فونیکسریمکسبهتام

مشکلات رانندگان حمل سوخت مازندران

عصر خودرو- رانندگان حمل سوخت سالهاست با جاده ها مأنوس اند، شریان اقتصاد , صنعت و زیر مجموعه های مصرف کننده سوخت را در سکوت و تنهایی شان یاری می رسانند.

مشکلات رانندگان حمل سوخت مازندران
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از خبرگزاری صداوسیما، نفتکش ها را میتوان همانند گلبولهای قرمز خون دانست که در رگهای حیات اقتصادی کشور (جاده ها)، نیاز صنایع و سایر مصرف کنندگان سوخت را تأمین می کنند. رانندگانی که تاکنون کمتر پای حرفهایشان نشسته ایم و کمتر با زندگی جاده ای آنها آشناییم.

    بارسنگین و دستمزد کم

    منصور مومنی راننده نفتکش در مازندران گفت: ازمسائل مهم، اضافه تناژ نفتکشها است. 6 سال پیش بخشنامه ای در پلیس راهور و پایانه ها تصویب کردند مبنی بر اینکه کرایه اضافه نشود اما تناژ کشنده ها را از 40 تن به 42 یا 44 تن افزایش دهند در صورتی که این اضافه تناژ خلاف استاندارد جهانی است و باعث فشار بر خودروهاست و در نهایت به جریمه شدن راننده ها ختم می شود.امسال هم گفتند تناژ با استاندارد جهانی مطابقت ندارد و باید دوباره به 40 تن برسد اما متاسفانه کرایه کمتر از قبل شد.

    رحیمیان یکی دیگر از رانندگان گفت: بسیاری از نفتکشها نیاز فوری به تعمیرات دارند اما با بهانه گیری مدیران شرکتها و بانکها درباره نداشتن ضمانتهای کافی ، نمی توانیم حتی وام 15 میلیون تومانی برای تعمیرات بگیریم.

    اسلامیان دبیر کمیسیون هماهنگی بانکهای استان در این زمینه گفت: تابع تصمیمات مسئولان بانکی کشور هستیم , چنین شرایطی در مازندران قابل تغییر نیست و درصورت تغییر رویه بخشنامه های مربوطه باید به استان ابلاغ شود.

    امید هاشم زاده یک راننده دیگر گفت: 30 هزار و 300 لیتر بنزین را شبانه روز در جاده های کشور حمل می کنم اما متاسفانه شغل ما را درمشاغل سخت نپذیرفتند.حتی یکی از همکاران 36 سال سابقه دارد اما بازنشسته نشده است. مسئولان می گویند تو الان تجربه داری، چرا بازنشسته ات کنیم تا یک جوان، راننده تانکر سوخت شود؟

    وی ادامه داد : از دیگر مشکلات، گرانی حق بیمه هاست بطوری که بیمه خودروی سنگین ماهیانه حدود 201 هزار تومان است که اگر پرداخت نکنیم بیمه خودرو و یا هر کدام از مدارک ماشین غیرفعال می شود.

    هزینه ها بالا و دریافتی ها نا مرتب

    هاشم زاده افزود: از دیگرمشکلات، نصب دستگاه سپهتن کابین خصوصی است که یک میلیون و 700 هزارتومان برای دستگاه باید پرداخت کنیم. اگر قرارباشد نصب شود ما نباید نصب کنیم بلکه مجری این طرح باید رایگان نصب کند.

    رضاپور از دیگررانندگان نفتکش درمازندران هم گفت: پارکینگ استاندارد نداریم. می گویند همه نفتکشها دو راننده داشته باشند که مقرون به صرف نیست. مطالبات ما به 3 ماه می رسد , درحالیکه وزارت نفت 30 میلیون تومان ، پول بنزین را از صاحب جایگاه می گیرد و کرایه من و حق کمیسیون را نقدا دریافت می کند اما می گوید پول به خزانه دولت واریز می شود و دولت باید پول شما را بدهد.

    دبیرانجمن صنفی رانندگان نفتکش مازندران با اشاره به عضویت بیش از 400 نفر در این انجمن گفت: رانندگان نفتکش، خالصانه خدمت می کنند اما آنچه که بایستی دریافت کنند نمی کنند. در ایام عید میلیون ها مسافر وارد استان می شوند که تامین سوخت جایگاههای بنزین با ماست و اگر نفتکش ها نباشند جایگاههای بنزین ها تعطیل می شوند.

    رضا مقدسی کوچکسرایی گفت: در دریافت تسهیلات، بسیاری از مشاغل می توانند با جوازکسب، وام دریافت کنند. به ما می گویند چون شما جواز کسب ندارید نمی توانید وام دریافت کنید درحالیکه کارت هوشمند ما درحکم جواز کسب است , و  بیمه را پرداخت نکنیم کارت هوشمند غیرفعال می شود و اگر اقساط را پرداخت نشود , کارت مان را غیرفعال می کنند.

    وی ادامه داد ؛ این کارت هیچ ارزشی ندارد. به سرپرستی سه بانک رفتیم اما موافقت نکردند، به این دلیل که فیش حقوقی نداریم. چرا ما باید از تسهیلات محروم باشیم؟

    مقدسی تعریف نشدن شغل رانندگان حمل سوخت در قانون مشاغل سخت و زیان آور به دلیل حساس و استرس زا بودن نوع بار  ، کم بودن حقوق بازنشستگان حاملان سوخت در مقایسه با سایر مشاغل ، کندی اجرای طرح نوسازی خودرو ، نبود زیر ساخت مناسب در جاده های کشور مانند استراحتگاه , پارکینگ و ...  را از  دیگر  مشکلات این صنف عنوان کرد.

    علی جمشیدی قادیکلایی رئیس این انجمن نیز با بیان اینکه هزینه رانندگان بسیار بالاست , گفت : در 3 سال گذشته قیمت یک جفت لاستیک از یک میلیون 600 هزار تومان به 3 میلیون و 600 هزار تومان و تعویض روغن از 300 هزارتومان به 700 هزارتومان رسید  در حالی که  کرایه افزایش نیافته است .

    مسئولان چه می گویند ؟

    طالبی مدیرعامل شرکت پخش فرآورده های نفتی منطقه ساری، هم با اشاره به کشوری بودن برنامه های حمایتی و طرحهای زیرساختی این حوزه اعلام کرد: انجمن صنفی رانندگان نفتکش تاکنون بصورت مستقیم مراجعه ای برای پیگیری مشکلات نداشته اند ضمن اینکه برای ساماندهی اوضاع رانندگان، اتحادیه رسمی نفتکش ها در استان فعالیت دارد و آماده پیگیری این دغدغه هاست.

    وی افزود : تا جائیکه بتوانیم خودمان این مسائل را برطرف می کنیم و درصورتی که نیاز به پیگیری بیشتر باشد، این دغدغه ها را به طورجدی در تهران مطرح و پیگیری می کنیم تا مشکل این عزیزان حل شود.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
    پربازدیدترین های هفته
      دکه مطبوعات
      • خودرو امروز ۶۶۹
      • خودرو امروز ۶۶۸
      • خودرو امروز ۶۶۷
      • خودرو امروز ۶۶۶
      • خودرو امروز ۶۶۵
      • خودرو امروز ۶۶۴
      • خودرو امروز ۶۶۳
      • خودرو امروز ۶۶۲
      • خودرو امروز ۶۶۱
      آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
      آرشیو