فونیکسریمکسبهتام

«عصر خودرو» تصمیم فرانسوی ها برای باقی ماندن در صنعت خودرو ایران را بررسی کرد

تداوم همکاری فرانسوی ها با ایران در گرو تسهیل همکاری های بانکی

عصر خودرو- باقی ماندن فرانسوی ها در صنعت خودرو ایران در حالی از سوی امانوئل ماکرون رییس‌جمهوری فرانسه مورد تاکید قرار گرفته و وی اعلام کرده اتحادیه اروپا، فعالیت شرکت‌های خارجی در ایران حتی پس از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای و بازگشت تحریم‌ها را تضمین خواهد کرد که کارشناسان صنعت خودرو معتقدند باید شرایط برای همکاری بیشتر بانک های خارجی با صنعت خودرو ایران نیز فراهم باشد.

تداوم همکاری فرانسوی ها با ایران در گرو تسهیل همکاری های بانکی
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» ، در حالی شرکت های فرانسوی از جمله پژو سیتروئن و رنو مصمم به حفظ و تعمیق روابط اقتصادی در ایران هستند و در نظر دارند، با اقدام های یک جانبه آمریکا مقابله خواهند کرد که ژان کلود یونکر، رئیس کمیسیون اروپا درجریان نشست سران این اتحادیه در صوفیه اعلام کرده که «ما تصمیم گرفتیم به بانک سرمایه‌گذاری اروپا این امکان را بدهیم تا به تسهیل سرمایه‌گذاری شرکت‌های اروپایی در ایران کمک کند. کمیسیون اروپا نیز همکاری خود با ایران را ادامه خواهد داد».
    در همین حال کارشناسان این حوزه معتقدند، هرچند با این شرایط به نظر می رسد که صنعت خودرو از تحریم ها در امان بماند اما تقابل فرانسوی ها از نکات اصلی به شمار می رود.
    امرالله امینی، کارشناس صنعت خودرو در گفت و گو با پایگاه خبری «عصر خودرو»، با اشاره به پیشگامی فرانسوی ها در صنعت خودرو ایران اظهار کرد: به دلیل سابقه طولانی همکاری صنعت خودرو فرانسه با ایران، دولت فرانسه از شرکت های فعال در این زمینه که در ایران فعالیت می کنند، حمایت کرده است.
    وی افزود: با این روند پیش بینی می شود که با وجود چنین سابقه طولانی، صنعت خودرو با مشکلی مواجه نشود این در حالی است که توتال خروج خود را از ایران همزمان با خروج آمریکا از برجام اعلام کرده، بنابراین با وجود چنین شرایطی نمی توان حکمی کلی در این زمینه صادر کرد.
    این کارشناس صنعت خودرو ادامه داد: شاید امریکایی ها فشار چندانی به صنعت خودرو و خروج فرانسه از ایران وارد نکنند اما به طور قطع در سایر صنایع از جمله نفت شاهد تغییراتی خواهیم بود.
    امینی یادآور شد: در حال حاضر اروپایی ها از باقی ماندن شرکت های خود در  صنایع فعال ایران از جمله خودرو حمایت کرده اند اما این که این تقابل چگونه باشد و تا چه اندازه به آن ها فشار وارد شده و موضع آن ها در قبال این رفتار چگونه باشد، هنوز مشخص نیست و دارای ابهاماتی است اما به طور کلی به نظر می رسد با توجه به سابقه همکاری با صنعت خودرو ایران و فرانسه، مشکلی در صنعت خودرو به وجود نیاید.
    وی با تاکید بر این که در حال حاضر شرایط بهتر از زمان های قبل است، تصریح کرد: در سال های قبل وضعیت همکاری ها مشخص نبود اما هم اکنون صنعت خودرو به این موضوع آگاه است که امریکا از برجام خارج شده و با مجموعه ای به نام اتحادیه اروپا روبرو است اما این که تا چه اندازه شرکت های خصوصی با ایران همکاری داشته باشند، هنوز ابهام وجود دارد.
    این کارشناس صنعت خودرو یادآور شد: در حال حاضر شرکت های خارجی که با ایران همکاری دارند شامل دو بخش شرکت های خصوصی و همچنین بانک های خارجی هستند و این شرایط در حالی است که ارتباطات بانکی در صنعت خودرو از درجه اهمیت بالایی برخوردار بوده و تاکنون نیز دیده نشده که بانکی با ایران وارد همکاری شده باشد.
    امینی ادامه داد: قول و قرارهایی که بین شرکت های فرانسوی از جمله رنو و پژو سیتروئن با دولت فرانسه انجام شده در حمایت این کشور از صنعت خودرو ایران تاثیرگذار است ضمن آن که مذاکرات انجام شده بین رئیس جمهور فرانسه در ملاقات با آمریکا نیز در باقی ماندن شرکای فرانسوی در ایران تاثیرگذار خواهد بود.

    *نویسنده: میترا ممسنی

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو