فونیکسریمکسبهتام

ترافیک روان در اولین روز اجرای طرح ترافیک جدید

عصر خودرو- دیروز نخستین روز از اجرای طرح ترافیک جدید در پایتخت بود، براساس سهمیه‌های پیش‌بینی شده ۱۰۳ هزار خودرو می‌توانستند دیروز وارد محدوده مرکزی شوند. ترافیک اما روان بود و طبق مشاهدات میدانی، خودروها برای تردد در این منطقه با مشکل ویژه‌ای روبه‌رو نبودند.

ترافیک روان در اولین روز اجرای طرح ترافیک جدید
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایران  ، آن‌طور که سرهنگ عابدی، جانشین رئیس پلیس راهور می‌گوید هیچ تغییر محسوسی در روز اول اجرای طرح در سطح شهر مشاهده نشده و وضعیت بار ترافیکی تقریباً مشابه روزهای عادی بوده است. وی البته می‌گوید: «از آنجا که روز اول اجرای طرح با روز شنبه مصادف شده و این روز نیز برخلاف سایر روزهای هفته، بار ترافیکی سبک‌تری دارد، نمی‌توان درباره تبعات طرح نظر قطعی داد. چراکه ممکن است در روزهای آینده، شرایط جدید، موجب افزایش یا کاهش بار ترافیکی شود.

    وی درباره فرجه 15 روزه‌ای که برای ورود‌کنندگان غیرمجاز به محدوده طرح در نظر گرفته شده، می‌گوید: رانندگانی که ندانسته یا ناآگاهانه وارد محدوده طرح می‌شوند، تا پایان اردیبهشت ماه فرصت دارند در سامانه شهرداری ثبت‌نام کنند. اگر این اتفاق نیفتد، همه جریمه‌ها اعمال خواهد شد. محتوای پیامک ارشادی که برای رانندگان ارسال می‌شود، به این شرح است:
    «مالک خودرو به شماره.... شما وارد محدوده طرح ترافیک شده‌اید و مجوز ورود ندارید لطفاً به سایت مراجعه کرده و نسبت به ثبت‌نام و شارژ حساب کاربری خود اقدام کنید در غیر این صورت علاوه بر جریمه ورود، جریمه عوارض هم از شما کسر می‌شود.»

    سرهنگ عابدی اضافه می‌کند: «هنوز نمی‌توان وضعیت مثبت یا منفی طرح جدید را ارزیابی کرد، چراکه بخشی از خلوتی بار ترافیکی دیروز مربوط به شهروندانی بود که اطلاعات زیادی برای ورود به محدوده طرح نداشتند و بخشی دیگر نیز مسافرت بودند، اما طی روزهای آینده، می‌توان درباره اجرای طرح جدید با توجه به تغییرات ویژه‌ای که نسبت به سال‌های گذشته پیدا کرده، قضاوت کرد.»

    تنها یک روز از اجرای طرح ترافیک جدید گذشته، اما حاشیه‌های ثبت‌نام و سهمیه‌بندی‌ها که قرار بود در طرح جدید، تا حدود زیادی محدود شود و البته نسبت به سال قبل، 50 درصد هم کاهش داشت، همچنان ادامه دارد. از جمله اصلی‌ترین انتقادات به فعالیت سامانه ثبت‌نام متقاضیان طرح، برمی‌گردد که دیروز با وقفه‌های متعددی مواجه بود، تا جایی‌که حتی برخی سایت‌های خبری به اعتراض کابران اشاره کرده و خبر از مسدود شدن سامانه برای ساعاتی دادند، این وضعیت البته به علت حجم ترافیک، هر از چند ساعت تکرار می‌شد. جالب اینکه برخی خبرها به شکل مستقیم به خطای سیستمی طرح اشاره داشته و معتقد بودند که افراد تنها به ازای هر بار ورود و خروج به محدوده طرح ترافیک، هزینه می‌پردازند که این هزینه شامل ورود به محدوده زوج و فرد نمی‌شود و به عبارتی برای رانندگان، ورود به این محدوده رایگان محسوب می‌شود.

    البته پیش از این قرار بود تا برای ورود به محدوده زوج و فرد نیز از شهروندان، هزینه‌ای مجزا دریافت شود که این طرح با مخالفت پلیس مواجه و رد شد. اگرچه امکان پولی شدن محدوده زوج و فرد نیز دور از ذهن نیست و ممکن است که در آینده‌ای نه چندان دور که سه ماه به صورت آزمایشی درنظر گرفته شده، رانندگان مجبور به پرداخت عوارض بشوند.

    هم‌اکنون اگر راننده‌ای حسابش را به میزان کافی شارژ نکرده باشد، درصورت ورود به محدوده زوج و فرد هم جریمه خواهد شد.

    براساس این گزارش، طرح ترافیک جدید در روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت 6:30 تا 19 اجرا می‌شود. این طرح علاوه بر روزهای جمعه و تعطیلات رسمی، در روزهای پنجشنبه نیز اجرا نخواهد شد و ورود به محدوده طرح ترافیک در این روزها برای عموم شهروندان آزاد و رایگان است.
    امسال به‌هیچ‌وجه فروش سالانه و یکجای طرح ترافیک وجود ندارد و نرخ عوارض تردد در محدوده طرح ترافیک برای هر روز براساس نوع معاینه فنی خودرو و ساعات ورود و خروج محاسبه می‌شود.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو