فونیکسریمکسبهتام

مدیرعامل کویر تایر به «عصر خودرو» خبر داد

برنامه ریزی کویرتایر برای افزایش ظرفیت ۱۰ هزار تنی تولید

عصر خودرو- تولیدکنندگان لاستیک این روزها و همزمان با اجرای سیاست تک نرخی شدن ارز و تخصیص نیافتن به موقع ارز مصرفی از سوی بانک ها با چالش های زیادی دست به گریبان هستند.

برنامه ریزی کویرتایر برای افزایش ظرفیت ۱۰ هزار تنی تولید
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» ، از یک سو روند تولید روزانه با چالشی جدی مواجه شده و از سوی دیگر برنامه های توسعه ای این واحدها به طور قطع دستخوش تغییراتی اساسی خواهد شد ضمن آن که باید افزایش قیمت تمام شده را نیز به این موارد اضافه کرد. کویر تایر با در اختیار داشتن سهم 20 درصدی از بازار تایر خودروهای سواری در تلاش است تا توسعه صادرات خود بتواند بخشی از ارز مورد نیاز خود را تامین کند اما بدون شک این محدودیت ها بر قیمت تمام شده این واحد صنعتی تاتیرگذار خواهد بود. سیدمحمدحسین زینلی مدیر عامل کویرتایر در گفت و گو با پایگاه خبری عصر خودرو با اشاره به مذاکرات این شرکت با پیشگامان صنعت تایر جهان با هدف تولیدی رقابتی کویرتایر از دو برنامه توسعه کوتاه مدت و میان مدت این شرکت خبر داد. متن گفت و گو را در ادامه می خوانید: 
    برنامه کویرتایر با هدف تأمین ارز مورد نیاز تولید همزمان با ابلاغ دستور العمل های جدید ارزی چیست؟
    کویرتایر می کوشد تا با فعال کردن بخش صادرات خود بتواند بخشی از ارز مورد نیاز تداوم تولید خود را از طریق صادرات تأمین کند اما این اقدام طبیعتاً برای تأمین ارز مورد نیاز کافی نیست و همچنان بخشی از ارز مورد نیاز باید از طریق مجاری رسمی قانونی کشور تأمین شود. در همین زمینه کویرتایر با هدف توسعه صادرات خود نسبت به فعال سازی واحد تحقیقات و توسعه خود اقدام و امکان تولید تایرهای جدیدتری با کیفیت و استانداردهای روز اروپا فراهم کرده است.
    آیا ابلاغ مصوبات جدید ارزی مانعی در مسیر تولید این شرکت ایجاد خواهد کرد؟
    با توجه به این که کویرتایر به موجب قراردادهای قبلی خود برخی تعهدات ارزی را پذیرفته که در سال جاری و سال های آینده سررسید خواهد شد در رابطه با پرداخت این تعهدات با توجه به مقررات جاری مشکلاتی پیش خواهد آمد. همچنین با توجه به مشکلات موجود در ارتباطات بانکی کشور و امکان تأمین نشدن همه مواد اولیه و قطعات مورد نیاز از طریق اعتبارات اسنادی و نیاز به حواله ارز(در مواردی حتی قبل از حمل) از طریق صرافی ها و نامشخص بودن تکلیف این گونه پرداخت ها در شرایط فعلی، احتمال بروز مشکلات و موانعی وجود خواهد داشت که امید است با مقررات تکمیلی برای این موارد نیز چاره اندیشی شود.
    پیش بینی کویرتایر از افزایش قیمت تمام شده محصولات همزمان با تعیین دلار تک نرخی چیست؟
    در این شرایط پیش بینی می شود رقبای چینی با تکیه بر چاره های مختلف و بخصوص اتکا به مشوق های صادراتی کشور خود بخشی از افزایش نرخ دلار را با کاهش قیمت های فروش و صادرات خود به بازارهای کشور ما جبران کنند اما به هر حال قیمت تایرهای وارداتی افزایش خواهد یافت. در رابطه با تولیدات داخلی نیز با توجه به سهم قابل توجه نرخ ارز در قیمت تمام شده محصولات تایری و این حقیقت که حدود یک سوم قیمت تمام شده تایر به صورت ارزی است، به ناچار قیمت تمام شده فروش تایر افزایش خواهد یافت. 
    با این شرایط، کویرتایر برنامه ای برای افزایش قیمت در سال جاری خواهد داشت یا خیر ؟
    با توجه به سهم مواد اولیه و قطعات مصرفی وارداتی در قیمت تمام شده تایرهای تولیدی چاره ای جز افزایش قیمت، متناسب با افزایش قیمت ارز وجود ندارد و از این رو مذاکره با مراجع نظارتی و از جمله سازمان حمایت از تولید کنندگان و مصرف کنندگان برای کسب مجوز افزایش قیمت در حال انجام است.
    برنامه این شرکت برای سال 97 در زمینه تولید محصولات جدید همزمان با ورود خودروهای جدید به بازار چیست ؟
    کویرتایر در یکی دو سال اخیر با تکیه بر فعال سازی واحد تحقیقات خود و با بهره گیری از آخرین دستاوردهای فناوری تولید تایر جهان، نسبت به طراحی سایزهای جدید تایر متناسب با نیاز خودروهای جدید اقدام کرده و جاری شدن استانداردهای کیفی و حتی زیست محیطی روز اروپا در خط تولید در دست انجام است که با نصب تجهیزات جدید خریداری شده، به بازار عرضه خواهد شد. علاوه بر آن کویرتایر با یکی از پیشگامان صنعت تایر جهان با هدف پشتیبانی فناوری تولید و دست یابی به آخرین پیشرفت های فناوری جهان در حال مذاکره است که امید می رود با ثبات بخشی به مناسبات بین المللی کشور این مذاکرات به نتیجه نهایی رسیده و از نیمه دوم سال جاری به حالت اجرا درآید.
    میزان تولید فعلی به چه میزان بوده و هدف گذاری تولید برای سال جدید چیست ؟
    تولید کویرتایر در سال 1396 حدود 8/3 میلیون حلقه بوده است که با وصول ماشین آلات خریداری شده و راه اندازی آنها ظرفیت کارخانه به میزان قابل توجهی افزایش می یابد. از این رو برای تولید اندکی بیش از 3 /4 میلیون حلقه انواع تایر سواری و وانتی رادیال در سال پیش رو برنامه ریزی شده است.
    در حال حاضر سهم کویرتایر از بازار به چه میزان است و پیش بینی امسال در این زمینه چگونه است ؟
    سهم بازار کویرتایر از مجموع بازار تایر سواری کشور حدود 20 درصد است که تلاش خواهیم کرد تا این سهم را با توجه به رشد بازار و تولید خودرو کشور حفظ کرده و علاوه بر آن با تنوع بخشی به محصولات خود از بازار سایر انواع تایر نیز سهم شایسته ای به دست آوریم.
    محصولات کویرتایر هم اکنون به کدام بازارهای خارجی صادر می شود و برنامه جدید این شرکت در این زمینه در سال جدید چیست؟
    بیشتر صادرات کویرتایر در شرایط فعلی فروش مستقیم ریالی به نمایندگان محلی تجار افغانی است که با توجه به نزدیکی بیرجند به مرزهای افغانستان به کارخانه مراجعه و تایر مورد نیاز خود را خریداری می¬کنند. اما با برنامه ریزی های انجام شده کویرتایر در صدد گسترش صادرات خود در بازارهای افغانستان، و اقلیم کردستان و عراق است که در گذشته به این کشورها و سوریه صادرات موفقی داشته که از زمان دولت های نهم و دهم این صادرات متوقف شده است. همچنین امیدواریم که با تثبیت شرایط سوریه بتوانیم دوباره در بازار سوریه حضور یابیم.
    برنامه کویرتایر برای سرمایه گذاری های جدید چیست ؟
    کویرتایر دو برنامه توسعه کوتاه مدت و میان مدت را در دست اجرا دارد. با اجرای طرح کوتاه مدت، ضمن افزایش تنوع محصولات و ارتقای سطح کیفی آنها، حدود 10 هزار تن به ظرفیت کارخانه اضافه خواهد شد. هدف طرح بلند مدت نیز افزودن 40 هزار تن ظرفیت جدید و افزایش تنوع محصولات به منظور تأمین تایر مورد نیاز تمامی انواع خودرو اعم از باری – اتوبوسی و تایرهای سواری و شاسی بلند در اندازه های مختلف است.
    تأمین ارز مورد نیاز این دو طرح از طریق تسهیلات بلند مدت ارزی و فاینانس اولویت نیازها و تقاضای کویرتایر از نهادهای ذیربط دولتی را تشکیل می دهد. تحقق این طرح ها علاوه بر ارتقای جایگاه کویرتایر در سطح کشور و بازارهای منطقه، امکان صرفه جویی های چشمگیر ارزی در کشور را به دنبال خواهد داشت و پایه های تحقق اقتصاد مقاومتی در بخش حمل و نقل جاده ای را تحکیم خواهد بخشید.

    مصاحبه : میترا ممسنی

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو