فونیکسریمکسبهتام

مدیرعامل آپکو در گفت و گو با «عصر خودرو» خبر داد

برنامه ریزی آپکو برای سهم ۳۳ درصدی از بازار تیونینگ در سال ۹۷

تجهیز آپشن های دنا صادراتی توسط آپکو

عصر خودرو- شرکت تولید خودروهای سفارشی ایران خودرو این روزها همزمان با سودآور شدن در مسیر صادرات گام بر می دارد و در عین حال در تلاش برای ارتقای سهم خود از بازار تیونینگ است.

برنامه ریزی آپکو برای سهم ۳۳ درصدی از بازار تیونینگ در سال ۹۷
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۶:۴۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» ، آپکو در سال گذشته در مسیر دانش بنیان شدن گام برداشت و توانست با برگزاری 10 همایش، مشتریان این حوزه را با اقدامات انجام شده آشنا کرده و از تامین کنندگانی که بدون نگاه مهندسی اقدام به مونتاژ می کنند، فاصله بگیرد. کیوان وزیری مدیرعامل شرکت تولید خودروهای سفارشی ایران خودرو ( آپکو) در گفت و گو با عصر خودرو با تشریح اقدامات انجام شده از سوی این شرکت، برنامه های سال جاری را تشریح کرد که در ادامه می خوانید:

    توضیحی درباره محدوده فعالیت شرکت آپکو بفرمایید و آیا نصب آپشن های ارایه شده از سوی این شرکت اختیاری است؟
    رسالت و اصالت شرکت آپکو، تولید خودروهای سفارشی ایران خودرو نصب آپشن بر روی خودروهای تولیدی این شرکت در تمام سایت های کشور بوده و موظف است آپشن های با کیفیت را بر روی همه محصولات نصب و راه اندازی کرده و تحویل مشتری دهد. به طور قطع آپشن به معنای اختیار است اما این موضوع در امر ایمنی و راحتی سرنشین، همزمان با ارتقای رقابت پذیری افزایش یافته به طوری که خودروهایی مانند بنز و حتی ب ام و نیز اقدام به افزایش آپشن های خود کرده و تجهیزات اضافه ای با هدف راحتی و ایمنی بیشتر در نظر می گیرند که این روند با هدف افزایش رقابت پذیری، تجارت بیشتر و فروش بهتر انجام می شود. بر این اساس ایران خودرو نیز از طریق آپکو استراتژی را در یک سال اخیر در زمینه نصب آپشن تعریف کرده است. در حال حاضر تعدادی از آپشن ها که در ارتباط با ایمنی خودرو است به صورت اجبار بر روی خودرو تعریف می شود که با توجه به فرایندهای تکوین محصول مشتری می تواند اقدام به انتخاب آن کرده و هزینه را پرداخت کند در عین حال تعدادی از آپشن ها نیز به صورت اختیاری و تعدادی نیز به صورت OEM و آفلاین در خط تولید ایران خودرو نصب می شود. در عین حال نیز اجبار را در ارتباط با برخی از آپشن ها در خط تولید ایران خودرو پیش بینی کرده ایم .

    در حال حاضر استقبال مشتریان از خدمات شرکت آپکو به چه میزان است و آیا توانسته جایگزین تیونینگ کارهایی شود که در بازار مشغول به فعالیت هستند؟
    این شرکت با توجه به سابقه خود در مسیر دانش بنیان شدن قرار گرفته و آپشن ها به مصرف کنندگان معرفی شده است و در همین زمینه بالغ بر 10 همایش آپشن برگزار و به مشتریان معرفی شده تا مشخص شود آپشن چیست و می تواند چه ایمنی و خدماتی را ارایه کند تا مشتری به این نتیجه برسد، بابت مبلغی که پرداخت می کند تنها هزینه نکرده بلکه این هزینه برای او در آینده تبدیل به ارزش می شود. هم اکنون با اقداماتی که این شرکت انجام داده اعتماد و اطمینان مشتریان جلب شده و به این درجه از اعتماد رسیده اند که نصب آپشن از نگاه ایمنی و راحتی خودروها انجام می شود و از نگاه هزینه ای هر اندازه ایمنی خودرو افزایش یابد طبیعتا قیمت آن نیز متفاوت خواهد بود. نگاه اقتصادی آپکو این است که با تکیه بر مهندسی ارزش اقداماتی را انجام دهد که هزینه انجام شده از سوی مشتری منجر به ایجاد ارزش برای محصول او شود. البته این روند برای شرکت آپکو با وجود سودجویانی که در حال حاضر مشغول به فعالیت هستند، دشوار است. هم اکنون در بازار بدون نگاه به کیفیت، ایمنی، خدمات پس از فروش و اصالت محصول، آپشن های غیرکیفی و غیر استاندارد با هزینه ای پایین نصب می شود که هم اکنون در حال مبارزه با آن ها هستیم تا اثرات مخرب آن را به مشتریان گوشزد کنیم که در صورت استفاده از این خدمات، خودرو از گارانتی خارج خواهد شد.

