فونیکسریمکسبهتام

اختصاصی «عصرخودرو»

۸ تصادف که دنیای موتور‌اسپرت را برای همیشه دگرگون کردند

عصر خودرو- حوادث جدی بخشی جدایی‌ناپذیر از مسابقات اتومبیلرانی است؛ مسابقاتی که با سرعت و شتاب همراه بوده، همواره احتمال خطرناک‌ترین برخوردها در آنها بالاست.

۸ تصادف که دنیای موتور‌اسپرت را برای همیشه دگرگون کردند
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرخودرو»، همین مسئله سبب شده تا ایمنی و پایداری خودروها، بخشی مهم از طراحی و مهندسی خودروهای مسابقه‌ای باشد و به تدریج همین تکنولوژی‌های برتر که برای افزایش ایمنی رانندگان حرفه‌ای پدید آمده، به خودروهای خیابانی نیز سرایت کند. با این حال هنوز هم مرگ و میر در مسابقات اتومبیلرانی دیده می‌شود و گاهی این حوادث به قدری مهم هستند که صحنه را برای همیشه تغییر می‌دهند. در برخی موارد تعداد قربانیان بهت‌آور است و گاهی نیز از دست دادن راننده‌ای ارزشمند و اسطوره‌ای، جهان موتوراسپرت را برای همیشه داغدار می‌کند. در این مطلب قصد داریم تا 8 تصادف مرگبار که جهان موتوراسپرت را دگرگون کردند، معرفی کنیم.

    لمان 1955
    تصادف مرگباری که در مسابقات لمان سال 1955 رخ داد، سبب شد تا سوئیس، آلمان، فرانسه و اسپانیا مسابقات اتومبیلرانی جدی را در خاک کشورشان ممنوع اعلام کنند و قوانین ایمنی و پیست لمان تغییر کند! همین دو مورد کافی است تا شدت این حادثه غم‌انگیز برای شما روشن شود. در این تصادف 84 نفر جان دادند که در این میان فقط یک نفر، Pierre Levengh راننده و باقی تماشاچی بودند. او که راننده مرسدس بنز بود، برای مدت 2 ساعت در جایگاه دوم قرار داشت و هنگامی که سعی داشت تا از خودرویی که مسیرش را سد کرده بود بگذرد، با آن برخورد کرده، با سرعت بیش از 240 کیلومتر در ساعت به سمت تماشاگران پرتاب شد.

     

    مرگ Mark Donohue
    بسیاری مارک دانوهیو را به خاطر موفقیت‌هایش در مسابقات Can-Am می‌شناسند. او توانست در ‌‌سال 1973 در تمامی مسابقات این سری پیروز شود و رکوردی خیره‌کننده به جا بگذارد که لقب قاتل Can-Am را برایش به ارمغان آورد. با این حال او سابقه موفقیت در نسکار و ایندی 500 را نیز داشت. علاوه بر این مسابقات IROC و فرمول یک را نیز امتحان کرد. متاسفانه فرمول یک برای او خوش‌یمن نبود و در یک دور آزمایشی در بلژیک، تایر خودرویش ترکید‌، با گاردریل برخورد کرد تا به خاطر ضربه مغزی جان دهد. بسیاری او را از آخرین رانندگانی می‌دانستند که تنظیمات خودرو را خودش به همراه تیم فنی انجام می‌داد.

     

    مرگ Gilles Villenueve
    اگر آیرتون سنا برترین راننده تاریخ فرمول یک است، ژیل ویلنو نیز مستعدترین راننده‌ای است که مرگ نگذاشت به آنچه استحقاقش را داشت برسد. او در سال 1978 تنها پس از 2سال از آغاز رانندگی حرفه‌ای، با تیم فراری به مقام دوم دست یافت. همه نگاه‌ها متوجه این راننده جوان و ریسک‌پذیر بود که به سرعت قله‌های ترقی را پیموده بود. در سال 1982 و در گراندپری بلژیک بود که در دور تمرینی با سرعت 220 کیلومتر در ساعت با خودرو جلویی برخورد کرده و به هوا برخاست. خودرو شدیدا با سطح پیست برخورد کرده، ویلنو از خودرو به سمت گاردریل پرتاب شد. مرگ ویلنو ایتالیا و کانادا را در ماتم فروبرد.

     

    مرگ Henri Toivonen
    پایان‌بخش لیست ما حادثه‌ای است که به یک دوران طلایی در مسابقات رالی خاتمه داد. از اواخر دهه 70 و با مطرح‌شدن قوانین جدید مسابقات رالی، گروه B شکل گرفت که در آن خودروهایی بسیار قدرتمند و سریع که اکثرا دودیفرانسیل و موتور وسط بودند، با یکدیگر به رقابت می‌پرداختند. در این میان تیم لانچیا در فصل 1986 قصد داشت با دلتا S4 دودیفرانسیل، قهرمانی را از پژو و آئودی پس بگیرد و برای همین راننده جدیدی با نام هنری تایوونن را به خدمت گرفت. این فصل در کل پر از حوادث و حواشی نگران‌کننده شد، اما مرگ تایوونن در کورسیکا و رالی تور دو کورس بود که سبب شد نگرانی‌ها شدیدا افزایش یافته، گروه B کلا از تقویم مسابقات حذف شده، قوانین رالی شدیدا تغییر کند.

     

    مرگ Bruce McLaren
    بسیاری بروس مک‌لارن را از تاثیرگذارترین چهره‌های جهان فرمول یک می‌دانند که تیمی که در دهه 60 با نام خودش بنا نهاد، هنوز هم در پیست افتخارآفرینی می‌کند. با آنکه بسیاری فعالیت حرفه‌ای بروس را با مقام‌های کسب شده در فرمول یک می‌شناسند، اما او در مسابقات لمان نیز خوش درخشید و همین کافی بود تا تیمش را برای حضور در Can-Am در فصل Can-Am آماده کند که با پیروزی در تمامی مسابقات همراه شد. با این حال وی در سال 1970 و هنگامی که خودرویش در یک دور تمرینی برای آزمایش شکل جدید بدنه با دیواره برخورد کرد، درگذشت.

     

    مرگ Roland Ratzenberger
    بسیاری مرگ آیرتون سنا را مهم‌ترین و تلخ‌ترین واقعه فصل 1994 مسابقات فرمول یک می‌دانند. اما متاسفانه دقیقا یک روز پیش از مرگ سنا بود که یک راننده تازه‌کار با نام رولن راتزنبرگر نیز درگذشت. راتزنبرگر تازه‌کار در همان فصل برای حضور در 5 مسابقه قراردادی امضا کرده بود و توانست نتایج خوبی نیز بگیرد و بسیاری به موفقیت این راننده مستعد امید داشتند. او در دور تمرینی پیست ایمولا و هنگامی که خودرویش آسیب دیده بود، سعی کرد تا دور آخر را به پایان ببرد که اسپویلر جلو خودرویش جدا شده، به زیر خودرو کشیده شد و خود خودرو نیز با سرعت 315 کیلومتر در ساعت به دیواره برخورد کرد.

     

    مرگ Ayrton Senna
    در سال 2009 در یک نظرسنجی، آیرتون سنا برترین راننده تاریخ فرمول یک لقب گرفت. این اسطوره برزیلی اعجوبه زمان خود بود که بسیاری همانند آلن پروست و مایکل شوماخر در سایه او قرار داشتند. در مسابقه سن‌مارینو در پیست ایمولا در سال 1994 اما سنا در موقعیتی قرار داشت که باید به هر قیمتی مسابقه را با پیروزی تمام می‌کرد. اما این واقعه هیچ‌گاه رخ نداد و سنا هرگز از خودرو هوندا-مک‌لارن خود زنده بیرون نیامد. وی پس از برخورد با دیواره پیست با سرعت 210 کیلومتر در ساعت، به خاطر ضربه‌ای که به سرش وارد شده بود، در دم جان داد.

     

    مرگ Dale Earnhardt
    قطعا دیل ارنتهارت یکی از برترین رانندگان تاریخ نسکار است که خودرو سیاه‌رنگش همیشه برای بقیه رقبا موجب رعب و وحشت بود. او در طول دوران حرفه‌ای خود 76 مسابقه و 7 فصل را پیروز شد. در سال 2001 هنگامی که 50‌سال داشت و تقریبا به پایان دوران حرفه‌ای خود رسیده بود، در مسابقه دیتونا 500 و در دور آخر، در جایگاه سوم قرار داشت که خودرویی از پشت با سپر عقبش برخورد کرده، پس از چرخیدن با دیواره پیست با سرعت 260 کیلومتر در ساعت برخورد کرد. متاسفانه تلاش‌ها برای نجات وی کافی نبودند و ارنتهارت در مقابل چشمان پسرش که هم‌تیمی‌اش نیز بود، جان داد.

     

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط