فونیکسریمکسبهتام

از تجهیز کابین تا توسعه سیستم ناوبری خودرو؛

قابلیت های متعدد هوش مصنوعی در صنعت خودروسازی

عصر خودرو- جف پترز مدیر اصلی در گروه «Autotech Ventures» معتقد است می توان از هوش مصنوعی برای بخش های فنی متعددی در خودرو استفاده کرد.

قابلیت های متعدد هوش مصنوعی در صنعت خودروسازی
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۴ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۸:۳۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از انتخاب ، با وجود توسعه روز افزون هوش مصنوعی در بخش های مختلف زندگی افراد، حضور هوش مصنوعی در بخش های مختلف خودرو دور از ذهن نیست. اما این بخش ها شامل چه تکنیک هایی می شود؟

    داخل کابین
    برای جلوگیری از حوادث مختلف و تصادفات می توان داخل کابین خودرو را به دوربین های مبتنی بر هوش مصنوعی مجهز کرد. این تکنولوژی در حال حاضر در صنایع تولید کامیون و وسایل نقلیه عمومی برای پیشگیری از تصادفات مورد استفاده قرار می گیرد. این تکنولوژی تشخیص می دهد راننده خواب آلود است و یا دچار خستگی و حواس پرتی شده است.

    افزون بر این ها  تکنولوژی مذکور  حتی می تواند حالات روانی راننده را حدس زده و هشدار ایمنی صادر کند.

    سنسورهای هوشمند

    اغلب سنسورهای هوشمند مبتنی بر هوش مصنوعی که در داخل خودرو قرار گرفته اند می توانند با ردیابی شرایط در صورت تصادف،سقوط و ... سریعتر از همیشه کیسه هوا را باز کنند یا به سیستم هشدار خودرو فرمان توقف دهند. اغلب سیستم های هوشمند قابلیت انطباق با موبایل، تبلت و... کاربر را دارند و می توانند گزارش رانندگی را نیز تهیه و ارسال کنند.

    زیر کاپوت
    سیستم های هوش مصنوعی می توانند برای کمک به تشخیص و حتی پیش بینی رویدادهای تعمیر و نگهداری موتور و...مورد استفاده قرار گیرند. در حال حاضر سنسورهای داخل موتور خودرو مقدار زیادی از داده ها را تولید می کنند، اما تنها کدهای ساده ای را که یک مکانیک می توانند تشخیص دهد ارائه می کنند. اما با توسعه سیستم های مبتنی بر یادگیری ماشینی، می توان قادر به تشخیص سیگنال های بسیار متنوع از همه حسگر های مختلف برای نگهداری و پیش بینی موتور ماشین بود.

    همگامی با تلفن همراه هوشمند
    علاوه بر ارائه ADAS و ویژگی های خود ران،هوش مصنوعی می تواند نقشی مهم در جمع بندی سیستم های رانندگی (مانند دوربین ها، رادارها و...) داشته باشد.سیستم هایی  که می تواند برای تعیین مکان های وسیله نقلیه مورد استفاده قرار گیرد، مکان های جاده ای و نمادهای آدرس ها را برای تکمیل سیستم های ناوبری خودرو مشخص کند و حتی بر ترافیک و حرکات عابر پیاده  نیز نظارت کند.

    شاید در این میان تنها محدودیت برای سیستم های مبتنی بر هوش مصنوعی در خودرو ها مبحث قیمت بالا باشد . موضوعی که می تواند به مرور زمان و با توسعه این سیستم ها حل شود.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو