فونیکسریمکسبهتام

تاکسیداران ساوجی در انتظار اعلام کرایه های ۹۷

عصر خودرو- همگام با سایر شهرهای کشور،‌ این روزها موضوع افزایش نرخ کرایه حمل و نقل درون شهری و به طور مشخص در بخش های تاکسی و اتوبوسرانی سوژه بحث مسئولان،‌ رانندگان و شهروندان است.

تاکسیداران ساوجی در انتظار اعلام کرایه های ۹۷
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایرنا،‌ اکنون رانندگان تاکسی و دارندگان اتوبوس های بخش خصوصی منتطر تصمیم گیری نهایی در خصوص رقم افزایش نرخ کرایه ها در سال 97 هستند و این مساله به خصوص برای اتوبوس ها که چند سال است با یک نرخ تقریبا ثابت خدمات ارائه می کنند،‌ جذابیت بیشتری دارد.
    البته نباید فراموش کرد که تصمیم گیر نهایی در این خصوص در چارچوب قانون است و در ساوه هم مسئولان منتظر ابلاغ نهایی میزان افزایش کرایه ها هستند اما آنچه مسلم است،‌ افزایش کرایه ها تابعی از نرخ تورم اعلامی مرکز آمار ایران خواهد بود.
    رانندگان تاکسی ساوه نیز منتطر ابلاغ نرخ های جدید هستند ولی در عین حال افزایش 10 درصدی را متناسب با هزینه های استهلاک خودرو و نیز تامین معیشت خانواده های خود،‌ نمی دانند.
    کریم پور از رانندگان تاکسی ساوه گفت: کار بر روی تاکسی را از روی ناچاری انجام می دهم و همیشه در آخر هر ماه برای هزینه های زندگی با مشکلاتی مواجه هستم.
    وی افزود:‌ به نظر من افزایش 10 درصدی نرخ ها دردی را از تاکسیداران دوا نمی کند چرا که به طور مثال مسیر میدان امام خمینی (ره) تا انتهای خیابان طالقانی با 800 تومان به ازای هر مسافر طی می شود که در صورت افزایش 10 درصدی به 880 تومان می رسد که ناکافی است.
    بهمن یوسفی،‌ راننده تاکسی دیگری است که علاوه بر ناکافی دانستن افزایش 10 درصدی کرایه،‌ به گرانی لوازم یدکی خودرو و افزایش هزینه های نگهداری و تعمیر تاکسی ها اشاره کرد و گفت: در سال جدید نرخ اقلام مصرفی مانند لنت ترمز،‌ فیلتر،‌ روغن موتور نسبت به قبل بیشتر شده و حتی فراتر از 10 درصد است این در حالی است که در حال سپری شدن دومین ماه از سال 97 هستیم و ما همچنان با نرخ پارسال مسافر جابجا می کنیم.
    رحیم علی پور نیز علاوه بر تایید مطالب اظهار شده از سوی همکارانش به ورود مسافربرهای شخصی و تداخل در فعالیت آنها اشاره کرد و گفت: اکنون خودروهای شخصی زیادی را می توان مشاهده کرد که با نصب یک تابلوی آژانس در مسیرهای تعیین شده برای تاکسی ها اقدام به مسافرکشی می کنند و حتی شاهد تردد تاکسی های سایر خطوط در خط های دیگر هستیم که باید تاکسیرانی و پلیس راهور به طور جدی به این مساله ورود و از فعالیت این گونه خودروها که باعث کاهش درآمد و افت ساعات کاری تاکسی ها می شوند،‌ جلوگیری کند.
    مهدی محمدی که راننده یکی از اتوبوس های درون شهری است،‌ میزان کرایه دریافتی اتوبوس ها را بسیار پایین می داند.
    وی گفت: اکنون برای هر سفر درون شهری حدود 330 تومان از مسافر دریافت می شود که رقم نازلی است و ضرورت دارد با توجه به اینکه این ناوگان متعلق به بخش خصوصی است،‌ در کرایه ها تجدید نظر شود تا کار با این وسایل نقلیه عمومی توجیه پذیر باشد.
    وی ادامه داد: بیشتر اتوبوس ها در نیمه های روز فقط با چند نفر مسافر در شهر تردد می کنند که در مقایسه با مخارجی مانند سوخت و استهلاک وسیله نقلیه توجیهی ندارد.
    شهروندان ساوجی هم در مورد افزایش کرایه تاکسی ها به میزان 10 درصد تا حدی نظر موافق دارند و رانندگان ناوگان حمل و نقل عمومی را شایان حمایت می دانند.
    اکبر خدایاری در این خصوص گفت: کرایه تاکسی در شهر ساوه نسبت به شهرهای بزرگی چون تهران،‌ مشهد و شیراز معقول به نظر می رسد و اگر نرخ تورم را در نظر بگیریم، افزایش 10 درصدی، زیاد به نظر نمی رسد.
    وی افزود: رانندگان تاکسی هم بخشی از این جامعه هستند و باید امرار معاش کنند؛‌ اکنون بالاترین نرخ سفر درون شهری هر فرد با تاکسی در ساوه کمتر از 10 هزار ریال است و نیاز برای بهبود معیشت رانندگان چاره اندیشی شود.
    الف - صباحی یکی از دیگر شهروندان ساکن ساوه نیز معتقد است: وقتی با فقط 40 هزار ریال پرداختی به آژانس های تاکسی از اول شهر تا انتهای آن را می توان پیمود به نظرمی رسد نرخ ها در ساوه حتی با فرض افزایش 10 درصد،زیاد گران نیست.
    دیگر شهروند ساوجی در این مورد نظری متفاوت دارد و معتقد است که میزان پرداختی با خدمات ارائه شده باید همخوانی داشته باشد.
    مجید یاوری افزود: بیشتر تاکسی های درون شهری ساوه فرسوده و دارای نظافت مناسبی نیستند و متاسفانه رانندگان تاکسی نسبت به این مقوله اهمیت چندانی نمی دهند از این رو لازم است اگر افزایشی در نرخ ها لحاظ می شود‌ مراجع و متولیان حمل و نقل درون شهری،‌ تاکسیداران را ملزم کنند که دست کم روکش صندلی ها را تعویض کنند و در نظافت وسیله نقلیه خود کوشا باشند.
    وی همچنین از تردد نکردن تاکسی ها در شهر ساوه به خصوص در ساعت ظهر و نیمروز انتقاد کرد و گفت: بارها در ساعات یاد شده منتظر تاکسی مانده ام اما خبری از آنها نبود و اغلب ناچار شدم از خودروهای مسافربر شخصی به صورت دربستی برای رسیدن به مقصد استفاده کنم.
    رئیس شورای اسلامی شهر ساوه نیز در این خصوص‌ گفت: در اوایل اسفند پارسال شورای شهر در مورد افزایش نرخ کرایه حمل و نقل ناوگان عمومی درون شهری به توافق رسید و بر اساس لایحه ای که برای کمیته انطباق فرمانداری ارسال و‌ رقم 10 درصد افزایش قیمت برای تاکسی و اتوبوس ها در نظر گرفته شد.
    سعید کریمی اظهار کرد: تفاوتی که در لایحه پیشنهادی نسبت به قبل ایجاد شده مربوط به تک نرخی شدن کرایه های تاکسی و اتوبوس است.
    وی افزود: افزایش 10 درصدی پیشنهاد شده از سوی شورای شهر ساوه نسبت به قیمت کارتخوان ها اعمال شده و در سال جدید دیگر شاهد کرایه های 2 نرخی (کارتی و نقدی) نخواهیم بود.
    معاون امور عمرانی فرمانداری ساوه نیز گفت: لایحه افزایش نرخ کرایه های تاکسی و اتوبوس از سوی شورای شهر ارسال و از سوی کمیته انطباق فرمانداری در حال بررسی است.
    مهدی الیاسی اظهار کرد: با اینکه اعضای کمیته انطباق فرمانداری و نیز مراجعی مانند شهرداری و شورای شهر با کلیت افزایش پیش بینی شده کرایه ها موافقت دارند اما برای اجرایی شدن نرخ های جدید،‌ منتظر ابلاغ دستورالعمل از سوی وزارت کشور هستیم.
    وی افزود: امید است به زودی این ابلاغیه از سوی وزارت کشور به فرمانداری ها ابلاغ شود زیرا رانندگان تاکسی در زمره اقشار کم درآمد جامعه هستند و لازم است همگام با نرخ تورم امسال،‌ میزان درآمد آنها نیز افزایش یابد.
    الیاسی گفت: نرخ کرایه اتوبوس های شهر ساوه در چند سال اخیر ثابت بوده است اما هرگونه افزایش میزان کرایه دریافتی در چارچوب قانون انجام می گیرد.
    رئیس سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری ساوه نیز گفت: امید است هر چه زودتر تکلیف افزایش قیمت ها و نیز انطباق رقم افزایشی با نرخ تورم روشن شود.
    علی اصغر آرمیده گفت: یکی از مشکلاتی که در زمینه کرایه تاکسی و اتوبوس در شهر ساوه با آن مواجه هستیم،‌ 2 نرخی بودن کرایه ها بر اساس کارت های الکترونیکی و پول نقد است و به همین دلیل در مکاتبه شهرداری با شورای اسلامی شهر،‌ پیشنهاد تک نرخی شدن این قیمت ها اعلام شده و شورای شهر نیز با آن موافقت کرد.
    وی گفت: حداکثر درآمد رانندگان تاکسی در شهر ساوه روزانه 500 هزار ریال است که با احتساب مخارجی مانند استهلاک خودرو،‌ سوخت و سایر هزینه های زندگی به سختی می تواند کفاف زندگی آنها را بدهد.
    آرمیده گفت: در لایحه پیشنهادی امسال برای افزایش نرخ کرایه ها،‌ برای هر سفر درون شهری با اتوبوس 300 ریال افزایش در نظر گرفته ایم به طوری که نرخ کرایه اتوبوس های درون شهری از سه هزار و 300 ریال به سه هزار و 600 ریال افزایش خواهد یافت البته این مساله مشروط به موافقت کمیته انطباق فرمانداری است.
    رئیس سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری ساوه اظهار کرد: اکنون در شهر ساوه افزون بر 850 دستگاه تاکسی و حدود 100 دستگاه اتوبوس درون شهری فعالیت می کنند که با وجود این حجم از وسایل نقلیه عمومی،‌ به نظر می رسد ظرفیت شهر اشباع شده است.
    وی ادامه داد: شهرداری و تاکسیرانی برنامه ای برای صدور مجوزهای جدید تاکسی ندارند و به جای این موضوع،‌ مقرر شده بر روی فراگیر شدن فرهنگ استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی کار شود که هم کاهش بار ترافیکی و آلایندگی شهر را به دنبال دارد.
    آرمیده تصریح کرد: با فراگیر شدن استفاده از وسایل نقلیه عمومی،‌ درآمدزایی بیشتری برای مالکان تاکسی و اتوبوس های درون شهری ایجاد می شود.
    شهر ساوه دارای افزون بر 230 هزار نفر جمعیت است و در سال های اخیر 22 منطقه حاشیه ای و سکونتگاه غیررسمی به آن الحاق شده است.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط