فونیکسریمکسبهتام

اختصاصی «عصرخودرو»

احتمال پررنگ شدن حضور دوباره چینی ها در بازار ایران

عصر خودرو- قرار گرفتن صنعت خودرو در فهرست دوباره تحریم ها در حالی است که باید این پرسش را مطرح کرد که این صنعت پس از برجام چه دستاوردهایی داشته است؟

احتمال پررنگ شدن حضور دوباره چینی ها در بازار ایران
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، این در حالی است که نگاهی به دستاوردهای این صنعت از سال 94 تاکنون نشان می دهد که تغییر خاصی در صنعت خودرو رخ نداده و شرکت هایی همچون بنز که قرار بود به شریک این صنعت تبدیل شوند، به هیچ عنوان وارد بازار ایران نشدند.

    فولکس واگن نیز قصد تولید خودرو در ایران را داشت که این تصمیم تنها به واردات چند هزار دستگاه خودرو کامل به ایران، محدود شد. در عین حال نیز هیوندای از ظرفیت کرمان موتور استفاده کرد و سرمایه گذاری در ایران انجام نداد و نیسان نیز قرار بود وارد ایران شود که تاکنون اتفاقی در این زمینه رخ نداده است.

    قرارداد رنو نیز در نیمه راه نیمه کاره ماند و وارد فاز عملیاتی نشد و در هزار توی تصمیمات باقی ماند.

    در این میان پژو سیتروئن که بیشترین آمادگی را برای ورود به بازار ایران داشت نیز تاکنون اقدام خاصی در بازار ایران انجام نداده و تنها چند هزار دستگاه خودرو 2008 را روانه بازار کرده و به تازگی نیز کار خط تولید C3 آغاز شده است که به طور قطع دلیل ورود دوباره این شرکت به بازار ایران به دلیل شباهت بازار ایران با فرانسه بوده در غیر این صورت تمایلی برای ورود شرکای خارجی به ایران نبوده و این شرکا همواره در حال مماشات بوده و منتظر هستند، بنابراین پس از برجام اتفاق خاصی در صنعت خودرو رخ نداده بود که با تحریم های امریکا نگران از دست رفتن دستاوردهای آن باشیم.

    نگاهی به دستاوردهای پسابرجام نشان می دهد که شرکای ایران همواره به بازار ایران با شک و تردید نگاه کرده و حضور متمرکزی در ایران نداشته اند و تنها به فکر بودن در این بازار هستند به طور قطع این تحریم ها در طول زمان بر صنعت خودرو تاثیرگذار خواهد بود.

    از دیگر تاثیرات تحریم های دوباره صنعت خودرو ایران اختلال در روند خودروهای وارداتی به دلیل مشکلات ارزی خواهد بود و بدون شک شرکای صنعت خودرو ایران و یا شرکت هایی که برنامه ورود به ایران را دارند و در عین حال در بازار آمریکا نیز فعال هستند بیشتر از سایر کشورها از این تحریم ها متاثر خواهند شد و این شرایط زمینه را برای حضور دوباره و بیشتر خودروهای چینی فراهم می کند تا سهم بیشتری از بازار ایران را در اختیار بگیرند.

     

    یادداشت: بابک صدرایی، کارشناس صنعت خودرو

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو