فونیکسریمکسبهتام

رئیس کل گمرک خبر داد

گمرک برای ثبت سفارش کالا گواهی صادر می‌کند

عصر خودرو- رئیس کل گمرک از تفاهم نامه با مناطق آزاد برای تعیین شیوه فعالیت تجار در مناطق آزاد خبر داد.

گمرک برای ثبت سفارش کالا گواهی صادر می‌کند
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از فارس ، فرود عسگری در مورد اینکه طبق مصوبه هیات وزیران قرار بود گمرک در ورودی به خروجی مناطق آزاد مستقر شود و این موضوع به غیر از منطقه آزاد اروند و ارس هنوز اجرایی نشده علت آن چیست، اظهارداشت: با مصوبه اخیر دولت کل کالاها باید از 21 فروردین امسال با ثبت سفارش انجام شود. تمامی کالاهای ورودی مناطق آزاد باید دارای ثبت سفارش باشند در این راستا با دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد تفاهم کردیم با توجه به اینکه سامانه گمرک امکان برخط گرفتن اطلاعات را دارد، گمرک به صورت سیستمی حضور داشته باشد و موضوع استقرار فیزیکی در مناطق آزاد معنا ندارد.

    * ضوابط فعالیت در مناطق آزاد به همراه ثبت سفارش مشخص شد

    رئیس کل گمرک تاکید کرد:‌ طبق تفاهم، پس از انکه افراد کالای خود در سامانه گمرک اظهار کردند، ثبت سفارش را ما فراخوان میکنیم و پس از آن ارزش و تعرفه را چک کرده و کالای وارده را تطبیق می‌دهیم تا اجازه ورود یا خروج به آن داده شود.

    * گمرک برای کالاهای مناطق آزاد گواهی صادر می‌کند

    معاون وزیر اقتصاد با بیان اینکه در این رویکرد دو اتفاق می‌افتد، گفت:‌ اول اینکه کالایی که به سرزمین اصلی وارد می‌شود برای آن پروانه الکترونیکی صادر خواهد شد؛ و دوم اینکه گواهی ورود به بانک داده می‌شود؛ بنابراین برای بانک‌های عامل در قبال کالاهایی که LC باز کرده و آنهایی که برای مصرف منطقه است گواهی ورودی  از سوی ما صادر می‌شود. کالایی که با پروانه الکترونیکی به سرزمین اصلی می‌آید بانک‌، ارز آن را تسویه می‌کند. به لحاظ اجرایی این کار تمام شده است چون هیچ کسی نمی‌تواند بدون ثبت سفارش کالایی وارد کند. خود به خود این مصوبه باعث شده که مناطق آزاد و افراد به سمت گمرک بیایند.

    * فعالان مناطق آزاد کارت بازرگانی نیاز ندارند

    عسگری در مورد اینکه بسیاری از افرادی که در مناطق آزاد مشغول فعالیت هستند کارت بازرگانی ندارند برای این موضوع چه راهکاری وجود دارد، بیان داشت: مناطق آزاد، قانون خاص دارد بنابراین بازرگان یا واحدی که در این منطقه فعالیت می‌کند طبق قوانین نیاز به کارت بازرگانی ندارد، مجوز فعالیت صادره توسط دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد به مثابه کارت بازرگانی است.

    * مجوز گمرک به تجار مناطق آزاد برای ثبت سفارش کالا

    وی یادآور شد: توافق شده این مجوز در سامانه گمرک ثبت شود و این مجوز به همراه پرفرما به سازمان توسعه تجارت می‌رود تا ثبت سفارش خود را انجام دهد و در سامانه «نیما» ارز به آن اختصاص پیدا کند. این مباحث باید اجرایی شود، راهی جز این وجود ندارد.

    *استقرار سیستمی گمرک در مناطق آزاد با مصوبه ارزی دولت

    رئیس کل گمرک عنوان کرد: طبق مصوبه سال 94 که گمرک باید در مبادی ورودی و خروجی مناطق آزاد مستقر می‌شد که بخشی از آن را پذیرفتند و با مصوبه ارزی اخیر 100 درصد کار نهایی خواهد شد زیرا ترخیص کالا در این مناطق برعهده گمرک است. برای کالایی که مصرف منطقه است گواهی می‌دهیم.

    * تعیین شیوه اخذ مالیات و حقوق ورودی در مناطق آزاد

    همچنین میزان کالایی که برای تولید به داخل منطقه می‌آید در کمیته‌ای میزان ارزش افزوده آن مشخص می‌شود تا برمبنای میزان عملیات تولید و ارزش افزوده حاصل شده از حقوق ورودی و مالیات معاف شود و کالای نهایی تولید شده نیز پس از ثبت سفارش و اظهارنامه فرایندهای خود را طی می‌کنند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
        آرشیو