فونیکسریمکسبهتام

بنزین«۲۱۱۷»

۲۱ میلیون دستگاه خودرو، کارت سوخت دارد

عصر خودرو- بیش از ۱۱ سال از آغاز نصب تجهیزات سامانه هوشمند سوخت در جایگاه‌های عرضه می‌گذرد و به گفته مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی، ۲۱ میلیون کارت بنزین برای خودروهای سراسر کشور صادر شده است.

۲۱ میلیون دستگاه خودرو، کارت سوخت دارد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۸ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایرنا، تا پیش از سال 1385 به سبب قیمت پایین بنزین، زمینه مصرف بیشتر و قاچاق به کشورهای همسایه فراهم شده بود؛ امری که دولت را به سوی بنزین دونرخی و سهمیه‌بندی آن رهنمون کرد.
    تا اینکه سوم خرداد 1394 بنزین تک‌نرخی و در عمل استفاده از کارت‌های سوخت متوقف شد. از سوی دیگر، در روزهای پایانی اردیبهشت سال 1395 با اصلاح ماده 1 قانون توسعه حمل‌و‌نقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت در مجلس شورای اسلامی، استفاده از کارت سوخت برای بنزین و گازوییل الزامی شد.
    در روزهای گذشته بازسازی برخی جایگاه های سوخت برای اجرای طرح برندینگ صورت گرفت؛ امری که از سوی برخی منتقدان به منزله آغاز حذف کارت‌سوخت برداشت شد.
    در همین پیوند، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی تاکید کرد بخش زیادی از تجهیزات سامانه هوشمند سوخت پس از 11 سال «عمر مفید خود را سپری کرده و قدیمی شده است».
    به گزارش دوشنبه تارنمای وزارت نفت، «سید محمدرضا موسوی‌خواه» اضافه کرد: کارشناسان فنی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی بررسی‌های فراوانی درباره تجهیزات موجود در دنیا انجام دادند تا مناسب‌ترین قطعات قابل جایگزین را انتخاب کنیم، این بررسی‌ها مراحل نهایی خود را طی می‌کند و منجر به امضای قرارداد و تفاهم‌نامه می شود.
    مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی درباره سوخت‌گیری و پرداخت هزینه همزمان در جایگاه‌های عرضه سوخت، توضیح داد: با نصب قطعاتی روی تلمبه‌ها، این امکان فراهم می‌شود که بدون نیاز به مراجعه به دیگر بخش‌ها یا لزوم پرداخت پول نقد، سوخت‌گیری و پرداخت هزینه بدون دخالت دست، در کنار نازل‌ها انجام شود.
    موسوی‌خواه یادآوری کرد: از سال 1394، این فرصت فراهم شد که روی 102 نازل و حدود 46 جایگاه عرضه سوخت در اصفهان، قم و تهران، تجهیزات جدید به صورت آزمایشی استفاده شود که این مرحله تکمیل شده است و از پایان خردادماه این جایگاه ها به سیستم جدید کارت سوخت مجهز می شود.
    به گفته وی، این اقدام بدون آنکه هزینه‌های اضافی بر دوش دولت تحمیل کند انجام شده و تامین هزینه‌های طرح، با استفاده از خدمات بانکی صورت پذیرفته است؛ به گونه‌ای که اکنون همه بانک‌های کشور وارد اجرای این طرح شده‌اند.

    ** همه جایگاه‌های عرضه سوخت به عرضه بنزین با کارت سوخت موظفند
    مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی تاکید کرد پس از نصب تجهیزات جدید کارت سوخت، امکان استفاده همزمان کارت سوخت و کارت بانکی فراهم می‌شود و همه جایگاه‌های عرضه سوخت به عرضه بنزین با کارت سوخت موظفند.
    وی اضافه کرد: از آنجا که ارائه بنزین با کارت سوخت الزامی است ما موظفیم با وجود هزینه‌های گزاف میلیاردی، از این تجهیزات نگهداری و قطعات مورد نیاز آنها را تامین کنیم.
    موسوی‌خواه گفت: آن دسته از صاحبان خودرو که کارت سوخت آنان مفقود شده باشد می‌توانند المثنی درخواست کنند.
    صدور کارت سوخت در سال 1386، 70‌میلیارد تومان هزینه در برداشت.
    هنوز سه سال پس از خارج‌شدن کارت‌های سوخت بنزین از چرخه مصرف، مصرف بنزین به طور روزافزون افزایش می یابد.
     

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط