در شهرداری تهران برای همیشه پایان دهد.

     

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو