فونیکسریمکسبهتام

افزایش تلفات جاده‌ای پس از ۱۰ سال سیر نزولی

عصر خودرو- بنابر اعلام سازمان پزشکی قانونی کشور در سال ۱۳۹۶، ۱۶ هزار و ۲۰۱ نفر در سوانح رانندگی کشور جان خود را از دست داده‌اند و این آمار رشد ۱.۷ درصدی را نسبت به سال گذشته نشان می‌دهد.

افزایش تلفات جاده‌ای پس از ۱۰ سال سیر نزولی
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، چند سالی است که آمار کشته‌های تصادفات جاده‌ای در کشور با سیر نزولی همراه شده است و در تصادفات جاده‌ای و درون شهری با میزان تلفات کمتری مواجه هستیم.

    حال با بر اساس آمارها و مشاهدات متوجه می‌شویم که با گذشت 10 سال این روند خوب نزولی تصادفات جاده‌ای به یک باره افزایش یافته است، به طوری که بنابر اعلام سازمان پزشکی قانونی کشور میزان مرگ و میر و تلفات حوادث جاده‌ای و درون شهری 1/7 درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته است.

    در سال 86 بود که تلفات جاده ای 22 هزار و 918 نفر اعلام شد و این تعداد سال بعد به 23 هزار و 363 نفر افزایش یافت، بعد از سال 87 بود که تلفات جاده‌ای هر سال نسبت به سال گذشته کمتر شد تا اینکه آمار منتشره از سوی سازمان پزشکی قانونی کشور که گواه کشته شدن 16 هزار و 261 نفر در سال 96 را می دهد، اعلام شد.

    سال‌ها می‌گذرد و همه اعم از مسئولان و افراد جامعه به دنبال علت این تصادفات هستند. برخی‌‌ها از خودروها و کیفیت آن‌ها می‌گویند، برخی دیگر هم از جاده‌های کشور که مناسب رانندگی نیستند و اوضاع نابسامانی دارند، گله‌مند هستند. مسئولان نیز عواملی چون حواس پرتی رانندگان، سرپیچی و تخطی از قوانین را علت تصادفات می دانند.

    این افزایش یکباره تعداد تلفات در حوادث رانندگی بعد از گذشت 10 سال می‌تواند یک زنگ خطری برای مسئولان مربوطه به امر راهنمایی و رانندگی باشد، چرا که مهمترین مسئله حفظ جان افراد جامعه است.

    حال باید تدابیر لازمی که باعث کاهش این تلفات هستند، اتخاذ شود. جریمه‌های سنگین، برخورد قاطع پلیس با متخلفان، ترمیم جاده‌ها و بالا بردن کیفیت خودروهای موجود در کشور از این دست راه‌ها برای کاهش سوانح رانندگی است.

    سه راهکار کلی می‌تواند در کم شدن این سوانح به کار گرفته شود و به کارگیری این راهکارها نقش پر رنگی در کاهش تلفات جاده‌ای و درون شهری ایفا می‌کند که این موارد به شرح زیر است:
    الف) راهکارهای مرتبط با انسان

    ایجاد بستر فرهنگی صحیح رانندگی برای نسل های بعد
    آموزش صحیح قوانین به نسل حاضر و تفهیم دقیق نکات ایمنی به آن‌ها
    قدرتمند بودن پلیس و قوانین در برخورد با متخلفان و اجرای دقیق قانون
    آموزش همگانی توسط رسانه ها به صورت مداوم و پیگیر در همه رده ها
    ب)راهکار های مرتبط با راه و راهسازی

    ایمن نمودن جاده‌ها طبق استاندارد های جهانی
    افزایش راه‌ها و جاده‌های مواصلاتی بین شهری با ملاک و ارزش‌های استاندارد جهانی
    گرفتن قرامت از سوی راهسازانی که تصادفات رخ داده در جاده‌های ساخته شده به دست آن‌ها نقش داشته است که مقصر اعلام شده جاده است.
    ج) راهکارهای مرتبط با خودروسازان

    ساخت خودروهای با کیفیت و ترازبندی بالا با معیارها و ارزش‌های روز دنیا
    ایجاد فضای رقابتی بین خودروسازان با سایر تولید کنندگان داخلی و حتی خارجی
    گرفتن قرامت از سوی خودروسازانی که خودرو ساخته شده آن‌ها در تصادفات نقش داشته است و عامل تصادف خودرو اعلام شده باشد.

    در گزارشی که سازمان پزشکی قانونی کشور در سال گذشته اعلام کرده است، علت اصلی مرگ افراد ضربه به سر اعلام شده است، همچنین شکستگی، خون ریزی، سوختگی و نرسیدن اکسیژن به افراد از دلایل بعدی مرگ در تصادفات بیان شده است.

    با توجه به این گزارش بیشترین تلفات را در تصادفات برون شهری شاهد هستیم و طبق اعلام این سازمان 66.4 درصد کشته شدگان سوانح رانندگی در خارج از شهرها و در جاده رخ می‌دهد. با توجه به آمارها 78.4 درصد کشته شدگان تصادفات در سال 96 مرد و مابقی آن‌ها زن هستند و اکثرا متاهل بودند.

    بنابر اعلام گزارش سازمان پزشکی قانونی عمده ترین شکل تصادفات رانندگی در کشور برخورد دو وسیله نقلیه با یکدیگر گزارش شده است. برخورد وسیله نقلیه با عابر پیاده و واژگونی خودروها نیز از دیگر نحوه تصادفات اعلام شده است و طبق آمارهای اعلام شده 3 هزار و 370 نفر از کشته شدگان سوانح رانندگی از عابران پیاده هستند.

    بنابر اعلام پلیس راهور عواملی چون تخطی از سرعت مجاز، سبقت‌های غیرمجاز و گردش به چپ رانندگان باعث بروز تصادفات جاده‌ای می‌شوند. همچنین خطای دید، تاخیر در درک رانندگانی که با خستگی رانندگی می‌کنند و مصرف مشروبات الکلی و مواد افیونی که باعث کم شدن درک رانندگان می‌شود ‌از جمله عوامل اعلام شده از سوی پلیس راهور است که در بروز تصادفات جاده‌ای دخیل هستند.

    طراحی بد جاده‌ها و خودروها و نداشتن معاینه فنی خودروها از دیگر دلایل اثرگذار بر بروز تصادفات جاده‌ای اعلام شده از سوی پلیس راهنمایی و رانندگی است.

    با این تفاسیر باید دید که مسئولان چه فکر و راهکاری برای کاهش این تعداد تلفات در جاده‌ها دارند و باید دید که برای کنترل ترافیکی جاده‌های کشور تصمیم و برنامه ریزی شده است یا خیر.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط