فونیکسریمکسبهتام

اختصاصی«عصرخودرو»

تورم صنعت خودرو با ارتقای بهره وری کنترل نمی شود

عصر خودرو- کنترل قیمت خودروسازان با تکیه بر ارتقای بهره وری در حالی از سوی نمایندگان مجلس شورای اسلامی مورد تاکید قرار گرفته که به طور قطع این تاثیر تا اندازه مشخصی است چرا که زیرساخت های تولید در صنعت خودرو ایران قدیمی بوده و از تکنولوژی جدید و پشرفته ای بهره نمی برد و در این شرایط نمی توان انتظار داشت بدون سرمایه گذاری، شاهد تحول چندانی از دید بهره وری در تولید خودرو باشیم.

تورم صنعت خودرو با ارتقای بهره وری کنترل نمی شود
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۴ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» ، بنابراین تاکیدات مطرح شده مبنی بر این که با ارتقای بهره وری بتوانیم تغییرات قیمتی ناشی از افزایش قیمت ارز و تورم سالیانه که از بیرون به خودروساز تحمیل می شود راجبران کنیم، قاعدتا امکانپذیر نخواهد بود چرا که اگر این امکان وجود داشت، باید همه هزینه ها در سایر صنایع از جمله صنعت ساختمان، پتروشیمی و سایر صنایع با تکیه بر بهره وری کنترل و مانع از افزایش قیمت ها و تورم در این بخش می شدیم و با تحقق این روند، تورم سالانه را به صفر درصد می رساندیم. بر این اساس اظهارات مطرح شده مبنی بر کنترل قیمت با تکیه بر ارتقای بهره وری چندان منطقی نیست.
    اگر  صنعت خودرو بر روی زیرساخت های تولید و فناوری سرمایه گذاری کرده و با تکیه بر این موضوع محصولات جدیدی با سطح کیفی بالا وارد بازار کنیم که سطح کیفی بالاتری داشته باشد و این تولیدات با ابزار و تجهیزات مناسبی تولید شده باشد، می توان تا اندازه زیادی نسبت به جبران هزینه ها اقدام کرد اما مشکل این است که هم اکنون این زیرساخت ها در صنعت خودرو وجود ندارد و سرمایه گذاری چندانی در این صنعت انجام نشده است، بنابراین نمی توان انتظار کنترل قیمت با تکیه بر این روش ها را داشت. 
    در این شرایط تنها راهکار جبران هزینه های خودروسازان، افزایش قیمت است و اگر این تصور وجود داشته باشد که خودروساز داخلی جز با افزایش قیمت ها قادر به ادامه کار است، تصوری اشتباه خواهد بود.
    در سالی که به نام حمایت از کالای داخلی نامگذاری شده این پرسش مطرح می شود که چگونه اجازه داده می شود تا خودروهای خارجی بدون آن که نظارتی بر قیمت تمام شده آن ها انجام شود، وارد کشور می شود اما از سوی دیگر گلوی تولیدکننده داخلی را می فشاریم و انتظار داریم ضرر و زیان ناشی از تغییرات اقتصادی را بدون افزایش قیمت ها جبران کند. در این شرایط عنوان می شود افزایش عمق ساخت داخل می تواند کمک بزرگی برای صنعت خودرو و کنترل هزینه های آن باشد این در حالی است که داخلی سازی در برخی از قطعات و سیستم هایی تاثیرگذار است که تیراژ بالایی ندارند زیرا داخلی سازی قطعات و سیستم هایی که از خارج کشور تامین و از سوی شرکت هایی که سالیانه ده ها میلیون قطعه می سازند کاری بیهوده خواهد بود زیرا امکان رقابت از لحاظ قیمت با آن ها وجود ندارد. بر این اساس سیستم های الکترونیکی که میزان فناوری آن ها پایین تر است و برای خودروی خاص تولید می شود و تیراژ بالایی ندارد، چندان در قیمت تمام شده تاثیرگذار نیست.

    شهرام آزادی کارشناس صنعت خودرو

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط