فونیکسریمکسبهتام

ترافیک در شهرهای کوچک مازندران

نفس شهرها از ترافیک بند آمد

عصر خودرو- نفس شهرهای کوچک مازندران هم از دود و دم ناشی از ترافیک بندآمده است، این شرایط ریشه در شهر فروشی و نامناسب بودن زیرساخت های جاده ای دارد.

نفس شهرها از ترافیک بند آمد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از مهر ، صدور با ضابطه و بی‌ضابطه مجوزهای ساخت و ساخت بدون در نظر گرفته پارکینگ که شهر را به تاراج برده است درحالی که طبق قانون شهرداری‌ها، کلیه مالکان اعم از حقیقی یا حقوقی که اقدام به احداث ساختمان می‌کنند، طبق ضوابط طرح تفصیلی و مقررات مربوطه، ملزم به تأمین پارکینگ به حد نیاز هستند و طرح پارکینگ شامل ورود و خروج اتومبیل، محل عبور و توقف آن‌هاست که باید به همراه نقشه‌های ساختمانی ارائه شود.

    در گوشه و کنار شهرهای مازندران ازجمله ساری، زمین‌های خالی یا محوطه حیات‌های ساختمان‌های قدیمی با دریافت مجوز تبدیل به پارکینگ خودروها شده است و به ازای ورود هر خودرو، مبلغی به‌عنوان حق پارک اخذ می‌شود.

    واقعیت ترافیک شهرهای مازندران را که دیگر به‌روزهای عادی و غیر تعطیل کشیده شده است، ریشه در برج‌های کوچک و بزرگی دارد که فاقد پارکینگ موردنیاز هستند و پارک خودرو در حاشیه خیابان‌های منتهی به این مجتمع‌ها، گره ترافیک را کورتر کرده است.

    ترافیک کلافه کننده و کشنده، بوق ممتد اتومبیل‌ها و برج‌های سیمانی و شیشه‌ای که بسترساز چنین آلودگی شده‌اند. شهرداری، نظام‌مهندسی، کمیسیون فنی، کمیسیون ماده صد و ماده پنج سیکل صدور پروانه‌های تجاری و ساختمانی در شهر هستند و کوتاهی هر بخش، خسارت‌های جبران‌ناپذیری به پیکر شهر وارد می‌سازد.

    شهرداری، نظام‌مهندسی، کمیسیون فنی، کمیسیون ماده صد و ماده پنج سیکل صدور پروانه‌های تجاری و ساختمانی در شهر هستند و کوتاهی هر بخش، خسارت‌های جبران‌ناپذیری به پیکر شهر وارد می‌سازد

    یک عضو نظام‌مهندسی ساختمان مازندران، عدم نظارت بر پروژه‌های ساختمانی در تأمین پارکینگ بیان می‌کند و می‌گوید: متأسفانه شهرها در تأمین پارکینگ موردنیاز عاجز هستند و بخش عمده‌ای از ترافیک ناشی از پارک خودروها در حاشیه مجتمع‌های تجاری و مسکونی است.

    محمد احمدی می‌گوید: متأسفانه شهرداری‌ها برای درآمدزایی بیشتر اقدام به حذف عوارض پارکینگ‌ها می‌کنند و با این کار معلوم نیست چه بلایی به سر شهر در آینده خواهد آمد و طرح‌های ترافیکی غیر کارشناسی نیز نمی‌تواند پاسخگوی نیازها برای رفع معضل ترافیک باشد.

    به گفته این مهندس، بسیاری از فضاهایی که در نقشه واحدهای تجاری و مسکونی به‌عنوان پارکینگ تلقی می‌شود پس از دریافت پایان کار پروانه ساختمانی، تغییر کاربری داده می‌شود و عملاً شاهد ساخت‌وسازهایی بدون پارکینگ یا دارای کسر پارکینگ هستیم.

    نداشتن کمربندی، عرض کم معابر درون‌شهری و شمار زیاد خودروها به‌ویژه در ایام تعطیل شهرهای شمالی را قفل و مردمان این خطه را کلافه می‌کند.

    در ایام تعطیل و روزهای پایانی هفته شهرهای غربی مازندران از هچیرود تا تنکابن به دلیل نداشتن کمربندی و معابر مناسب سبب می‌شود تا ساعت‌ها وقت مسافران و اهالی پشت ترافیک هدر رود و ترافیک کشنده این مناطق مسافران را از سفر به شمال پیشمان می‌کند.

    حسین احمدی یکی از شهروندان غرب مازندران بابیان اینکه غرب مازندران به دلیل نداشتن کمربندی با مشکل ترافیک در ایام تعطیلات مواجه است می‌گوید: مسافران و اهالی برای تردد در مسیر یک‌ساعته چالوس تا تنکابن باید ساعت‌ها پشت ترافیک بمانند و ترافیک سنگین در برخی مواقع خدمات‌دهی خودروهای امدادی را با چالش مواجه می‌کند.

    در حالی شهرهای مازندران با ترافیک دست‌وپنجه نرم می‌کنند که به گفته مدیرکل راهداری مازندران، نبود کمربندی سبب شده تا درون شهرهای استان از بار ترافیکی بالایی برخوردار باشند.

    احمد آفرین محمد زاده می‌گوید: 60 درصد جاده‌های استان درون‌شهری است و نبود کمربندی در برخی شهرهای استان سبب شده تا مشکلات حاشیه‌نشینان در مواقع تعطیلات بیشتر شود، اگرچه تلاش‌های خوبی در سال های اخیر برای تکمیل کمربندی‌های استان صورت گرفته است و راه‌اندازی کمربندی بابل، محمودآباد ازجمله اقدامات به شمار می‌رود.

    وی ساخت کمربندی را از راهکارها برای خروج از مشکل ترافیک بیان می‌کند و می‌گوید: خوشبختانه ردیف اعتباری ملی برای کمربندی‌های استان در نظر گرفته شد و طرح کمربندی شهرهای محمودآباد- نور – رویان و ساری در دست اقدام است.

    روزانه حدود 10 درصد تردد کشور در راههای مازندران صورت می‌گیرد و نامناسب بودن زیرساخت‌های جاده‌ای سبب می‌شود تا ترافیک شهری در استان افزایش یابد. از سوی دیگر عمر جاده‌های شریانی استان گاه تا بیش از 80 سال می‌رسد و به تأکید کارشناسان، مسئله مدیریت راه و توجه به جاده‌های شریانی امری بسیار مهم است.

    عمر جاده‌های شریانی استان گاه تا بیش از 80 سال می‌رسد و به تأکید کارشناسان، مسئله مدیریت راه و توجه به جاده‌های شریانی امری بسیار مهم است

    محمد اسلامی استاندار مازندران بابیان اینکه وضعیت زیرساخت‌های جاده‌ای استان نیاز به تقویت و توسعه دارد از پیگیری طرح اتوبان ساحلی در استان خبر می‌دهد و می‌گوید: این جاده ساحلی و کناره می‌تواند هم در رونق گردشگری و هم کاهش بار ترافیک درون‌شهری نقش بسزایی داشته باشد.

    وی درعین‌حال با اشاره به عزم دولت برای بهسازی وضعیت جاده‌ای استان، چهاربانده شدن محور هراز، توجه و رسیدگی به آزادراه تهران شمال، تعریض محورهای سوادکوه و فیروزکوه را ازجمله اقدامات برشمرد.

    اسلامی درعین‌حال تصریح کرد: مازندران استانی ملی است و با توجه به حجم و شمار زیاد مسافران نیاز به توجه ملی در بخش راههای درون‌شهری و برون‌شهری دارد تا از بار ترافیکی کاسته شود.

    ترافیک کشنده و خسته‌کننده شهری در برخی شهرها ازجمله ساری طرح‌های محدوده ترافیکی را موجب شده است، طرح‌هایی که چندان در کاهش بار ترافیک موفق نبوده و همانند نوشدارویی برای پاک کردن صورت‌مسئله در دست اقدام است.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو