فونیکسریمکسبهتام

گشتی در بازار سدان‌های ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیون تومانی بازار آزاد

چهاردرب‌ها به صف

عصر خودرو - حتماً این باور مرسوم را شنیده‌اید که قیمت خودرو در بازار آزاد قبل از عید نوروز بالا رفته و پس از آن نم‌نم فروکش می‌کند.

چهاردرب‌ها به صف
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۷:۰۰:۰۰
  • چهاردرب‌ها به صف
  • چهاردرب‌ها به صف
  • چهاردرب‌ها به صف
  • چهاردرب‌ها به صف
  • چهاردرب‌ها به صف
  • چهاردرب‌ها به صف
  • چهاردرب‌ها به صف
  • چهاردرب‌ها به صف

به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، این گفته اگر تا همین سال گذشته هم صحت داشت، در مورد نوروز 1397 اصلا نمی‌تواند صادق باشد. پس از شکستن قفل شش ماهه و باز شدن دوباره سایت ثبت سفارش خودرو در دی ماه 1396، قیمت انواع مدل‌های وارداتی رو به افزایش گذاشت و حالا در نیمه نخست اردیبهشت 97، نه‌تنها شاهد فروکش بهای خودرو در بازار آزاد نیستیم، بلکه علاوه بر افزایش‌های دوباره در بازار وارداتی‌ها، خودروهای تولید داخل نیز در حال گران‌تر شدن هستند. طی این نوشتار قصد داریم به‌روزترین گزینه‌های موجود در بازه قیمتی 100 تا 150 میلیون تومان را به‌عنوان بخش مهمی از این بازار بلبشو مورد بررسی قرار داده و نگاهی به خوب و بد هریک داشته باشیم. با خودروامروز همراه باشید.

1- کیا سراتو YD
سراتو YD یک سدان کامپکت کره‌ای است که (در مدل 2 لیتری) از پیشرانه 2 لیتری 150 اسب بخاری و 192 نیوتن‌متری با مصرف سوخت ترکیبی حدود 7.2 لیتر استفاده می‌کند. این خودرو هنوز هم یکی از گزینه‌های نسبتاً خاص بازار آزاد بوده و مدل‌های 2014 تا 2016 آن بسته به میزان کارکرد و وضعیت بدنه با بودجه 125 تا 150 میلیونی قابل خریداری هستند. سراتو YD علاوه بر چهره جذاب و علی‌رغم کاستی‌هایی همچون سواری نسبتاً خشک، ماندگاری نه‌چندان بالا و بازار دست دوم نسبتاً کم رونق، در کنار امکاناتی نظیر غربیلک فرمان سه حالته، کروز کنترل، حسگر پارک جلو و عقب، دوربین عقب، صندلی برقی راننده با حافظه، سانروف، HAC، ABS، EBD، VSM، تهویه مطبوع دو منطقه‌ای خودکار و چراغ روشنایی در روز LED از کشش و شتاب مناسب، تریم داخلی چرمی با کیفیت قابل‌قبول و صندوق بار جادار سود می‌برد و گزینه جذابی برای خانواده‌های کم‌جمعیت و جوانان به نظر می‌رسد.
2- هیوندای سوناتا YF
ششمین نسل سوناتا علی‌رغم نقاط ضعفی مثل سواری خشک، فضای ناکافیِ سر در ردیف عقب، کشش و شتاب نسبتاً ضعیف، توانست با تکیه بر طراحی داخلی ارگونومیک و تجهیزات ایمنی و رفاهی مناسبی شامل ورود بدون کلید + دکمه استارت، کروز کنترل، آینه‌های جانبی برقی با گرم‌کن، ABS، EBD، HAC، BAS، ESC، سقف پانورامیک، پرده عقب برقی و... محبوبیت خوبی بدست آورَد و هنوز در بازار آزاد وضعیت مناسبی دارد. هم‌اکنون مدل‌های 2011 تا 2014 سوناتا بسته به این‌که چقدر به سلامت بدنه و کارکرد خودرو اهمیت می‌دهید با بودجه متنوع 115 تا 150 میلیونی قابل خریداری هستند. گفتنی است که قوای محرکه این خودرو از قلب 2.4 لیتری با خروجی 177 اسب بخار و 228 نیوتن‌متر تأمین می‌شود و در یکصد کیلومتر ترکیبی 8 لیتر بنزین می‌سوزاند. سوناتا YF تا کنون به‌عنوان یک سدان چهارنفره اندازه متوسط، بسیاری از اقشار جامعه را به سمت خود کشانده، اما به نظر می‌رسد کم‌کم در حال کهنه شدن و از دست دادن جذابیت گذشته است.
3- کیا سراتو 2000 آپشنال (مونتاژی)
سراتو 2000 سایپا با آن قلب 2 لیتری 156 اسب بخاری و 194 نیوتن‌متری، جعبه‌دنده 6 سرعته خودکار و مصرف سوخت ترکیبی 7.1 لیتر این روزها به بالای مرز 100 آمده و در مدل‌های 96 و 97 از حدود 105 تا بعضاً 116 میلیون تومان نیز قیمت‌گذاری می‌شود و به درد کسانی می‌خورد که دنبال یک خودروی مناسب برای استفاده روزمره هستند. این خودرو از امکانات مناسبی مثل ورود بدون کلید + دکمه استارت، پدال‌های تعویض دنده پشت فرمان، تریم چرمی اتاق، تهویه مطبوع خودکار، GPS، حسگر پارک و دوربین عقب، چراغ جلوی خودکار، ABS، EBD و سانروف بهره‌مند بوده و علاوه بر طراحی داخلی زیبا طبق گفته مالکان کشش و سرعت عمل خوبی ارائه می‌کند، اما در مقابل به نسبت مدل وارداتی افت کیفیت محسوسی را به خود دیده و از مواردی مثل ترمزهای کاسه‌ای عقب، سیستم تعلیق کوبنده و عایق‌بندی نامناسب اتاق رنج می‌برد.
4- مزدا 3
زیر کاپوت مزدا 3 نسل دو، پیشرانه 4 سیلندر خطی 2 لیتری با توان 147 اسب بخار و گشتاور 187 نیوتن‌متر و جعبه‌دنده 5 سرعته خودکار آرمیده است. عمده محبوبیت این خودرو بواسطه نقاط قوتی همچون هماهنگی بسیار خوب پیشرانه و جعبه‌دنده، کیفیت ساخت بالا، استهلاک کم، طراحی ظاهری عامه پسند و تجهیزات مناسبی (در تیپ 4) شامل چرخش چراغ‌های جلو با زاویه فرمان، سانروف سه حالته، ورود بدون کلید + دکمه استارت، فرمان الکتروهیدرولیک، ABS، EBD، BA، تهویه مطبوع دوگانه خودکار، تنظیم ارتفاع صندلی راننده، حسگر نور و باران، پدال‌های تعویض دنده پشت فرمان و ... شکل گرفته و معایبی مثل کمتر بودن کیفیت مونتاژ به نسبت برخی خودروهای وارداتی، قدیمی بودن و قیمت بالای لوازم یدکی، کمتر در سرنوشت آن تأثیر داشته‌اند. مدل‌های 1391 تا 95 مزدا 3 تیپ 4 این روزها در بازار آزاد بسته به شرایط مختلف با بهای 105 تا 135 میلیون تومان می‌ارزند، اما دو مدل 1396 و 97 با شرایط مشابه بین 135 تا 150 میلیون تومان قیمت گذاری می‌شوند.
5- رنو فلوئنس E4
یکی از گزینه‌های نسبتاً خاص این محدوده قیمتی رنو فلوئنس است که در تیپ E4 (فول) از امکاناتی نظیر صندلی‌های چرمی، گرم‌کن صندلی‌های جلو، ورودن بدون کلید + دکمه استارت، سیستم صوتی حرفه‌ای Bose، سانروف، حسگر پارک عقب، دوربین عقب و جلو، فرمان برقی، کارت هوشمند رنو، ABS، EBD، EBA، ESP، TCS و کروز کنترل بهره‌مند بوده و از قلب 4 سیلندر خطی 2 لیتری با توان و گشتاور به ترتیب 143 اسب بخار و 195 نیوتن‌متر و مصرف سوخت ترکیبی 8 لیتر نیرو می‌گیرد. این فرانسوی کم‌حرف گرچه ظاهر چندان زیبایی نداشته و با دکوراسیون نه چندان جذاب فضای داخلی و بازار دست دوم ضعیف دست به گریبان است، اما بواسطه امکانات مناسب، کیفیت و ماندگاری بالای بخش فنی، سامانه تعلیق کارآمد و کابین راحت و جادار می‌تواند سدان مناسبی برای چهار یا پنج نفر باشد. در حال حاضر مدل‌های 2014 تا 2017 فلوئنس با بهای حدوداً 120 تا 140 میلیون تومانی در دسترس بوده و معمولاً هم در وضعیت خوبی به سر می‌برند.
6- میتسوبیشی لنسر 1.8 خودکار
لنسر یکی از اصیل‌ترین انتخاب‌هایی است که امروز با مدل 2014 و 2015 و برچسب قیمت 125 تا 150 میلیون تومانی در دسترس مشتریان بازار آزاد قرار دارد. این سامورایی کهنه‌کار (در نسخه 1.8) قلبی 1.8 لیتری با قدرت 138 اسب بخار و گشتاور 176 نیوتن‌متر در سینه دارد و با کمک جعبه‌دنده CVT در یکصد کیلومتر ترکیبی تنها 6.6 لیتر بنزین می‌طلبد. به همه این‌ها ABS، EBD، BA، ASC، TC، ورون بدون کلید + دکمه استارت، آینه‌های جانبی تمام‌برقی با گرم‌کن، روکش چرمی صندلی‌ها، سانروف، حسگر پارک و دوربین عقب، پدال‌های تعویض دنده پشت فرمان، چراغ جلوی خودکار هماهنگ با زاویه فرمان و تهویه مطبوع خودکار را نیز اضافه کنید که در کنار هندلینگ بسیار خوب، سواری نرم، کیفیت مونتاژ و ماندگاری بالا و کابین جادار سعی دارند نقاط ضعفی همچون لوازم یدکی گران، بازار دست دوم نه‌چندان پررونق و ارتفاع نسبتاً کم کف خودرو از سطح زمین را جبران کرده و طعم خاص و لذت‌بخشی را به کام راننده و سرنشینان بچشانند.
7- هیوندای اِلانترا MD
دیگر سدان کره‌ای این فهرست یعنی الانترا MD مجموعه فنی شامل پیشرانه 4 سیلندر 1.8 لیتری 148 اسب بخاری و 178 نیوتن‌متری، جعبه‌دنده 6 سرعته خودکار تیپ‌ترونیک، مصرف سوخت ترکیبی 7.5 لیتر و امکاناتی نظیر کروز کنترل، تریم داخلی چرمی، گرم‌کن صندلی‌های جلو و عقب و غربیلک فرمان، ورود بدون کلید + دکمه استارت، تهویه مطبوع دوگانه خودکار، آینه‌های جانبی تمام‌برقی با گرم‌کن، ABS، EBD، ESC، BA، VSM و سانروف را گردهم آورده و با توجه به صندوق بار جادار و طراحی نسبتاً جذاب می‌تواند گزینه قابل تأملی برای خریداران باشد؛ البته اگر بتوانند با مسائلی مثل کشش و شتاب نه‌چندان خوب و ماندگاری ضعیف قطعات کابین کنار بیاییند. در حال حاضر مدل‌های 2014 تا 2016 الانترا MD با بودجه متنوع 110 تا 145 میلیون تومانی قابل خریداری بوده و معمولاً هم کارکردی کمتر از 100 هزار کیلومتر دارند؛ البته با کف بودجه احتمال یافتن نمونه‌های تمیز و بی‌رنگ بسیار کمتر است.
8- اِم‌جی 6
اگر به داشتن یک خودروی کمیاب علاقه‌مند هستید و مشکلی با بازار دست دوم ضعیف و کمبود نسبی قطعات یدکی مشکلی ندارید، اِم‌جی 6 یکی از بهترین انتخاب‌ها در این بازه قیمتی است. این دورگه انگلیسی-چینی از پیشرانه 1.8 لیتری توربو 160 اسب بخاری و 215 نیوتن‌متری با مصرف سوخت ترکیبی 9 لیتر استفاده می‌کند و مدل‌های 2014 تا 2016 سرحال و تمیز آن بین 100 تا حداکثر 130 میلیون تومان می‌ارزند. اِم‌جی 6 به لیست بلندی از امکانات ایمنی و رفاهی شامل تریم چرمی کابین، صندلی برقی 6 جهته راننده با تنظیم گودی کمر، ایزوفیکس، ABS، BA، EBD، TCS، DSC، نمایشگر لمسی 7 اینچی داشبورد، شیشه‌های ضد UV، حسگر پارک جلو و عقب، دوربین عقب، محفظه خنک‌کننده داخل زیر آرنجی، آینه مرکزی الکتروکرومیک و... تجهیز شده و به قیمت مناسب لوازم یدکی و استهلاک نسبتاً کم قطعات فنی خود می‌نازد. البته پیش از خرید باید معایبی نظیر سروصدا و خرابی احتمالی اجزای کابین و عایق بندی ضعیف این قسمت را هم مدنظر قرار داد.
کلام آخر
در پایان بد نیست به دو نکته اشاره کنیم. نخست این که در محدوده 100 تا 150 میلیون تومان علاوه بر موارد بالا، خودروهای زیادی مثل تویوتا کمری مدل 2007 تا 2009، ب‌ام‌و سری 5 مدل 2005 تا 2008، نیسان تیانا مونتاژی، هوندا سیویک مدل 2013، مرسدس بنز کلاس C مدل حوالی 2007، هیوندای اَکسنت مونتاژی و وارداتی، هیوندای آزرا مدل 2010 و 2011 و... نیز جای می‌گیرند که البته به دلیل مواردی مثل ارزش نداشتن در برابر رقم پرداختی، قدیمی بودن، کارکرد بسیار بالا، بازار دست دوم راکد و مشکلات نگهداری سهم کمتری از معاملات را به خود اختصاص داده و بیشتر به درد افرادی می‌خورند که سلیقه و ملاک‌های خاصی برای خرید خودرو داشته و شاید مسائلی مثل سطح آپشن‌ها و هزینه‌های نگهداری برایشان در اولویت چندم قرار می‌گیرد. نکته دوم هم آن که متأسفانه به دلیل افزایش بهای پیاپی خودروهای وارداتی، می‌بینیم که برخی خودروهای جدید که روزگاری با مدل یک تا دو سال قبل در این محدوده جای می‌گرفتند، امروز به مدل بیش از سه سال پیش تنزل کرده و نه‌تنها عملاً تمامی انتخاب‌ها در حال قدیمی‌تر شدن هستند بلکه برخی گزینه‌هایی که پیش از این زیر مرز 100 بودند، هم‌اکنون بیش از این رقم قیمت‌گذاری می‌شوند.

* نوشته: امین قوام

برچسب ها
کرمان موتوراکستریم