    در حال حاضر سهم آپکو از بازار تیونینگ به چه میزان است؟
    در حال حاضر سهم آپکو از بازار تیونینگ 12 تا 15 درصد است که بر اساس هدفگذاری های انجام شده این میزان باید سه برابر شود. بر این اساس هدفگذاری امسال 33 درصد و هدفگذاری سه ساله افزایش این میزان و در اختیار گرفتن سهم 50 درصدی از بازار تیونینگ است.

    همچنین بر اساس پیش بینی های انجام شده در سه ماهه دوم امسال در ارتباط با تیونیگ موتور و گیربکس، فرایندی را از نگاه مهندسی با هدف افزایش رضایت مندی مشتری انجام خواهیم داد تا علاوه بر تیونیگ ظاهری، فرایندی در ارتباط با دینامیک خودرو بدون دخل و تصرف در استانداردها و طراحی خودرو، انجام شود.
    در سال گذشته بر روی تبدیل آپکو به یک شرکت دانش بنیان تاکید کردید. تاکنون چه اقدامات اجرایی در این زمینه انجام شده است؟

    از سال گذشته تاکنون در زمینه تبدیل شدن به یک شرکت دانش بنیان از تامین کنندگانی که نگاه،کارگاه و فرایندهای مونتاژ آن ها بدون نگاه مهندسی بوده و تنها تامین کننده مونتاژ بودند و پاسخگویی مهندسی در این زمینه نداشتند فاصله گرفته و آن ها را در فهرست سیاه خود قرار دادیم و کار با تعدادی از شرکت هایی که به صورت علمی و مهندسی با حضور مهندسان جوان فارغ التحصیل از دانشگاه های سطح بالا مشغول به فعالیت هستند را آغاز کردیم که براساس نتایج اخذ شده به این نتیجه رسیدیم که درصد برگشتی این شرکت از اقدامات انجام شده با توجه به نگاه دانش بنیان، سطح برگشت از فروش به میزان قابل قبول و سطح استانداردهای جهانی رسیده است. بنابراین با هدف تبدیل شدن به یک شرکت دانش بنیان تمام قطعات از نگاه مهندسی الکترونیک و مگاترونیک کالبدشکافی شد و همکاری تنها با تامین کنندگانی که قادر به برقراری ارتباط علمی بودند، ادامه یافت. بر این اساس با تکیه بر دو علم الکترونیک و مگاترونیک به تامین کنندگانی رسیدیم که نگاه دانش بنیان بودن این شرکت را تامین می کنند و در همایش های این شرکت با تبلیغات انجام شده موضع دانش بنیان بودن این شرکت را القا کردیم.
    تاثیر برگزاری این همایش ها در آشنایی مشتریان با خدمات آپکو به چه میزان بود؟

    حضور مشتریان از شعاع و فاصله 6 تا 7 ساعته تا تهران برای شرکت در این همایش ها نشان از استقبال از این همایش ها داشت چرا که در این همایش ها به سوالات آن ها به صورت علمی جواب داده و حق انتخاب بهتر به آن ها داده شده بود. این همایش ها باعث شد پل ارتباطی علمی آپکو با مشتریان افزایش یابد و این شرکت تنها از بنگاه خرید و فروش خارج شده و موفق به کسب اعتماد مردم شده و پایگاه علمی در این زمینه ایجاد شود بر این اساس رضایت 78 درصدی مشتریان از نگاه دانش بنیان بودن را شاهد بودیم. در این همایش ها فرایند نصب آپشن بعد از تولید به مشتریان توضیح داده و این بستر فراهم شد. به طور قطع از ماه آینده پس از پایان بحران جنگ تحریمی که به تازگی آغاز شده و ما نیز برنده از این بازی ها خارج می شویم، این همایش ها دوباره با سرعت و شتاب بیشتر برگزار خواهد شد و نگاه استراتژیک این است که تا 30 درصد محصولات گروه صنعتی ایران خودرو که با در نظر گرفتن تولید 800 هزار خودرو در سال جاری در این گروه صنعتی، در حدود 300 هزار دستگاه خودرو آپشن شود.
    شرکت آپکو در زمینه صادرات چه اقداماتی انجام می دهد؟

    در سال قبل اتفاق بزرگی به عنوان جهش کیفی آپکو انجام شد و بر اساس آن به بازارهای خارج از ایران و صادرات ورود کردیم. موضوع صادرات با هماهنگی معاونت صادرات گروه صنعتی ایران خودرو انجام شد و بر این اساس آپشن همه خودروها درسایت اسکندریه عراق توسط آپکو انجام خواهد شد خودروهای صادر شده به ارمنستان نیز از سوی این شرکت تجهیز شده و خودروهای دنا صادراتی به آذربایجان نیز از سوی آپکو آپشن خواهد شد. به طور قطع صادرات،  جهش کیفی، ارتقای علمی و در نهایت اعتماد مشتری است و در سال 1397 نیز علاوه بر کسب سهم بازار داخل به صورت رقابت پذیری برتر تمایل داریم مشتریان با قطع خرید خود از بازار اپشن از خدمات این شرکت بهره مند شوند ضمن آن که صادرات نیز به صورت جدی دنبال خواهد شد.
    آیا گردش مالی شرکت آپکو فعالیت این شرکت را توجیه پذیر کرده است؟

    بر اساس آمار اخذ شده بالغ بر 55 درصد از محصولات گروه صنعتی ایران خودرو بعد از تولید، نصب آپشن می شود یعنی بالغ بر 300 تا 400 دستگاه از 700 دستگاه تولید شده در سال گذشته حداقل تا حداکثر آپشن ها را خارج از شبکه آپکو نصب کردند که در تلاش هستیم تا این میزان را به داخل کارخانه منتقل کنیم و با ایجاد شبکه های نمایندگی و اخذ سرمایه گذارهای مطمئن و در عین حال ورود به بانک ها، حرکتی که شروع شده را ادامه دهیم. این در حالی است که بر اساس اقدامات انجام شده تاکنون توانسته ایم سودآوری شرکت را به مثبت برسانیم اما به طور قطع نصب آپشن بر روی خودرو فروخته شده و یا همچنین در خط تولید کار بسیار دشواری است اما در عین حال جذابیت های مالی و علمی داشته و منجذر به افزایش رقابت پذیری خودروها می شود. در حال حاضر خودروهای چینی با وجود پلتفرم های قدیمی اما به دلیل آپشن های بالا مورد استقبال قرار گرفته اند این در حالی است که چین دارای دانش صنعت خودرو نیست و تنها با کپی از پلتفرم های قدیمی خودروسازان برتر دنیا و نصب آپشن های جدید نسبت به مشتری مداری اقدام کرده و برنده بازی رقابتی بوده است بنابراین آپکو که به سرمنشا تولید متصل است باید در ارتباط با مشتری و ورود به بازار با نگاه کیفی و استاندارد و هزینه کمتر برنده این رقابت پذیری باشد.
    آیا شرکت آپکو در صورت تمایل مشتری به آپشن خودروها حتی در صورت تغییر ظاهر و استانداردهای خودرو دست به این کار می زند؟

    در فرایندهای نصب آپشن باید به این نکته توجه داشته باشیم که در صورت خدشه دار شدن به صیانت محصول به این حوزه ورود نکنیم و دلیل تبدیل این شرکت به شرکتی دانش بنیان نیز صیانت از محصول است و هنر این شرکت باید این باشد که با وجود نصب آپشن تغییری در ظاهر محصول ایجاد نشود هرچند که با نصب هرگونه آپشن شاهد تغییراتی از نگاه داخلی، خارجی و همچنین ظاهر خودرو خواهیم بود اما هنر این است که در صورت انجام این تغییرات صیانت اولیه خودرو خدشه دار نشود و آپکو وظیفه راهنمایی مشتری را در این زمینه بر عهده دارد.

    نویسنده : میترا ممسنی

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
        آرشیو