فونیکسریمکسبهتام

خودرو، یعنی فولاد متحرک

عصر خودرو- فولاد, از بین پنج ماده اصلی که در ساخت هر خودرو مورد استفاده قرار می‌گیرد, بیشترین نقش را دارد, به طوری که حدود ۷۵ درصد از کل وزن هر خودرو را تشکیل می‌دهد. برای مثال، در سال ۲۰۰۷ در یک خودرو معمولی ۱۰۹۰ کیلوگرم و در یک وانت یا خودروی شاسی بلند حدود ۱۳۶۰ کیلوگرم فولاد به کار رفته بود. در نظر بگیرید که اغلب خودروهای امروزی حدود ۱۳۶۰ و بیشتر شاسی‌بلندها حدود ۱۸۱۰ کیلوگرم وزن دارند... که بیشترش فولاد است!

خودرو، یعنی فولاد متحرک
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۶:۵۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، فولاد برای ساخت شاسی زیرین یا شبکه‌ای به کار می‌رود که اسکلت خودرو را تشکیل می‌دهد و در صورت تصادف از شما محافظت می‌کند. ستونِ درها، سقف و حتی صفحات بدنه‌ی بیشتر خودروهای امروزی از فولاد ساخته شده‌اند. حتی اگزوز هم از فولاد زنگ‌نزن ساخته می‌شود. در طول این سال‌ها، صنعت فولاد بسیار رشد کرده است؛ به همین خاطر امروزه خودروسازها می‌توانند برای قسمت‌های مختلفی از خودرو از انواع مختلفی فولاد استفاده کنند. این نوآوری‌های  صنعت خودروسازی به حفظ ایمنی شما در جاده کمک می‌کنند.
    از نظر اقتصادی نیز قیمت فولاد به عنوان یکی از اصلی‌ترین نهادهای تولیدی هر خودرو تاثیر بسیاری در ارزش‌گذاری این محصول دارد. محمد آزاد رییس اتحادیه فروشندگان آهن چند ماه پیش در گفتگو با خبرگزاری ایسنا با اعتراف به ارتباط مستقیم قیمت آهن و فولاد بر قیمت خودرو گفته بود که «50 درصد مواد اولیه صنایع مختلفی مانند خودروسازی یا لوازم خانگی از تولیدات آهن ما تامین می‌شود که در صورت افزایش قیمت تمام شده برای محصولات ما قطعا قیمت تمام شده این بخش نیز بی‌تاثیر نخواهد بود». بلال امانی رییس اتحادیه آهنگران و صنعتگران خودرو نیز در مصاحبه‌ی دیگری با همین خبرگزاری گفته بود که «به طور طبیعی صنعت رابطه مستقیمی با فولاد، ورق و آهن‌آلات دارد، بر همین اساس کوچک‌ترین تغییر قیمت در عرصه قیمت فلزات موجب خواهد شد که صنایع متعددی تحت تاثیر قرار گیرند.»
    با توجه به اعتراف تمامی کارشناسان مبنی بر کاربری بالای فولاد در صنعت خودروسازی و تاثیر مستقیم قیمت این نهاده تولیدی بر خودروها؛ اظهار نظر خلیفه سلطان دبیر انجمن تولید کنندگان فولاد در نوع خود جالب است؛ وی در گفتگویی با خبرگزاری ایسنا گفته بود که «فولاد نمی‌تواند سهمی در افزایش قیمت خودرو داشته باشد»
    سهم 75 درصدی فولاد در صنعت خودروسازی, بقدری پر اهمیت است که هر خودرو در واقع جرمی از فولاد متحرک است. همین ارزش بالای فولاد باعث شده است که سازمان‌های بازیافتی خودرو در ارزش‌گذاری قیمت خودروهای فرسوده, قیمت روز فولاد را مبنای محاسبات خود قرار دهند.

     

    یادداشت: سیاوش مهرآیین،کارشناس خودرو

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۷۱
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        آخرین بروزرسانی ۴ روز پیش
        آرشیو