فونیکسریمکسبهتام

۱۰ خودروی پرفروش بازار داخلی

عصر خودرو- آمار تولید خودروهای سواری در سال ۹۶ نشان از افت تیراژ تولید خودروهای قدیمی دارد؛ این موضوع در حالی است که پرفروش‌ترین خودروهای داخلی بازار نیز در قرق محصولات قدیمی تولیدکنندگان خودرو قرار دارد.

۱۰ خودروی پرفروش بازار داخلی
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از اقتصادنیوز، به‌رغم آنکه بازار خودرو ایران پتانسیل بسیار بالایی در بخش تقاضا دارد، اما به‌دلیل انحصار موجود در بازار کشور مشتریان حق انتخاب گسترده ندارند. با این مقدمه به سراغ خودروهای پرفروش بازار طی سال گذشته می‌رویم. بررسی سهم بازار خودروهای سواری در سال‌ گذشته نشان می‌دهد پراید و پژو 206 همچنان بیشترین میزان فروش را در این بازه زمانی به خود اختصاص داده‌اند. تیبا نیز که چند ماهی است افزایش تیراژ را تجربه کرده است در رتبه سوم نشسته و پژو 405 را پشت سر گذاشته است. هر چند طی سال‌های گذشته 405 حائز رتبه سوم بوده است اما این خودرو به دلیل کاهش در تیراژ تولید طی سال گذشته به رتبه چهارم سقوط کرده است. در شرایطی پراید و پژو 405 همچنان رتبه بالایی در جدول خودروهای پرفروش بازار خودرو را به خود اختصاص داده‌اند که این خودروها به‌دلیل افزایش استانداردها از سوی سازمان استاندارد طی یک سال جاری باید با بازار خودرو کشور خداحافظی کنند.

    آنگونه که کارشناسان صنعت خودرو می‌گویند، این دو خودرو به‌دلیل دارا بودن پلت‌فرم قدیمی نمی‌توانند استانداردهای مدنظر سازمان ملی استاندارد را پاس کنند. در این بین تک‌ستاره بودن این خودروها نیز یکی از مواردی است که موجب شده وزارت صنعت، معدن و تجارت بر خروج هرچه سریع‌تر این خودروها از چرخه تولید تاکید کند. بنا به آمار تولید خودروهای سواری کشور که از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت تهیه و تدوین می‌شود، پراید همچنان در رتبه اول پرتقاضاترین و پرفروش‌ترین خودروهای تولیدی کشور جای گرفت؛ این محصول در 9 ماه سال 96 نسبت به مدت مشابه سال 95 با کاهش 6/ 16 درصدی در تیراژ مواجه شده است. هرچند بحث و جدل‌های بسیاری درخصوص خروج پراید از خطوط تولید صنعت خودروی کشور صورت می‌گیرد، اما پراید با فروش 159 هزار و 400 دستگاهی رتبه اول پرفروش‌ها به لحاظ تعداد را در 9 ماه سال گذشته به نام خود ثبت کرده است. رتبه دوم پرفروش‌ها، به پژو 206 تعلق دارد.

    خودرویی که آبی‌های جاده مخصوص در 9 ماه ابتدایی 96 ، 128 هزار و 574 دستگاه آن را به فروش رسانده‌اند و تولید آن در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته نیز 5/  15 درصد افزایش تیراژ را به خود دیده است. این خودرو در گزارش آذرماه شرکت بازرسی و کیفیت سه ستاره کیفی دریافت کرده و جزو خودروهای پرطرفدار بازار خودروی ایران است. بعد از پژو 206، دیگر محصول سایپا یعنی تیبا در رتبه سوم قرار دارد. این خودرو با فروش 126 هزار و 776 دستگاهی تا پایان آذرماه توانسته افزایش قابل‌توجهی در تولید و فروش داشته باشد؛ به‌طوری‌که آمار تولید نیز نشان از افزایش 5/  64 درصدی تیراژ این خودرو در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته دارد. تیبا با یک ستاره کیفی که دارد به گفته مدیران شرکت سایپا قرار است محصول جایگزین پراید باشد. افزایش تقاضا برای این خودرو نشان می‌دهد در‌صورتی‌که پراید از خطوط تولید خارج شود، این خودرو ظرفیت جذب تقاضای بازار پراید را دارد.  پس از تیبا همان‌طور که اشاره شد پژو 405 آبی‌های جاده مخصوص با فروش 109 هزار و 3 دستگاه توانسته رتبه چهارم فروش را از آن خود کند؛ این خودرو که یک پله کاهش رتبه را به خود دیده نیز در آمار  سال قبل با افت یک درصدی مواجه شده است. این خودرو همواره یک ستاره کیفی را به خود اختصاص داده است.

    405 به‌دلیل قدیمی بودن مورد انتقاد بسیاری از کارشناسان صنعت خودرو است.  رتبه پنجم جدول 10 محصول پرفروش بازار خودرو به پژو پارس تعلق دارد؛ طبق آمار اعلامی، آبی‌های جاده مخصوص در 9 ماه سال‌ 96 تعداد 89 هزار و 443 دستگاه از این محصول را به تولید رسانده‌اند؛ این خودرو در مقایسه با مدت مشابه سال 95 یک درصد افزایش تیراژ را تجربه کرده است. این خودرو هم اکنون دوستاره کیفی را به خود اختصاص داده است. بعد از این، دیگر محصول تولیدی ایران خودرو یعنی سمند در رتبه ششم پرفروش‌ترین خودروهای داخلی جای گرفته است. در سال گذشته تعداد 80 هزار و 45 دستگاه از این خودرو به فروش رسیده است. تیراژ تولید این خودرو در مقایسه با مدت مشابه سال 95، 3/  8 درصد افزایش را تجربه کرده است. سمند طی ماه‌های گذشته همواره دو ستاره کیفی را کسب کرده است.  رتبه هفتم پرفروش‌های خودرویی کشور به تندر 90 رسیده است؛ تیراژ تولید این خودرو در مقایسه با سال پیش از آن، 40 درصد رشد کرده است؛ دو شرکت بزرگ خودروساز تعداد 77 هزار و 299 دستگاه تندر 90 در مدل‌های مختلف به فروش رسانده‌اند.

    آخرین گزارش کیفی خودروهای داخلی در جاری نشان می‌دهد این خودرو دارای سه ستاره کیفی است. این خودرو نسبت به بسیاری از خودروهای تولید داخل دارای کیفیت نسبتا خوبی است. اما رتبه هشتم پرفروش‌ترین محصول بازار خودروی کشور به ساندرو تعلق دارد. این خودرو با فروش 38 هزار و 719 دستگاهی خود درحال اوج‌گیری در بازار خودرو کشور است. تیراژ تولید این خودرو در مقایسه با مدت مشابه گذشته 5/  72 درصد رشد داشته است؛ این خودرو دارای چهار ستاره کیفی است. بر این اساس مشخص می‌شود که این خودرو دارای کیفیت نسبتا ایده‌آل است. اما رتبه نهم جدول 10 محصول پرفروش بازار خودرو را یک خودروی چینی کسب کرده است. برلیانس تولیدی در شرکت پارس‌خودرو با فروش 31 هزار و 525 دستگاهی توانسته جای خود را در بازار خودرو کشور باز کند. برلیانس  سال 96 توانسته رشد 35 درصدی را به خود ببیند. بنا بر آخرین آمار این خودرو سه ستاره کیفی را در کارنامه خود دارد. برلیانس از جمله خودروهای چینی پرفروش در شرکت‌های خودروساز است. کسب سه ستاره به معنی آن است که این خودرو دارای کیفیت متوسطی است. آخرین خودروی پرفروش بازار خودرو کشور را دنا از آن خود کرده است. این خودرو در سال 96  فروش 26 هزار و 914 دستگاهی داشته است. دنا طی این مدت رشد 4/  41 درصدی در تیراژ تولید را به ثبت رسانده است. این خودرو نیز براساس آخرین آمار دو ستاره کیفی را به دست آورده است.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
        آرشیو