فونیکسریمکسبهتام

بررسی وضعیت فعلی بازار خودرو های تجاری و کار کشور؛

آشفته بازار سنگین وزن

عصر خودرو- سال های ۹۰ و ۹۱ با افزایش بی سابقه نرخ ارز و از طرفی خاموش شدن چراغ بسیاری از شرکت های سنگین ساز کشورمان و خوابیدن خط تولید اکثر محصولات اروپایی در ایران، شاهد جهش قیمت ها به شکل عجیبی بودیم به نحوی که در آن روز ها یک ولوو FH۱۲ صفر کیلومتر به رقم های ۶۵۰ میلیون تومان برای مدل های دو محور و صد میلیون تومان گرانتر برای سه محوره ها می رسید.

آشفته بازار سنگین وزن
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۸:۳۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، این حباب به شدت کاذب بالاخره با حضور دوباره اروپایی ها و شروع به تولید نسل جدید ولوو FH و روی کار آمدن دیگر محصولات خارجی ترکید؛ در این روز ها نیز شرایط، شبیه به همان دوران است اما با وجود تولید نمونه های صفر کیلومتر.

    قیمت های متفاوت و نامعلوم
    همیشه رسم بر این بود که در این صفحه ما به ارائه یک لیست قیمت می پرداختیم که باید اعتراف کنیم در شرایط فعلی نه تنها شرکت های سنگین ساز محصولات خود را به صورت گسترده عرضه نمی کنند، بلکه قیمت مشخصی نیز از سوی بسیاری از آن ها برای فروش نقدی اعلام نشده است و حتی برخی ازمحصولاتی که قبلا در بازار بوده است، در این روز ها عرضه نمی شود و فقط باید از داخل بازار به دنبال آن ها بود. این روزها قیمت کشنده اسکانیا R500 در حدود 550 شنیده می شود که البته زمزمه هایی از قیمت 590 میلیون تومانی آن از سوی عرضه کننده نیز به گوش می رسد. این وضعیت برای اسکانیا R450 دو رقم 518 میلیون تومان و 550 میلیون تومان است و کشنده پر فروش G410 نیز رقم 510 میلیون تومان را بر خود زده است.


    مهم ترین رقیب اسکانیا یعنی هم وطن آن نیز دارای قیمت های مختلف و نامعلومی است به نحوی که اصلی ترین محصول ولوو در ایران یعنی ولوو FH500 در قبل از عید با رقم 540 میلیون تومان فروخته می شد و نمونه های دارای سنسور نور و باران آن نیز با ده میلیون تومان افزایش قیمت عرضه می شد. نکته جالب در خصوص این آپشن ساده این است که از سوی برخی سودجویان به مشتریان ناآگاه به عنوان رادار خط زن و حتی ترمز هوشمند اضطراری نیز فروخته می شود!. ولوو FH500 در حال حاضر در حدود 575 میلیون تومان قیمت خورده است که در بازار می توان آن را با 20 میلیون تومان کمتر نیز خریداری کرد. دیگر محصول پر طرفدار ولوو یعنی کشنده FH460 سه محور نیز در حدود 575 میلیون تومان قیمت دارد که در طرح فرسوده نیز رقم 595 میلیون تومان تا 605 میلیون برای آن تعیین شده است. محصول کوچک ولوو یعنی FM460 را نیز می توان با قیمت 460 میلیون تومان به صورت نقدی خریداری کرد که البته در طرح فرسوده ها این رقم به 510 میلیون تومان کی رسد که به واقع رقم گزافی برای این خودرو با ابعاد آن است.


    در بازار چینی ها نیز وضعیت خوبی مشاهده نمی شود به نحوی که کشنده کاوه دو محور که قبل از عید 268 میلیون تومان بود در سال جدید به رقم 350 میلیون تومان رسیده است و محصول پر فروش سیبا موتورز نیز در حدود 333 برای نمونه دو محور و 345 برای کشنده سه محور قیمت خورده است. کشنده C&C480 نیز که در سال پیش به رقم 305 میلیون تومان رسیده بود حالا قیمتی در حدود 350 تومان برای آن شنیده می شود که هر چند رقم بسیار زیادی برای یک کشنده چینی است اما بسیاری از کارشناسان بر این عقیده اند که در وضعیت فعلی مناسب ترین گزینه برای خرید به نظر می آید. اما بی شک جالب ترین و عجیب ترین موضوع، مربوط به کشنده دانگ فنگ KX480 می شود که رقمی در حدود 440 میلیون تومان برای آن به گوش رسیده است که البته شنیده می شود که شرکت نیز محصولی برای عرضه ندارد و این قیمت را بیشتر به منظور انصراف خریدارانی که در صف تحویل آن هستند، اعلام کرده اند چرا که با این قیمت می توان در حال حاضر کشنده های اروپایی درجه یک با چند سال کارکرد خرید که بی شک این دو مقوله قابل مقایسه باهم نخواهند بود. قابل ذکر است که کشنده مذکور تا قبل از افزایش قیمت ها و در زمانی که عرضه می شد، رقابت نزدیکی با کشنده C&C U480 داشت و قیمت این دو کشنده نیز نزدیک به هم بود.

    از اتفاقات فعلی بازار می توان به حضور کشنده ایویکو استرالیس 540 نیز اشاره کرد که با کمال تعجب با استاندارد آلایندگی یورو 3 و هم قیمت با نمونه 500 اسب بخاری یورو 5 آن عرضه می شود. همان طور که می دانیم از دو سال قبل، فروش خودروهای سنگین یورو 3 ممنوع شد و اعلام گردید که همه خودروهای تجاری باید دارای استاندارد آلایندگی یورو 5 و یا نهایتا استاندارد یورو 4 به همراه فیلتر دوده DPF باشند. از خریداران ایویکو به گوش می رسد که این خودروها با مدل های قبل از اجباری شدن این قانون فروخته می شوند تا به نوعی این قانون دور زده شود. قیمت این کشنده استرالیس 540 اسب بخاری یورو 3 و استرالیس 500 اسب بخاری یورو 5، بین 460 تا 480 میلیون تومان اعلام شده است.

     

     

    نویسنده: علیرضا داودی

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم