فونیکسریمکسبهتام

چراغ سبز نمایندگان به افزایش قیمت خودرو؛

چانه‌زنی در مجلس

عصر خودرو- برخی نمایندگان مجلس در اعتراض به افزایش قیمت محصولات تولیدی خودروسازان، یکشنبه گذشته مدیران دو خودروساز بزرگ کشور به همراه وزیر صنعت را به کمیسیون صنایع فراخواندند.

چانه‌زنی در مجلس
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۰:۳۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از دنیای اقتصاد، پیش‌تر قرار بود جلسه بررسی چرایی افزایش قیمت خودرو هفته گذشته در کمیسیون صنایع مجلس با حضور مدیران شرکت‌های خودروسازی برگزار و تصمیمات لازم در این رابطه اتخاذ شود؛ اما این جلسه به‌دلیل بروز برخی مشکلات در هماهنگی حضور خودروسازان و وزیر صنعت به یکشنبه 30 اردیبهشت‌ماه موکول شد، هرچند که این جلسه نیز بدون حضور وزیر صنعت برگزار شد. در هر صورت پیش از این به‌نظر می‌رسید که جلسه نمایندگان با مدیران خودروساز با بررسی چالش قیمت‌گذاری خودروهای بالای 45 میلیون تومان که تولید‌کنندگان مستقیم در آن دخیل هستند،به سرانجام برسد حال آنکه براساس برخی اخبار منتشرشده از جلسه دیروز مشخص شد نمایندگان هم‌اکنون با تولید‌کنندگان برای افزایش قیمت دوباره همصدا شده‌اند؛ چراکه یکی از نمایندگان عنوان کرده اگر افزایش قیمت‌ها اعمال نشود سایپا با کسری 2800 میلیارد تومانی و ایران خودرو با کسری 4700 میلیارد تومانی روبه‌رو خواهد شد. در این زمینه حتی قرار شده هفته آینده کارگروه ویژه‌ای با حضور نمایندگان مجلس، شرکت‌های خودروساز و وزیر صنعت تشکیل شود تا در نهایت جمع‌بندی در مورد قیمت خودرو شود. حال مشخص نیست که این جمع‌بندی قرار است بازهم منجر به افزایش قیمت شود یا در پی توجیه افزایش‌های قبلی است. در هر صورت آنچه مشخص است در این جلسه که خیلی از مصرف‌کنندگان چشم به آن دوخته بودند تا شاید با همراهی مجلس شاهد توقف روند صعودی قیمت‌ها باشند، حالا باید تصمیمات جدیدی را انتظار بکشند. یکی از این تصمیمات می‌تواند افزایش دوباره قیمت به واسطه نقض برجام توسط ایالات‌متحده آمریکا باشد.

    در این زمینه رضا انصاری در گفت‌و‌گو با خبرگزاری مهر درباره جلسه کمیسیون صنایع و معادن با مدیران خودروسازی کشور عنوان کرده که در این جلسه در مورد قیمت خودروها صحبت شده و اینکه مساله اساسی خودروسازان این بود که با توجه به شرایط کشور باید قیمت خودرو افزایش یابد. اگر این اتفاق نیفتد خودروسازان ادعا می‌کردند که با ضررهای زیادی مواجه خواهند شد.عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس همچنین از قول اعضای کمیسیون صنایع مجلس تاکید کرد که بسیاری از اعضای این کمیسیون معتقد بودند که افزایش قیمت خودروها باید منطقی باشد و خودروسازان باید به‌دنبال روش‌هایی برای کاهش قیمت‌های تمام‌شده باشند. این نماینده مجلس در ادامه اظهار کرد که در نهایت مقرر شده سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان آنالیز دقیقی از قیمت خودروها ارائه دهد و کارگروهی نیز در کمیسیون با حضور خودروسازان و نمایندگان تشکیل شود تا بررسی دقیق‌تری انجام شود.

    انصاری با تاکید بر لزوم حمایت از تولید داخل همچنین تاکید کرده که در راستای حمایت از تولید داخل نباید به‌صورت غیرمنطقی قیمت‌ها افزایش یابد.  وی در تشریح علل درخواست خودروسازان برای افزایش قیمت خودروها گفت: خودروسازی سایپا یکی از مشکلات خود را وجود 11 هزار نیروی انسانی مازاد اعلام کرد.عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس اظهار کرد: هزینه‌های پرسنلی یکی از مشکلات اساسی خودروسازان است. علاوه بر این هزینه‌های تامین قطعات خودرو با افزایش نرخ ارز افزایش یافته است؛ زیرا قطعه‌سازان مواد اولیه خود را از خارج از کشور تامین می‌کنند.این نماینده مجلس در ادامه تشریح جزئیات این جلسه اظهار کرد که اعضای کمیسیون صنایع معتقد بودند که باید به سمتی برویم که ساختار دولتی صنایع خودرو اصلاح شود و نقش دولت کمرنگ شود. باید به سمت ساختاری برویم که مالکیت غیردولتی باشد و رقابت به معنای واقعی کلمه در کشور شکل گیرد.

    انصاری یکی از مشکلات مهم خودروسازان را نرخ بالای تسهیلات بانکی خواند و گفت: خودروسازان معتقد بودند هزینه تامین مالی از بانک‌ها برای خودروسازان حدود 24 درصد است که موجب ایجاد مشکلاتی برای آنها شده است.وی افزود: نوع رابطه قطعه‌سازان و صنایع خودرو رابطه‌ای منطقی و رقابتی نیست و به‌نظر می‌رسد این رابطه تحت‌تاثیر انواع رانت‌ها قرار دارد که کیفیت خودروها را تحت‌تاثیر قرار داده و عملا مردم ضرر می‌کنند.در ادامه سید‌جواد حسینی‌کیا نیز در گفت‌و‌گو با خبرگزاری تسنیم، درباره  جلسه عصر یکشنبه کمیسیون صنایع تاکید کرده که در این جلسه موضوع افزایش قیمت مواد اولیه مطرح شد که همین امر هزینه‌های زیادی را به خودروسازان تحمیل کرده است. وی با بیان اینکه البته شرکت‌های خودروساز می‌توانند با به‌روزرسانی هزینه‌های تحمیلی را کاهش دهند، افزود: اگر افزایش قیمت‌ها اعمال نشود سایپا با کسری 2800 میلیارد تومانی و ایران خودرو با کسری 4700 میلیارد تومانی روبه‌رو خواهد شد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو