فونیکسریمکسبهتام

اختصاصی «عصرخودرو»

نگاهی به سورن ELX توربو به عنوان نخستین خورو توربو تولید داخل

عصر خودرو- وقتی نخستین‌بار در سال ۹۵ مدل توربو‌شده سورن پا به بازار ایران گذاشت، با مخالفت‌های فراوانی از سوی مشتریان مواجه شد. ترس از پایین‌بودن کیفیت قطعات، استهلاک بالا و همچنین مشکلات فنی مانند ناک‌زدن به‌واسطه ضریب کمپرس بالا و کیفیت سوخت پایین از جمله اصلی‌ترین دلایل نارضایتی بازار از این محصول جدید در بدو ورودش بود. اما پس از مدت کوتاهی، این خودرو توانست‌ مشتریان خاص خودش را پیدا کرده و به آمار فروش نسبتا خوبی دست پیدا کند.

نگاهی به سورن ELX توربو به عنوان نخستین خورو توربو تولید داخل
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۸:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، هرچند که به صورت میانگین میزان مراجعه به تعمیرگاه ‌مالکان این خودرو نسبت به نمونه تنفس طبیعی بیشتر است، اما از طرفی محاسنی دارد که نمی‌توان از آنها گذشت. حال به واسطه دومین سال حضور این خودرو در بازار، به سراغ یک نمونه مدل 96 رفتیم تا از نزدیک با محاسن و معایب این خودرو در طول 2 سال تولید آن بیشتر آشنا شویم.

توربو، از سمند تا سورن
زمزمه‌های تولید یک خودرو توربو تقریبا از اواسط دهه 80 در بازار ایران شنیده می‌شد. برای نخستین‌بار پیشرانه EF7 مجهز به توربوشارژر در اواسط دهه 80 به صورت آزمایشی ‌روی اتاق سمند و پژو پارس قرار داده شد تا مورد تست و آزمایش‌های فنی و تکنیکی قرار بگیرد. اما به‌دلایلی ارائه این پیشرانه تا سال 89 به تعویق افتاد و نخستین‌بار در سال 89 پیشرانه EF7 ‌روی خودرو سمند قرار داده شد. در سال 95 بعد از اینکه این پیشرانه تنفس طبیعی ‌روی خودروهای سمند و سورن و سپس دنا نصب شد، ایران‌خودرو تصمیم گرفت تا نمونه توربو این پیشرانه را که در طول این سال‌ها مورد بازبینی‌های فراوانی قرار گرفته بود، ‌روی اتاق سورن به مشتریان عرضه کند. توربو نصب‌شده ‌روی  پیشرانه EF7 توان آن را دارد تا بازدهی این پیشرانه را  بیش از 175 اسب بخار بالا ببرد اما در نسخه مپ‌شده توسط ایران‌خودرو این قدرت به 150 اسب‌بخار محدود شده است. از جمله اصلی‌ترین دلایل این محدودیت، عدم نیاز به تغییر سیستم ترمز و فرمان، کیفیت نسبتا پایین سوخت در ایران و همچنین ناآشنا‌بودن بسیاری از مشتریان با قواعد استفاده از خودروتوربو بوده است.
کمی‌فنی‌‌تر
استفاده از سیستم توربوشارژر ‌روی یک پیشرانه مستلزم اعمال تغییراتی اساسی مانند استفاده از سرسیلندر مستحکم‌تر، نصب اینترکولر، تغییر سیستم خنک‌کاری، تغییر انژکتورها و بازنویسی یا تغییر ECU است که در سورن توربو بخشی از این تغییرات اعمال‌شده و بخشی دیگر همانند نسخه معمولی باقی‌مانده است. سورن معمولی با پیشرانه EF7 می‌تواند 115 اسب‌بخار قدرت و 159 نیوتن‌متر گشتاور تولید کند در حالی که نمونه توربو با همان حجم و تنها با استفاده از توربو بازدهی معادل 150 اسب بخار و 215 نیوتن‌متر گشتاور را ارائه می‌کند. این تغییر 35 اسب‌بخاری و 56 نیوتن‌متری شاید به‌ظاهر و ‌روی کاغذ چندان زیاد به‌نظر نرسد ولی در آزمایش عملی کاملا خود را نشان می‌دهد. وقتی پشت فرمان سورن توربو می‌نشینید، تا قبل از فشردن پدال گاز همه چیز دقیقا مشابه سورن تنفس طبیعی است اما وقتی پا را از روی کلاچ برمی‌دارید و شروع به حرکت می‌کنید، اختلاف 35 اسب‌بخار را به سرعت درک خواهید کرد. با اینکه بوست توربو تا دور 5500 محدود شده است و در دورهای بالاتر توربو از مدار خارج می‌شود، اما وقتی پا را روی گاز می‌گذارید، به سرعت دور بالا می‌رود و شما را مجبور به تعویض دنده می‌کند.

نگاه ریزبینانه
بالاتر‌بردن قدرت و گشتاور در این خودرو با تبعات مثبت و منفی همراه است. نکات مثبت آن این است که با پرداخت چند میلیون تومان بالاتر می‌توانید یک خودرو قدرتمندتر را خریداری کنید که هم شتاب و قدرت و گشتاور بهتری دارد و هم مصرف سوخت آن پایین‌تر است. اما ازجمله نکات منفی قابل تشخیص در این خودرو این است که با توجه به قدرتمندتر‌شدن پیشرانه، سیستم ترمز، سیستم فرمان، سیستم تعلیق و سیستم خنک‌کاری آن کاملا مشابه نمونه تنفس طبیعی است؛ مشکلی که شاید در ظاهر به چشم نیاید ولی در مواردی که ‌هنگام رانندگی با گاز زیاد مجبور به ترمز‌کردن یا فرمان‌دادن می‌شوید، کاملا قابل درک خواهد بود. سورن توربو قابلیت این را دارد که با یک بوستر ترمز تقویت شده، سیستم خنک‌کاری نوین‌تر و همچنین اضافه‌کردن سیستم ESP(کنترل پایداری)  و اضافه‌شدن تعداد کیسه‌های هوا و حتی با گیربکس اتوماتیک به بازار ارائه شود. هرچند که قیمت آن با این تفاسیر قطعا خیلی بالاتر خواهد رفت اما شاید این افزایش قیمت ارزش کاهش دادن ریسک را داشته باشد.
در پایان لازم است از آقای مهندس محسن نوروزیان، که خودرو خود را جهت آزمایش و عکاسی در اختیار تیم ما قرار دادند، نهایت تشکر و قدردانی را به‌جای آوریم.

آزمایش، نوشته و عکس: روزبه نوروزیان

برچسب ها
کرمان موتوراکستریم
مطالب مرتبط
پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
    پربازدیدترین های هفته
      دکه مطبوعات
      • خودرو امروز ۶۶۹
      • خودرو امروز ۶۶۸
      • خودرو امروز ۶۶۷
      • خودرو امروز ۶۶۶
      • خودرو امروز ۶۶۵
      • خودرو امروز ۶۶۴
      • خودرو امروز ۶۶۳
      • خودرو امروز ۶۶۲
      • خودرو امروز ۶۶۱
      آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
      آرشیو